نسخه چاپی

اقدامات وزارتخارجه برای حفظ نام خلیج فارس

عکس خبري -اقدامات وزارتخارجه براي حفظ نام خليج فارس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینكه هجمه سنگینی علیه كشور ما صورت می گیرد، گفت: این هجمه با همكاری یكسری كشورهای غربی و برخی از كشورهای عربی كه در این دام گرفتار شده اند و با انگیزه های سیاسی دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ملت ایران، تحریف تاریخ و هویت ملی خود را تحمل نمی‌کند، تصریح کرد: قاطعانه از حقوق و تمامیت ارضی خود دفاع می‌کنیم و به هیچ کشوری اجازه گستاخی نمی‌دهیم.

به گزارش ايسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به روز ملي خلیج فارس، تاكيد كرد: هیچ کس بحث حقوقی و تاریخی درباره نام خلیج فارس ندارد و همه اسناد نشان می‌دهد که از هزاران سال پیش نام خلیج فارس همین بوده است. در تمام اسناد بین‌المللی ذکر شده و در تمام نقشه‌های قدیمی نیز مشخص است. در معاهدات امضا شده همین نام به کار برده شده و حتی تا 40 سال پیش در کتاب‌های درسی کشورهای عربی همین نام استفاده می‌شده است.

وی استفاده از نام جعلی به جای نام خلیج فارس را موضوعی کاملا سیاسی عنوان کرد و افزود: افراد و کشورهایی با انگیزه سیاسی تلاش دارند نام واقعی خلیج فارس را تغییر دهند. اینکه این اقدامات طی دو سه دهه اخیر اوج گرفته، به نظر می‌آید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک نگرانی در بین برخی قدرت‌ها به وجود آمد که استقلال کشور ما باعث قدرتمند شدن آن می‌شود و این انگیزه به کشورهای دیگر منطقه سرایت می‌کند. در واقع ترسی از اقتدار ایران اسلامی در دل آنها به وجود آمد.

مهمان‌پرست با اشاره به اینکه خلیج فارس یک منطقه استراتژیک با ذخایر انرژی بسیار است ، اظهار داشت: این منطقه تمرکز جهان اسلام است و قدرت‌های بزرگ ترس داشتند که جهان اسلام وابستگی خود را نسبت به آنها از دست بدهد. به همین دلیل پروژه ایران‌هراسی از سوی غربی‌ها مطرح شد و آنها تلاش کردند که اختلاف بین ایران و اعراب در زمینه‌های مختلف ایجاد کنند . مساله شیعه و سنی، جزایر سه‌گانه ایرانی و تغییر نام خلیج فارس از این دست اختلاف افکنی‌ها در منطقه بوده است . این موضوعات با انگیزه ایجاد اختلاف در منطقه و جلوگیری از اتحاد در جهان اسلام صورت می‌گیرد.

وي ادامه داد: كشورهاي غربی مي‌خواهند منطقه ما را دچار بحران و آشوب کنند و ما با وحدت و همسایگی می‌توانیم بهترین شرایط را فراهم کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه به تاریخچه جزیره ابوموسی اشاره کرد و گفت: این جزیره در گذشته «بومورسوز» با مفهوم جزیره سبز خوانده می‌شد که از قدیم متعلق به ایران بوده تا دوره‌ای که انگلیس‌ها مناطقی از آن را اشغال می‌کنند. در تمام آن دوران نیز بر اساس اسناد موجود ایران همواره نسبت به این امر معترض بوده است.

وی با اشاره به سفر ريیس کتابخانه ملی لهستان به ایران و اهدای نقشه‌ای با قدمت 500 ساله که نام خلیج فارس بر آن حک شده بود، بیان کرد: باید نشست‌های مختلف با اندیشمندان و بحث‌های جدی تاریخی صورت گیرد و کسانی که خودشان را صاحب فکر می‌دانند در کشورهای عربی و حتی در غرب در همایش‌ها جمع شوند و به بررسی اسناد بپردازند که این مساله حتماً تاثیرگذار خواهد بود.

مهمان‌پرست با تاكيد بر اهميت ایجاد هم‌گرایی در منطقه خلیج فارس ادامه داد: آن زمان گذشته است که چند کشور قدرتمند از هزاران کیلومتر دورتر کشورهای دیگر را تحت استعمار قرار داده و افرادی را به عنوان نمایندگان تحت‌الحمایه خود منصوب و دیکتاتورهایی را روی کار آوردند و منافع ملت‌ها را به نفع خود مصادره کنند.

وی با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه اظهار كرد: مردم بیدار شده‌اند و دیگر حاضر نیستند منافع خود را در اختیار قدرت‌ها بگذارند و به این قدرت‌ها وابسته باشند. اگر دولت‌های منطقه هوشیار بوده و به دنبال اقتدار واقعی خود باشند باید به مطالبات مردمی توجه کنند و خواسته‌های آنها را محقق سازند و وابستگی‌ها را قطع کنند، اگر در این زمینه تعلل کنند ملت‌ها تحمل نخواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تحولات اخیر در تونس، مصر، لیبی، بحرین و یمن افزود: اوضاع منطقه در حال تغییر است و باید با معادلات جدید به منطقه نگاه کرد. هر جا که ناامنی در منطقه مشاهده می‌کنیم ریشه آن در حضور نیروهای خارجی در منطقه است. به اعتقاد ما کشورهای منطقه به خوبی می‌توانند امنیت منطقه را با کمک همدیگر تأمین کنند و راه اصلی آن همگرایی و همکاری منطقه‌ای است. ما دارای مشترکات فراوانی هستیم و برای هیچ کشوری مثل ما امنیت منطقه خلیج فارس اهمیت ندارد.

وی ادامه داد: از آنجا كه منافع ما با امنیت این منطقه گره خورده است برقراری این امنیت به سود برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای نیست و آنها فکر می‌کنند هر چقدر ما نزدیک‌تر شویم نفوذ خود را در منطقه از دست می‌دهند. رژیم صهیونیستی و حامیان آن به عنوان عوامل اصلی تحریک و طرح موضوعات اختلافی در منطقه شناسایی شده‌اند. یک هوشیاری و تدبیر جدی در بین حاکمان منطقه لازم است که اسیر بازی‌های سیاسی آنها نشوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که مردم ما مردمی بزرگ با تمدن غنی و فرهنگ بسیار بالا هستند، افزود: آنها اصلا تحمل نمی‌کنند برخی از این کشورها مطالبی را علیه کشور ما عنوان و تاریخ را تحریف کرده یا هویت تاریخی ملت ما را مخدوش کنند. قبل از اینکه ملت ما به مرز عصبانیت برسند بهتر است حاکمان برخی از این کشورها اصلاحاتی را در ادبیات خود به کار بگیرند و متوجه باشند سیاست‌هایی که دنبال می کنند، سیاست هایی است که دیگران و کشورهای دیگری که دنبال مطامع خود هستند برای ایجاد فتنه در منطقه طراحی کرده اند. بازیچه قرار نگیرند و آینده دور را در نظر بگیرند.در آینده همه ما می توانیم در کنار هم روابط بسیار صمیمانه ای داشته باشیم و منافع همه کشورهای منطقه را با همکاری جمعی تأمین کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هجمه سنگینی علیه کشور ما صورت می گیرد، گفت: این هجمه با همکاری یکسری کشورهای غربی و برخی از کشورهای عربی که در این دام گرفتار شده اند و با انگیزه های سیاسی دنبال می‌شود.

وی افزود: ما در دو جنبه نسبت به این اقدامات عکس‌العمل نشان می دهیم. یک جنبه رسمی، قانونی و حقوقی است که اقدامات زیادی انجام شده و تمامی سفارتخانه های ما در خارج از کشور حتی اگر روزانه چند بار مشاهده کنند که نام دیگری به جای خلیج فارس استفاده شود رسما با دادن یادداشت نسبت به این اقدام اعتراض کرده و نام صحیح را اعلام می کنند.

مهمان پرست گفت: غیر از اقدامات رسمی، ما در فضای دیپلماسی عمومی به تک تک ایرانیان نیاز داریم. حضور آنها، جدیت‌شان و اینکه با تمام احساس مباحث را پیگیری می‌کنند و فعالیت هایی که در این زمینه دارند می تواند کمک کند. اجازه نمي دهیم کسی به هویت و محدوده تاریخی ما کوچکترین تعرض و اهانتی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در مذاکرات با کشورهای منطقه ضمن اینکه درباره فتنه ها و توطئه هایی که از خارج از منطقه دامن زده می شود تذکر می‌دهیم، گفت: توصیه می‌کنیم دوستان ما در منطقه اسیر توطئه‌ها و فتنه ها نشوند. این به نفع آنها نیست. ما تا حدی می توانیم مردممان و عواطفشان را کنترل کنیم. نباید به گونه ای رفتار کنند که مردم ما تحریک شوند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: آنچه در روابط سیاسی با کشورها داریم این است که باید به آنها یادآوری کنیم که با تدبیر عمل کنند. ما منافع مشترک داریم و می‌توانیم از رابطه همسایگی و حسن همجواری بهترین دستاوردها را برای ملت‌هایمان داشته باشیم. چرا به سمتی می روند که با فرض‌های غلط چیزی که هیچ سندیتی ندارد و فقط ایجاد اختلاف می‌کند را مطرح می‌کنند؟

ريیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه اضافه کرد: قطعا کساني که انگیزه اصلی را از این ایجاد اختلاف داشته به دنبال مطامعی بوده و متعلق به منطقه ما نیستند، منطقه ما را دچار بحران و آشوب نکنند و ناامنی و بی‌ثباتی ایجاد نکنند. ما در کنار هم و با وحدت و همگرایی می‌توانیم بهترین شرایط را فراهم کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه كه در برنامه تلويزيوني کنکاش شبکه جام جم سخن مي‌گفت، يادآور شد: اگر فردی یا کشوری در منطقه جسارتی کرد و با ادبیات غلط و نسنجیده صحبت کرد نباید احساسات ما بر نوع رفتار سیاسی ما غلبه کند و عکس العمل ما همانی باشد که باعث شود کسی که فتنه اصلی را ایجاد می‌کند به هدفش برسد.

وی تصریح کرد: با قاطعیت از حقوقمان دفاع می کنیم، اجازه گستاخی به هیچ کشوری را نمی دهیم. از تمامیت ارضی خود به شدت دفاع می کنیم؛ اما باید به نحوی باشد که طرف مقابل ما بداند در چه دامی افتاده است و منافع آنها این است که ادبیات خود را اصلاح کنند و اسیر این فتنه‌ها نشوند.

دستيار ويژه وزير امو خارجه درباره استفاده از ابزارهای دیپلماسی عمومی در جهت رفع ابهام و روشن شدن افکار عمومی در این زمینه، اظهاركرد: بحث‌های عمرانی جزایر نیز تحت حاکمیت کشور ما است و متناسب با شرایط منطقه صورت می‌گیرد. غیر از اقدامات رسمی فضایی که مردم نیز ایجاد می‌کنند و نظراتشان را در فضای دیپلماسی عمومی مطرح می‌کنند بسیار با اهمیت است و به آن نیاز داریم که فعالیت‌های دانشگاهی و انجمن‌های غیردولتی کمک کنند و اجازه ندهیم که کسی به حقوق تاریخی ما تجاوز کند. آن چه که اهمیت دارد این است که افکار عمومی به سمت درست خود هدایت شود و واقعیات را بداند.

مهمان پرست، انتشار اطلس‌های جغرافیایی حاوی نقشه‌های فراوان بر اساس اسناد مختلف كه در همه نام خلیج فارس ذکر شده است را در اين راستا بسيار با اهميت دانست.

وی گفت: برگزاری نشست‌ها و سمینارها با حضور اندیشمندان کشورهای مختلف از جمله عربی حتما تأثیرگذار است. کسانی که خود را در کشورهای عربی و غرب صاحب فکر می‌دانند و آنهایی که نمی خواهند اسیر بازی های سیاسی باشند اگر در چنین همایش هایی دور هم جمع شوند حتما تأثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: باید از همه عواملی که بتوانند به شکل‌های مختلف مانند جشنواره‌ها و انتشار کتب تاثیرگذار باشند کمک گرفت و برنامه‌ریزی کرد. امیدواریم بودجه خوبی هم در این زمینه در اختیارمان گذاشته شود که بتوانیم با کمک همه اجازه ندهیم چنین جعلیاتی صورت گیرد. اگر کسی تلاش کند مطلب واقعی یا سند تاریخی را جعل کند در حق بشریت ظلم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ترتیبات امنیتی منطقه خلیج فارس، گفت: باید ترتیبات امنیتی منطقه‌ای به وجود بیاید که کشورهای منطقه نقش اصلی را داشته باشند. هیچ نیازی به کشوری بیرون از منطقه نیست. بهترین سازوکار این است که از طریق همکاری منطقه‌ای بتوانیم امنیت این منطقه را حفظ کنیم.

ريیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه بر امنیت همه موضوعات مربوط به خلیج فارس تأکید کرد و افزود: مثلا تحریم‌ها علیه ایران امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد؛ چرا که امنیت زمانی حاکم است که همه کشورها امکان بهره‌برداری از منابع را داشته باشند.

مهمان‌پرست گفت: زمانی كه یک منطقه با مشارکت کشورهای منطقه اداره و امنیت آن با مشارکت آن کشورها تأمین شود، حتما روابط عادلانه‌ای حاکم خواهد شد. آن چیزی که باعث بر هم خوردن امنیت منطقه می شود این است که خود کشورها امکان دفاع از خودشان را نداشته باشند.به عنوان یکی از مقتدرترین کشورهای منطقه چون از بالاترین حد دفاع برخوداریم، این توانمندی می‌تواند در مقابل کشورهایی که قصد تعرض داشته باشند، جنبه بازدارندگی داشته باشد.

۱۳۹۱/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...