نسخه چاپی

10 شاخصه عدالت در تفكر امام خمینی از نگاه رئیس مركز اسلامی انگلیس

كنفرانس «انقلاب همه جانبه» در بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران 9 فوریه امسال در مركز اسلامی انگلیس درلندن برگزار شد

به گزارش نما؛ دراین کنفرانس که در آن اقشار مختلف مردم ومسلمانان ساکن انگلیس شرکت داشتند، حجت الاسلام و المسلمین معزی رئیس مرکز اسلامی انگلیس به تبیین اهمیت و تاثیر انقلاب اسلامی و جوانب گوناگون آن پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین معزی با اشاره به شاخصه های حکومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی تاکید کرد: این شاخصه ها از گفتار و عمل امام خمینی در مدت مبارزه و سپس رهبری ایشان استنباط شده و درسی است که از روش ایشان می توان آموخت. وی این ده سرفصل و شاخصه را به این ترتیب برشمرد: 1- برخورداری عموم و همه اقشار مردم از حقوق برابر 2- عمل بر اساس قانون 3- تساوی همه در برابر قانون 4- برخورداری همه اقشار مردم از رفاه نسبی و زندگی آبرومند 5- از میان برداشته شدن شکاف های طبقاتی 6- توزیع عادلانه ثروت و امکانات 7- محو هرگونه ظلم و بی عدالتی 8- لغو امتیازات ویژه مقامات 9- مردمی بودن مسوولان 10- انتقاد آزاد از حکومت و مسوولان.
عصاره مفهوم عدالت از دیدگاه امام خمینی
به گفته رئیس مرکز اسلامی انگلیس این ده محور عصاره مفهوم عدالت از دیدگاه امام خمینی بوده و برگرفته از تجربه سالها مبارزه و رهبری ایشان می باشد. وی با تاکید مجدد بر نقش عدالت در رسالت انبیاء هدف نهایی از برقراری عدالت را آماده کردن زمینه برای رشد و تعالی انسانها معرفی نمود و تصریح نمود که اگر دقت کنیم هدف تعالی انسان در ترویج عدالت مندرج و مستتر است. وی توضیح داد که دیدگاه اسلام در مورد پایان جهان نیز برگرفته از اهمیت عدالت است، به این ترتیب که پایان کار دنیا با برقراری کامل عدالت و رسیدن به تعالی واقعی انسانها رقم خواهد خورد، همانطور که پیامبر اسلام بشارت داد که فرزندی از فرزندان من قیام کرده و جهان را از عدل و داد لبریز خواهد نمود.
وی افزود: اکنون سی و پنج سال است که برای تحقق این اهداف تلاش شده، مسیری که هرگز هموار نبوده است، طوری که امروز می بینیم دیکتاتوری جهانی در جهت متوقف کردن این حرکت برآمده و از هیچ کاری فروگذار نمی کند. وی هدف همه مسوولان ایرانی و از جمله رهبر انقلاب را ایجاد زندگی سالم و آبرومند برای همه مردم ایران توصیف نموده و در ادامه افزود: امام خمینی جهت تحقق آرمان انقلاب اسلامی، مردم سالاری دینی را در قالب نظام جمهوری اسلامی ارائه کرد که مردم با رای قاطع خود آن را پذیرا شدند. وی هنر امام را قطع دست های استکبار و ایادی آنها در ایران توصیف نمود که به سقوط همیشگی نظام شاهنشاهی درایران انجامید.
در ادامه برنامه دیگر سخنرانان به تشریح ابعاد انقلاب اسلامی پرداختند.
سخنرانی دبیر خبر پرس تی وی لندن
سخنران دیگر این برنامه آقای «روشن محمد صالح» دبیر خبر پرس تی وی لندن بود که در زمینه وضعیت ژئوپولیتیک ایران در سی و پنج سال بعد از انقلاب سخن گفت. وی ابتدا تصریح کرد که ملیت او ایرانی نبوده و آنچه می گوید نظر شخصی خودش بوده و نظر پرس تی وی یا مرکز اسلامی یا سازمان دیگری نیست. وی همچنین گفت که مسلمان اهل تسنن بوده و البته به خاطر نوع حرفه و آشنایی و سفر به ایران خود را تا حدی متخصص در مسائل ایران می داند.
وی در سخنان خود در خصوص نقاط قوت و ضعف ایران و چالشهای پیش روی آن نکاتی بیان کرد. وی گفت که انقلاب ایران همه مردم جهان حتی غیرمذهبی ها را تحت تاثیر قرار داد و اکنون بعد از 35 سال و بعد از دیدن عاقبت انقلاب های عربی می توان به صراحت گفت که انقلاب اسلامی ایران، انقلاب موفقی بوده است.
آقای روشن محمد صالح افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب هدف اصلی غرب محو جمهوری اسلامی بوده و در این مسیر به هر کاری متوسل شده است. وی از جمله این اقدامات حمایت از صدام در جنگ با ایران، تحریم ها، محاصره کردن ایران با نیروها و پایگاه های نظامی، تحریک اسرائیل به حمله به ایران و حذف متحدان ایران مانند سوریه را برشمرد. به گفته وی در سال 2009 ایران در موضع استراتژیک بسیار برتری قرار داشت. آمریکا در افغانستان و عراق زمینگیر شده بود، متحد ایران یعنی حزب اله، اسرائیل را شکست داده بود و ایران در جهان اسلام محبوب بود. غرب مجبور شد از آخرین راه باقی مانده یعنی «دکترین سامسون» استفاده کرده سقف را بر سر خودش و دیگران باهم خراب کند. اینگونه بود که انقلاب های عربی اتفاق افتاد. وی افزود: برخلاف نظر ما در آن زمان انقلاب های عربی پایان هژمونی امریکا نبود. با این حال و علی رغم همه این چالشها ایران از این تندباد سالم بیرون آمد و برخلاف همسایه هایش که اغلب نابود شده اند همچنان قوی روی پای خودش ایستاده است.
وی گفت بر خلاف آنچه بی بی سی و سایر رسانه ها به شما می گویند؛ اکثر مردم ایران از نظام اسلامی حمایت می کنند، آنها اختلاف نظر دارند اما در کلیات با هم موافق هستند. ایران ابداً یک دیکتاتوری نبوده و گروه های سیاسی دائماً در حال رقابت با هم هستند. علاوه بر آن ایران ابداً کشوری منزوی نیست و به عنوان مثال توانست فاجعه شکل گرفته در افغانستان را به خوبی به نفع خود مدیریت کند. به گفته این کارشناس انگلیسی، ایران موفقیت های زیادی در زمینه آموزش و بهداشت همگانی، زیرساخت ها، پیشرفتهای فنی و علمی و خودکفایی نظامی دارد که می تواند به آنها افتخار کند. با این حال روابط عمومی و عرصه رسانه ها جایی است که ایران به وضوح در آن ضربه پذیر است. اگرچه در سالهای اخیر سعی کرده پیشرفتهایی داشته باشد. وی نقاط ضعف و چالشهای ایران را حضور نظامی آمریکا در نزدیکی مرزهای ایران، حمایت آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی از دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در داخل ایران، تکثیر تکفیری ها که مانند جوخه های مرگ دهه 1980 آمریکای لاتین در تمام منطقه پراکنده شده اند، بیکاری، فرار مغزها و در کل وضعیت بد اقتصادی برشمرد.
وی گفت اکنون اکثریت مردم سنی کشورهای عربی به خاطر قضیه سوریه علیه ایران موضع گرفته و فکر می کنند که شیعیان در حال کشتن سنی ها هستند. ولی می دانیم که جنگ شیعه و سنی درک ساده انگارانه یک وضعیت پیچیده ژئوپولیتیک است؛ ضمن اینکه تنها گروهی که دیگران را به خاطر اختلاف مذهبی می کشند، گروه های تکفیری هستند. وی تصریح کرد که به نظر او ایران نبرد رسانه ای را تا اینجای کار باخته است و باید به سرعت به فکر یک رسانه حرفه ای باشد.
آقای روشن محمد صالح با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هر حال باقی خواهد ماند و نابود شدنی نیست، افزود: جنگ سوریه یک جنگ استعماری با هدف شکستن محور مقاومت است و کسانی که نمی توانند این را ببینند لابد کور هستند. وی سفارش کرد که ایران باید هرکاری که می تواند برای نزدیک شدن به اهل تسنن انجام دهد، چرا که تکفیری ها بسیار منسجم بوده و به شدت در حال گسترش هستند. وی یکی از راه های نزدیک شدن ایران به جهان سنی را نزدیک شدن به الازهر به عنوان مرکز سنتی اسلام سنی معرفی کرد که می تواند جلوی تبدیل شدن تفکر وهابی و سعودی به نسخه غالب اسلام سنی را بگیرد.
وی در پایان یادآور شد که اصلاً تعارفی در این وجود ندارد که هدف اصلی و نهایی غرب همواره محو جمهوری اسلامی بوده و خواهد بود و نباید فریب ظاهر دوستانه آن را خورد. از داستان قذافی باید درس گرفت چرا که غرب همیشه به قدرت احترام گذاشته و ضعیف را پایمال کرده است.
سخنرانی عضو مسلمان مادام العمر مجلس اعیان انگلیس
سخنران دیگر این کنفرانس «لرد نظیر احمد» عضو مسلمان مادام العمر مجلس اعیان انگلیس بود که سخنان خود را با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با تشکر از حجت الاسلام والمسلمین معزی آغاز و در ابتدای سخنان خود حاضران را به دعا برای روح امام و شهدا دعوت کرد. وی همچنین از مدیریت و رهبری حجت الاسلام والمسلمین معزی و حجت الاسلام والمسلمین اراکی رئیس سابق مرکز اسلامی در راه اندازی و اداره این مرکز دز نزدیک به 15 سال گذشته تقدیر و تمجید و برای آنان آرزوی توفیق نمود.
وی با بیان اینکه سخنران قبلی یعنی آقای روشن محمد صالح با توصیف چالشها و موفقیت های جمهوری اسلامی، ادامه سخن را برای او بسیار آسان تر کرده است، ده نکته مورد اشاره حجت الاسلام والمسلمین معزی را بسیار مهم توصیف نمود. وی گفت: در بین سخنان حجت الاسلام والمسلمین معزی من به آقای جرمی کوربین (نماینده حزب کارگر که در کنفرانس حاضر بود) وکنار من نشسته بود می گفتم که این ده اصل همان چیزهایی است که ما و دوستان عدالت طلب ما در حزب کارگر به دنبالش هستیم و جای خوشبختی است که اینها ارزشهای اسلامی نیز هستند.
وی برای درک پیام انقلاب مقایسه زندگی شاه با زندگی ساده امام خمینی را کافی دانست و گفت: دیدن همین تفاوت کافی است تا فرد، پیام واقعی انقلاب که همان عدالت و برابری است را درک کند. وی افزود که ایران را قبل از انقلاب و در زمان دانشجویی و در مسیر یک سفر زمینی دیده و سه چهار هفته ای آنجا توقف کرده است و می تواند تصویر آن زمان را با آنچه چند هفته پیش در سفرش به تهران تجربه کرده است، مقایسه کند. وی که از ملاقاتش با رهبر انقلاب در این سفر بسیار خرسند بود گفت: که تحریم های 35 ساله نه تنها مانع پیشرفت ایران نشده بلکه این کشور در بسیاری زمینه ها از همسایه های تحریم نشده خود جلوتراست و به عنوان مثال به پیشرفت در زمینه آموزش، توسعه اجتماعی و نقش فعال ایران در عرصه های بین المللی اشاره کرد.
لرد نظیر احمد درادامه با اشاره به حجم عظیم زیرساخت ها، بزرگراهها و ساختمان سازی در تهران مردم ایران را مردمی بسیار تحصیلکرده معرفی کرد که لااقل در مقیاس با منطقه خودشان از نظر تکنولوژیکی از همه پیشرفته تر هستند. وی گفت با توجه به تاریخ ایران می شود نتیجه گرفت که ایرانی ها به دنبال تحمیل خود به هیچ کشور دیگری نیستند و در کنار آن البته حق خود می دانند که با آنها با احترام رفتار شود. وی همچنین افزود که مانند بسیاری از نمایندگان پارلمان انگلیس، با ایران در زمینه دفاع از حق مردم مظلوم فلسطین که تحت ظالمانه ترین فشارها از طرف رژیم صهیونیستی قرار دارند، موافق است.
لرد نظیر احمد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را حق همه کشورها برشمرد و گفت: من تازه از این هم جلوتر می روم و می گویم انصاف حکم می کند که اول هند، پاکستان و اسرائیل باید سلاح های هسته ای خود را کنار بگذارند. وی در زمینه حقوق بشر آمریکا را یکی از ناقضین عمده برشمرد و پرسید چرا سازمانهای حقوق بشری گزارشی از وضعیت عراق و افغانستان ارائه نمی دهند و چرا تونی بلر و جرج بوش به اتهام جنایت جنگی محاکمه نمی شوند. وی سپس به اختلافات بین مسلمانان اشاره کرد و گفت نظر من این است که ایران و عربستان سعودی باید بنشینند و مشکل سوریه را حل کنند. وی مسلمانان را به همکاری اقتصادی فرخواند و گفت: با ایجاد رابطه اقتصادی همه اختلافات و تمایزها کمرنگ می شوند.
سخنرانی دکتر سید حسن الصدر
سخنران دیگراین کنفرانس دکتر سید حسن الصدر بود که درباره امام موسی صدر و ارتباط او با انقلاب اسلامی سخنانی بیان نمود. وی رابطه امام موسی صدر با انقلاب اسلامی را در چهار محور مورد توجه قرار داد: اول رابطه امام موسی صدر با امام خمینی، دوم رابطه امام موسی صدر با روح انقلاب اسلامی، سوم رابطه او با آرمان فلسطین و چهارم نقش وی در ادامه تحولات در خاورمیانه. وی با بررسی تاریخچه زندگی امام موسی صدر در ایران و سپس مهاجرت به لبنان، وی را یکی از شاگردان برجسته امام خمینی معرفی نمود. به گفته وی امام موسی صدر رابطه نزدیکی را با رهبران سیاسی و مذهبی دنیا داشت و به عنوان مثال هنگامی که جان امام خمینی در معرض تهدید بود؛ او که آن زمان در ایتالیا اقامت داشت توانست از طریق نفوذ خود در بین سیاستمداران و حتی داخل واتیکان رژیم شاه را تحت فشار قرار دهد. وی حرکت امام موسی صدر را یک حرکت عدالت طلبانه توصیف کرد که با بنیان گذاری «حرکت المحرومین» و «امل» موفق شد لبنان را از یک کشور حاشیه ای و نیازمند به کشوری تعیین کننده تبدیل کند. وی در ادامه به اهمیت توجه به نسل جوان در رویکرد امام موسی صدر اشاره کرد و گفت به خاطر همین رویکرد حتی امروز و بعد از سالها همچنان امام موسی صدر در لبنان زنده است.
سخنرانی نماینده حزب کارگر در پارلمان
آقای جرمی کوربین نماینده حزب کارگر در پارلمان که اخیراً در سفر دوستی بین پارلمانی و همراه با آقای جک استراو به ایران سفر کرده بود، سخنران بعدی بود. آقای کوربین که به تنهایی و با دوچرخه به مرکز اسلامی آمده بود با اشاره به محل جغرافیایی آن که دقیقاً بین محله اعیان نشین وست مینیستر و محله فقیر نشین کیلبورن قرار دارد به شوخی گفت که این نشانه آن است که مرکز اسلامی هم فقرا و هم اغنیا را مورد توجه قرار داده است. او نیز ده نکته حجت الاسلام والمسلمین معزی در مورد شاخصه های انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده و آن را نشانه مدارای اسلام نسبت به سایر مذاهب توصیف کرد. وی گفت که شخصاً یک فعال ضد تسلیحات هسته ای بوده و از پانزده سالگی در زمینه خلع سلاح هسته ای فعالیت کرده است. وی که از بینانگذاران و اعضای اصلی «ائتلاف ضد جنگ» است گفت که همیشه مخالف دخالت کشورش در عراق و افغانستان بوده و از اینکه انگلیس وارد جنگ سوریه نشد، خرسند است. آقای جرمی کوربِن گفت: سال گذشته که بحثی درباره ایران در پارلمان جریان داشت درباره تاریخ روابط ایران و انگلیس سخن گفته و تاریخچه دخالتهای استعماری و مشارکت در کودتای 28 مرداد را به نمایندگان دیگر یادآور شده است. اما برخی از آنها به این بهانه که این مسائل مربوط به گذشته است از اهمیت دادن به آن طفره رفته اند. آقای کوربین مدعی است که تاریخ روابط ایران و انگلیس در اوضاع فعلی بسیار تاثیرگذار بوده و توجه به آن بسیار مهم است.
وی که در سفر اخیر خود به تهران از سفارت انگلیس و باغ آن دیدار کرده بود اعتراف می کرد که این ملک بسیار وسیع چیزی خیلی فراتر از یک سفارت و در واقع مرکز اداره مستعمرات بوده است. وی به تاریخ دخالتهای انگلیس در ایران به منظور حفظ مسیر دسترسی به هند و تسلط بر چاه های نفت اشاره کرده و گفت که رابطه انگلیس با مردم ایران هیچ وقت خوب نبوده است. وی خود را جزو اولین نمایندگانی دانست که در جریان جنگ تحمیلی در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی در پارلمان سوال مطرح کرده بود. وی گفت با اینکه شخصاً حتی با استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به دلایل زیست محیطی مخالف است اما می داند که از نظر قانونی ایران کاملاً حق دارد که از انرژی هسته ای اسفاده کند. وی با اشاره به ان پی تی گفت که این معاهده دو فصل مهم دارد که معمولاً همه فصل دوم را فراموش می کنند. در فصل اول کشورهای فاقد سلاح اتمی تعهد می دهند که به دنبال این سلاح نروند و این بخش را همه می دانند اما در بخش بعدی کشورهای دارای سلاح هسته ای تعهد می دهند که اولاً زرادخانه های اتمی خود را کاهش داده و ثانیاً به کشورهای دیگر برای دستیابی به سلاح اتمی کمک نکنند.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که بحران سوریه با حضور ایران و از طریق یک کنفرانس صلح حل شود و دراین زمینه از نقش سازنده ایران در انهدام سلاح های شیمیایی سوریه تمجید کرد. وی نسبت به آینده مذاکرات هسته ای اظهار خوشبینی نموده و اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات در شش ماه آینده به نتیجه مطلوب برسد. آقای جرمی کوربین سفر اخیر خود به ایران را سازنده توصیف نموده و گفت هدف ما ازاین سفر این بود که روابط خوب و دوستانه با ایران احیا شود.
سخنران حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمالی
سخنران پایانی این کنفرانس حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمالی بود که سخنانی با موضوع «یوم الله از دیدگاه قرآن» ایراد نمود. وی گفت با اینکه همه روزها، روزهای خدا هستند اما در قرآن؛ خداوند روزهای ویژه ای را به نام یوم الله نامیده است. وی به آیه 5 سوره ابراهیم اشاره کرد که در آن خداوند از حضرت موسی (ع) می خواهد که روزهای خدا را به قوم خود یادآوری کند. در همین سوره نقش پیامبر اسلام و نقش حضرت موسی خارج کردن مردم از تاریکی به سوی روشنایی عنوان شده است. وی رابطه این دو یعنی خروج از تاریکی به روشنایی و یادآوری ایام الله را مورد توجه قرار داده و با شاهد آوردن آیات دیگری از قرآن توضیخ داد که در مقابل مردمانی که به خدا و ایام الله اعتقاد ندارند، باید گذشت کرد. وی با تبیین نظرات علامه طباطبایی در این زمینه سخنان خود را با توجه به نزدیک شدن به زمان نمازمغرب کوتاه کرد.
بنا برهمین گزارش در پایان برنامه کنفرانس به دو نفراز برترین شرکت کنندگان در مسابقه مقاله نویسی در خصوص انقلاب اسلامی ، جوایزی از سوی حجت الاسلام والمسلمین معزی رییس مرکز اسلامی انگلیس اهدا گردید. شایان ذکر است که در کنار برنامه های این کنفرانس، نمایشگاه عکسی که یادآور خاطرات پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران بود، برای حاضران به نمایش گذاشته شده بود.

۱۳۹۲/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...