نسخه چاپی

5 آگوست روز حقوق بشر در اسلام نامگذاری می‌شود

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت كه كمیته حقوق بشر، زنان و خانواده اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در نشست عصر امروز خود مصوب كرد كه پنجم آگوست به عنوان روز حقوق بشر در اسلام نامگذاری شود.

به گزارش نما ، ناصر سودانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: در نشست عصر امروز کمیته حقوق بشر مقرر شد اتحادیه بین‌المجالس و سازمان همکاری‌های اسلامی هماهنگی کنند که چطور از تریبون‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از موضوع حقوق بشر دفاع و نسبت به آن آگاهی‌بخشی شود.

وی افزود: نفی اعمال تروریستی و تکفیری که به اسم اسلام و مسلمین انجام می‌شود و در حقیقت توطئه استکباری و صهیونیستی برای ایجاد شکاف در جهان اسلام و ضربه زدن به اصول اعتقادی مسلمانان و هراساندن پیروان سایر ادیان از اسلام است، از موضوعات مطروحه در نشست کمیته حقوق بشر بود و جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داد که کشورهایی که در جهت صدور فتواهای تکفیری اقدام می‌کنند، شناسایی و از طریق دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، گرامیداشت جایگاه زن را از دیگر موضوعات مورد بحث در کمیته حقوق بشر عنوان و خاطرنشان کرد: نفی سوءاستفاده از زنان در مسائل مختلف و برخی ممنوعیت‌هایی که بعضی از کشورهای اسلامی برای زنان خارج از چارچوب شرع ایجاد کرده‌اند، از دیگر مسائلی بود که مطرح شد و جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد برای اینکه با فکر تکفیری و اسلام‌هراسی مبارزه شود، نقش زن در ساختن جوامع بشری استحکام داده شود، چراکه تفکر تکفیری مانع از حضور فعال زن در جوامع بشری و تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

سودانی ادامه داد: در نشست کمیته حقوق بشر همچنین از کشورهای اسلامی خواسته شد که تمام ساز و کارهای منتهی به حفظ کرامت زن را به کار گیرند و نسبت به این امر اهتمام بورزند و همچنین محدودیتی برای حضور زنان در پارلمان‌ها وجود نداشته باشد و زنان در هیات‌های پارلمانی سازمان همکاری‌های اسلامی شرکت بیشتری داشته باشند.

وی اظهار کرد: در نشست کمیته حقوق بشر زنان و خانواده، موضوع میدان دادن به جوانان جهان اسلام برای ایفای نقش و حمایت از آنان برای تصدی مسئولیت‌های مهم از طریق برنامه‌های فرهنگ‌ساز و آگاهی‌بخشی بر اساس ارزش‌های اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

به گفته نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، جمهوری اسلامی همچنین در این نشست پیشنهاد داده که با توجه به شکنجه، به اسارت گرفتن و بعضا به شهادت رساندن کودکان فلسطینی، ترتیبی اتخاذ شود که از این رفتارها ممانعت به عمل آید.

وی خاطرنشان کرد: ترویج دادگاه‌های کودکان و قوانین مربوط به حضانت کودکان و عدم به کارگیری کودکان در کارهای اجباری، توسعه مراکز بهزیستی در کشورهای اسلامی و جلوگیری از تجارت کودکان و اختصاص آموزش مجانی در مدارس برای کودکان، از دیگر موارد مطروحه در نشست کمیته حقوق بشر بود.

سودانی یادآور شد: در نشست کمیته حقوق بشر، پارلمان‌ها مکلف شدند قوانینی را وضع کنند که بر اساس آن تجارب کشورهای موفق در زمینه بهداشتی و درمانی منتقل شود و امکان تبادل نظر بین کشورهای مسلمان وجود داشته باشد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت که تاسیس درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی در سرزمین‌های اشغالی و اردوگاه‌های فلسطینی یا کشورهای درگیر با جنگ مثل سوریه نیز در نشست کمیته حقوق بشر به تصویب رسیده است.

سودانی با اشاره به تصویب پیشنهاد ایران برای تاسیس اتحادیه پزشکان جهان اسلام در جلسه این کمیته اضافه کرد: در این نشست همچنین تاکید شد که با خانواده‌های مهاجر در کشورهای اروپایی براساس اصول انسانی رفتار شود و موجبات تحقیر، سوءاستفاده و هتک حرمت آنها فراهم نشود بلکه آنها در انجام فعالیت‌های دینی و مذهبی، یافتن فرصت‌های شغلی و اسکان‌شان آزادی عمل داشته باشند.

۱۳۹۲/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...