نسخه چاپی

آیا بنزین پاك ، هوای تهران را پاك می كند؟

عکس خبري -آيا بنزين پاک ، هواي تهران را پاک مي کند؟

طرح توزیع بنزین پاك در جایگاه های پمپ بنزین تهران كه از ابتدای این هفته آغاز شده است شاید بارقه امیدی باشد كه در آستانه سال نو تهران نیز هوایش نو شود.

با وجود بارشهای بسیاری که در ماه اخیر در اکثر نقاط کشور صورت گرفته است تصور همگان بر این بود که ایران از هوای پاک تنفس کند اما گرد و غبار و دود مجالی برای نفس کشیدن نداد. اینکه چرا با وجود بارشهای متعددی که صورت گرفت همچنان هوای کشور آلوده و در شرایط بحران می باشد جای سوال دارد؟
پس از تحریم بنزینی ایران توسط کشورهای مختلف، از حدود سه سال گذشته تاکنون بنزین و گازوئیل در مجتمع‌های پتروشیمی ایران تولید شده است که بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی دارای ترکیبات حلقوی و مواد آروماتیکی همچون ماده شیمیایی و آلاینده " بنزن" است.
آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت نفت نشان می‌دهد که سالانه بین ۴.۱ تا ۴.۵ میلیارد لیتر بنزین و گازوئیل خام در پتروشیمی‌ها تولید و پس از اکتان افزایی در پالایشگاه‌ها در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور عرضه می‌شود.در همین حال تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها و تولید گازوئیل ۶ تا ۷ میلیون لیتر است که وجود مواد شیمیایی آروماتیکی و حلقوی در ترکیب این نوع بنزین و گازوئیل عامل بسیاری از آلایندگی‌های هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور است.
گزارش بانک جهانی در سال 2006 نشان دارد که دولت ایران 8میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا متحمل شده است.گزارش وزارت بهداشت هم نشان می دهد ماهانه به صورت میانگین 227 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم آمار تکان‌دهنده‌ای که باید 2520 مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی در سال و 4525 مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن اضافه کرد.
طرح توزیع بنزین پاک در جایگاه های پمپ بنزین تهران که از ابتدای این هفته آغاز شده است شاید بارقه امیدی باشد که در آستانه سال نو تهران نیز هوایش نو شود.
این طرح که به منظور کاهش آلودگی های زیست محیطی اجرا می شود در ابتدا در 90 جایگاه پمپ بنزین شهر تهران توزیع شده است و مقرر است که تا اول اسفند ماه در تمام جایگاه ها، بنزین پاک توزیع شود.
بر این اساس معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست از دستور توقف تولید بنزین آلوده پتروشیمی ها توسط دولت خبر داده است.

حال باید دید که آیا با توزیع گسترده سوخت بنزین پاک در تهران و کلانشهرها آیا ایران می تواند جانی دوباره بگیرد و نفس هایش تازه شود؟
گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۲/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...