نسخه چاپی

شهردارتهران: بیمه خسارت "مترو" را می دهد/ بیمه: "مترو" بیمه نبود

در حالی كه شهردار تهران راهكار جبران خسارت میلیاردی مترو را دریافت خسارت از بیمه اعلام كرده بیمه‌گذاران واكنش نشان دادند و می‌گویند تنها تعدادی از واگن‌های مترو بیمه بوده است

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری آنا، موضوع آب گرفتگی چند ایستگاه مترو و خسارت 21 میلیاردی این بخش از حمل و نقل شهری که البته بنا به اذعان برخی از مسئولان حتی به رقم 200 میلیارد تومان هم رسیده است در روزهای اخیر در صدر اخبار این کلان شهر قرار دارد به طوری که به محض اعلام میزان خسارات بارندگی هفته گذشته حرف و حدیث هایی از چگونگی تأمین هزینه این خسارت به میان آمد.

* قالیباف: بیمه خسارت میلیاردی متروی تهران را پرداخت می‌کند

موج انتقادات به مترو و شهرداری طی روزهای اخیر موجب شد تا قالیباف به این اما و اگرها پاسخ بگوید و به عبارتی گامی در جهت رفع ابهامات مطروحه بردارد.

شهردار تهران در همین ارتباط و در توضیح چگونگی جبران خسارت 21 میلیارد تومانی مترو اعلام کرد: مترو تهران بیمه است و تمام مبالغ خسارات را شرکت‌های بیمه پرداخت خواهند کرد.

* شرکت‌های بیمه: شهرداری مترو را کامل بیمه نکرده بود

اما نکته قابل توجه این بود که بیمه‌گذاران هیچ اطلاعی از بیمه بودن مترو تهران ندارند و واکنش صنعت بیمه به اظهارات آقای شهردار مؤید این امر است.

شرکت‌های بیمه نه تنها بیمه مترو را نپذیرفتند بلکه از شهرداری تهران نیز بخاطر عدم پرداخت به موقع حق بیمه‌ها گله‌مند هستند و این فضا را مغتنم برشمردند تا گله‌های خود را از مترو رسانه‌ای کنند.

مدیران شرکت‌های مختلف بیمه در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اعلام کردند که نگاهی به گزارش‌های بیمه‌ای و سوابق شهرداری تهران مشخص می‌کند که شهرداری در هر برحه زمانی حق بیمه‌های خود را به موقع پرداخت نمی کند و هر زمان که این بخش با مشکلی مواجهه می‌شود تازه آقایان مدیر به فکر پرداخت حق بیمه‌های خود می‌افتند که این امر به هیچ عنوان برای شرکت‌های بیمه قابل پذیریش نیست.

* بیمه "مترو" جزئی بود و جوابگوی خسارت 21 میلیاردی نیست

پی‌گیری‌های خبرنگار آنا نشان داده است که مترو تهران توسط یک شرکت واحد بیمه نبوده بلکه تعدادی از شرکت‌های متعددی بخش‌های مختلفی از مترو را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند البته بسیار جزئی.

ناگفته نماند که بخش‌هایی که در مترو تحت پوشش بیمه قرار دارند شامل خسارت 21 میلیاردی نمی‌شوند؛ اندک تأملی در وضعیت بیمه مترو نشان می‌دهد که پرداخت تمام خسارت اخیر مترو تهران توسط شرکت‌های بیمه امکان‌پذیر نیست.

یکی از مقامات آگاه در صنعت بیمه در همین ارتباط به خبرنگار آنا گفت: البته در سال های گذشته شرکت‌های بیمه از شهرداری درخواست کرده بودند که با انعقاد قرارداد و پرداخت به موقع حق بیمه‌ها تا حد مطلوبی از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماید اما شهرداری با این ادله که متقاضی تأسیس یک شرکت بیمه مستقیم برای رسیدگی به کارهای خود است از انعقاد این قرارداد شانه خالی کرد.

یکی از مدیران عامل شرکت‌های بیمه به خبرنگار آنا گفت: تنها تعدادی از واگن‌های مترو بیمه بوده است. شهرداری مترو را به صورت پراکنده بیمه کرده به نحوی که هر بخش از مترو توسط یک شرکت بیمه شده بود.

* شهرداری خسارت میلیاردی مترو را چگونه جبران خواهد کرد؟!

ماجرای آبگرفتگی مترو به حدی گسترده بود که رئیس جمهور را هم وارد میدان کرد و کار به جایی رسید که احمدی‌نژاد شخصاٌ به تعدادی از مسئولان مربوطه نامه زد و از آنها خواست علل بروز سیل در مترو را بررسی کنند.

به هر حال اگر مترو نبود و این سیل وارد شهر می‌شد مشکلات به طبع بیشتری را برای شهر و مردم به همراه می‌آورد. طی روزهای اخیر و زمانی که این مشکل در مترو به وجود آمد طبیعتاً مشکلاتی هم برای مردم رخ داد اما در همین حین بازار شایعات هم داغ شد؛ میزان خسارت وارد به مترو 21 میلیارد تومان رسماً گزارش شده و از آنجایی که این رقم بالاست و البته مترو بیمه نبوده است این نگرانی در شهر ایجاد شده که شاید شهرداری برای جبران خسارت متروی تهران از روش‌هایی مانند افزایش قیمت بلیط مترو و ... استفاده کند.

از سوی دیگر باید یادآور شد که هنوز میزان این خسارت نیز در ابهام قرارداشته و هر دستگاهی رقم خاص و متفاوت را اعلام می کند؛ به نحوی که این عدد از 21 میلیارد تومان به 200 میلیارد تومان نیز رسیده است.

درنهایت مسئولان شهرداری تهران باید ضمن رفع نگرانی مردم در این زمینه با اتخاذ سیاست های کارآمد نه تنها از بروز چنین مواردی جلوگیری نمایند بلکه با تصمیم‌های مؤثر تا حد مناسبی مشکلاتی این چنینی را مدیریت کنند.

۱۳۹۱/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...