نسخه چاپی

تیم ملی روی هوا و كارهای گردشگری روی زمین

دعوا بر سر چند مسافر جام جهانی!

عکس خبري -دعوا بر سر چند مسافر جام جهاني!

اكنون در كل سال ، بین 2000 الی 2500 نفر از ایران به برزیل سفر می كنند. علت نیز كاملاً مشخص است: برزیل ، بسیار دور و در نتیجه تور آن ، بسیار گران است به طوری كه یك سفر 12 - 10 روزه هر فرد از ایران به برزیل ، بین 20 الی 25 میلیون تومان هزینه دارد.

به گزارش نما به نقل از عصرایران: اکنون در کل سال ، بین 2000 الی 2500 نفر از ایران به برزیل سفر می کنند. علت نیز کاملاً مشخص است: برزیل ، بسیار دور و در نتیجه تور آن ، بسیار گران است به طوری که یک سفر 12 - 10 روزه هر فرد از ایران به برزیل ، بین 20 الی 25 میلیون تومان هزینه دارد.در ایام جام جهانی هم به دلیل شرایط خاص این رقم برای یک سفر 10 الی 12 روزه ، به بیش از 30 الی 35 میلیون تومان افزایش می یابد و لذا بدیهی است که تعداد بسیار اندکی از ایرانیان داخل کشور می توانند به برزیل سفر کنند و بازی های تیم ملی را ببینند.

درحالی که حدود 4 ماه تا جام جهانی 2014 برزیل باقی مانده است و همه کشورهای حاضر در این رویداد ورزشی خود را برای کسب بهترین نتایج آماده می کنند ، هزاران فرسنگ دورتر از محل برگزاری این بازی ها ، یک دعوای بیهوده درباره چند تماشاگر اندک شمار وجود دارد که چه کسی این ها را ببرد و بیاورد؟!



این روزها ، فدراسیون فوتبال از یک سو و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سوی دیگر در کش و قوس این هستند که بر دیگری غلبه کنند و تصدی اعزام تورهای جام جهانی را خودشان به عهده بگیرند و هنوز مشخص نیست این کدام یک خواهد توانست گل های بیشتری به رقیب داخلی بزند!

آژانس های گردشگری هم که عمدتاً متعلق به بخش خصوصی اند ، همانند همیشه نقش کسانی را بازی می کنند که قرار است دود آتش دعوا به چشم شان برود.

واقعیت این است که نه فدراسیون فوتبال متولی تورگردانی است و نه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متصدی بردن و آوردن تورهاست و جالب این که این دو که اساساً نباید تور ببرند ، دعوا گرفته اند که چه کسی تورهای برزیل را راهبری کند!

این در حالی است که فدراسیون فوتبال ، باید تمام همّ و غمّ خود را مصروف این کند که تیم ملی کشورمان در بازی های برزیل ، نتایج آبرومندانه بگیرد نه این که توان محدود خود را صرف تور گردانی و احیاناً منافع آن کند.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم ، سیاست های گردشگری اعم از ورودی و خروجی را تدوین و بر اجرای آن نظارت می کند و شأن و وظایف سازمانی اش فراتر از آن است که وارد یک دعوای خاص در باره جام جهانی شود.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، باید به جای وارد شدن به دعوای جام جهانی ، به این بیندیشد که چگونه از فرصت جام جهانی که از همه جهان در آن جمع هستند ، می توان برای معرفی ایران و جاذبه های گردشگری اش بهره گرفت؟ مثلاً کجاها می توان نمایشگاه ایران شناسی برگزار کرد؟ چه جشن های را می توان با موضوعیت ایران در حاشیه جام جهانی راه انداخت؟ چه فیلم هایی را می توان در آنجا نمایش داد؟ چه اقلام تبلیغی را با موضوع معرفی بهتر ایران می توان در برزیل توزیع کرد؟



جالب اینجاست که سازمان ، مدتی پیش به آژانس های گردشگری اعلام کرده که فعلاً در خصوص ثبت نام افراد جهت اعزام به برزیل جهت تماشای بازی های ایران دست نگه دارند. بدین ترتیب ، آژانس های گردشگری بلاتکلیف مانده اند و این در حالی است که تکلیف هر آژانسی در کشور ، وقتی مجوز بند "ب" می گیرد ، کاملاً روشن است و می تواند تور ببرد و بیاورد ، چه برزیل باشد و جه ترکیه و مالزی و هر جای دیگر جهان.

هم اکنون به طور روتین ، در طول سال ، گردشگرانی از ایران به برزیل می روند و می آیند و تمام کارهای این افراد را نیز آژانس های گردشگری انجام می دهند ، اعم از اخذ ویزا ، تهیه بلیت ، تأمین هتل ، گردش در برزیل و ... حال چه شده است که ناگهان ورزشی ها و سیاسی ها وارد شده اند و برای خود سهم خواهی می کنند؟

نکته تأمل برانگیز اینجاست که تورهای جام جهانی برزیل ، آنقدرها پرطرفدار نیست و قرار نیست جمعیتی چند صدهزار نفری از ایران عازم برزیل شوند و برای هدایت این جمعیت انبوه ورود دولتی ها نیاز باشد.ضمن این که وقتی بردن تور ، همانند همیشه با آژانس ها باشد ، در سایه رقابت حرفه ای ، بازار سیاه نیز درست نمی شود.

هم اکنون در کل سال ، بین 2000 الی 2500 نفر از ایران به برزیل سفر می کنند. علت نیز کاملاً مشخص است: برزیل ، بسیار دور و در نتیجه تور آن ، بسیار گران است به طوری که یک سفر 12 - 10 روزه هر فرد از ایران به برزیل ، بین 20 الی 25 میلیون تومان هزینه دارد.

در ایام جام جهانی هم به دلیل شرایط خاص (مانند الزام به پروازهای داخلی در برزیل به خاطر متعدد بودن شهرهای بازی های ایران و نیز گران بودن هزینه هتل ها در آن ایام و ...) ، این رقم برای یک سفر 10 الی 12 روزه ، به بیش از 30 الی 35 میلیون تومان افزایش می یابد و لذا بدیهی است که تعداد بسیار اندکی از ایرانیان داخل کشور می توانند به برزیل سفر کنند و بازی های تیم ملی را ببینند ؛ لذا آژانس هایی که سال هاست تور برزیل می برند ، به راحتی می توانند تورهای جام جهانی را هم برگزار کنند و نیازی به قیمومیت فدراسیون و سازمان و ... ندارند.



تنها کاری که دولتی ها و فدراسیون فوتبال می توانند و باید انجام دهند این است که بلیت های سهمیه ایران را بگیرند و به تعداد ایرانیانی که به برزیل می روند، در اختیار آژانس های گردشگری قرار دهند ؛ همین!

بعد از آن فدراسیون به تمرینات و آمادگی های ورزشی اش بپردازد و سازمان میراث هم 24 ساعته در تکاپو برای معرفی ایران در ایام جام جهانی باشد.

این ، خیلی بد و دور از شأن است که یک فدراسیون و یک سازمان دولتی ، سر چند مسافر ، با هم دعوا کنند ؛ بد نیست؟!

۱۳۹۲/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...