نسخه چاپی

لاریجانی:توهین به حضرت آیت‌الله مصباح كار بسیار زشتی بود

عکس خبري -لاريجاني:توهين به حضرت آيت‌الله مصباح کار بسيار زشتي بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توهین به حضرت آیت‌الله مصباح كار خیلی زشتی است و نباید چنین ادبیاتی در كشور وجود داشته باشد، چرا‌كه ایشان از افراد ارزشمند كشورمان هستند و فیلسوف و حكیم بزرگی به حساب می‌آیند.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا-اقیانوسیه برای آموزش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توصیه می‌کنم که افراد دعواهایی را که باعث ایجاد سایش می‌شود، کنار بگذارند و کاری نکنند که مردم احساس کنند اینها به دنبال دعوا و پست و مقام هستند چراکه این مسائل مردم را مأیوس می‌کند.

وی افزود: مردم باید احساس کنند که کاندیداهای انتخابات خیلی روراست هستند و از حقوق آنها صیانت می‌کنند و درد آنها را می‌شناسند و همچنین کارآمدی برای حل مشکلات را هم دارند و کاندیداها باید این مسائل را در تبلیغاتشان در نظر بگیرند.

رئیس قوه مققنه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص مذاکرات آتی ایران با 1+5 اظهار داشت: این مذاکرات هنوز انجام نشده است ولی انشالله مسئولین به محل مذاکرات می‌روند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

لاریجانی ادامه داد: نباید در مورد این مذاکرات خیلی زود قضاوت کرد، یعنی تا اینجا از نظر شکلی حرکت خوب بوده است، اما از لحاظ محتوایی باید ببینیم که چقدر گام‌های درستی بر می‌دارند؛ مشکل ما شکل نیست بلکه مشکل ما این است که غربی‌ها در پشت صحنه تحریم می‌کنند و در جلوی صحنه می‌خواهند لبخند بزنند که این مسائل با هم سازگار نیست.

وی در خصوص موضع‌گیری‌های اماراتی‌ها در مورد ایران هم اظهار داشت: به طور اصولی مبنای سیاست خارجی ما استحکام در حفظ حقوق ملی است همچنین ما به دنبال همکاری با همسایگان و رویکرد همگرایی با آنها هستیم؛ اینکه بعضی از همسایگان تحریک می‌شوند، دود این مسأله به چشم خودشان می‌رود.

وی گفت: در حال حاضر دعوای شیعه و سنی و فرقه‌گرایی هم از سوی غربی‌ها دامن زده می‌شود؛ آنها نه طرفدار سنی هستند و نه طرفدار شیعه بلکه به دنبال منافع خود هستند.

لاریجانی خطاب به مسئولین امارات گفت: شما باید گام‌های عاقلانه بردارید و بیخود و بی‌جهت آلت دست تبلیغات دیگران نشوید.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اظهارات رئیس‌جمهور که گفته مجری تفسیر خودش را از قانون اجرا می‌کند، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم که مشکل بر سر تفسیر قانون باشد؛ قوانین تا حد بسیار زیادی شفاف است و اگر ابهامی هم وجود دارد، باید از مجلس سؤال شود تا به آن ابهام پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: مشکل بر سر این است که گاهی برخی از بخش‌ها می‌خواهند قانون را دور بزنند؛ مشکلی که ناظرین مانند دیوان محاسبات دارند، این است که تخلف صورت می‌گیرد و بحث بر سر تفسیر قانون نیست.

لاریجانی ادامه داد: مثلاً دیوان محاسبات می‌گوید که بودجه‌ای باید صرف یک موضوع شود و وقتی این بودجه در جایی دیگر صرف می‌شود، دیوان محاسبات موظف است که گزارش دهد. یا در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها قید شده بود که جز از طریق تعدیل قیمت‌های حامل‌های انرژی از هیچ منبع دیگری نباید وجوهی اخذ شود. در مسائل این‌چنینی که صریح است نیازی به تفسیر نداریم. بر این اساس فکر نمی‌کنم که مشکلی بر سر تفسیر وجود داشته باشد.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که پیش کشیدن مسئله لغو تحریم‌ها در مذاکرات بغداد چه جایگاهی دارد و آیا ایران می‌خواهد دراین زمینه کار کند یا خیر، اظهار داشت: باید مسیر مذاکرات را دید؛ ما نمی‌خواهیم قضاوت دقیقی در مورد این روند داشته باشیم؛ به طور عقلایی باید همه این موضوعات مطرح شود ولی باید دید که آیا مسیر مذاکرات از این سمت است یا اینکه می‌خواهند وقت گذرانی کنند؛ من هنوز برداشت دقیقی در این رابطه ندارم.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که از وی پرسید شما در همایش روز گذشته جبهه متحد از تخریب‌ها علیه این جبهه و افراد عضو در آن سخن به میان آوردید ولی چیزی در مورد تخریب‌ها علیه جبهه پایداری و شخص آیت‌الله مصباح نگفتید، اظهار داشت: من یادم نمی‌آید در این موردی که شما گفتید، صحبتی کرده باشم.

وی با بیان اینکه ‌من در مورد یک شخص سخن گفتم و در مورد آن چیزی که شما گفتید، ‌چیزی نگفتم، ‌گفت: ‌من از برخی افراد نام بردم و از آنها حمایت کردم که این مسأله پنهانی نیست و شفاف است و تفسیربردار نیست، البته توهین به حضرت آیت‌الله مصباح کار خیلی زشتی است و نباید چنین ادبیاتی در کشور وجود داشته باشد، چرا‌که ایشان از افراد ارزشمند کشورمان هستند و فیلسوف و حکیم بزرگی به حساب می‌آیند.

وی افزود: آیت‌الله مصباح از لحاظ علمی و اخلاقی شخصیت برجسته‌ای هستند؛ اینکه در هر انتخاباتی ما تمام آورده‌های خودمان را بخواهیم در دیگی به صورت جوشان در بیاوریم، کار اشتباهی است.

رئیس قوه مققنه ادامه داد: البته همه کاندیداها باید به این موضوع توجه داشته باشند و هم راجع به آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح با نهایت ادب و اخلاق صحبت کنند، چراکه شخصیت‌هایی مثل این افراد کم داریم.

وی اظهار داشت: البته رجال سیاسی هم مثل رجال دینی از آبرو در حوزه خود برخوردارند و دلیلی ندارد که آنها تخریب کنند و فرقی نمی‌کند که افراد جزو جبهه متحد یا جبهه پایداری باشند.

لاریجانی در عین حال اضافه کرد: البته در این مورد در ایام انتخابات سابقه وجود دارد که البته خوب نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری گفت که آموزش و پروش، مجلس و دولت تلاش‌های خوبی در جهت افزایش کیفیت آموزش انجام داده‌اند و برنامه‌های دگیری در این رابطه وجود دارد.

رئیس قوه مققنه در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: رفتاری که کشورهای منطقه و غربی‌ها داشتند، جنس ستیزه‌جویانه‌ای در مورد مسئله سوریه داشت، ولی لزومی ندارد که ما نا امید شویم؛ فکر می‌کنم کوفی‌عنان باید مطابق همان برنامه‌ای که داشته برای خلع‌سلاح گروه‌های تروریست گام بردارد چرا‌که در حال حاضر نیروهای نظامی از شهرها خارج شده‌اند و اگر این اتفاق رخ ندهد، شاهد وقایعی که در چند روز اخیر اتفاق افتاد، خواهیم بود.

لاریجانی اضافه کرد: البته این طرح باید کامل شود چراکه پیوست سیاسی دقیقی در آن مشاهده نمی‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد مجلس هشتم گفت: در مجلس هشتم متن نمایندگان دغدغه‌های ملی داشتند و به دنبال حل مشکلات مردم بودند و کمتر به مسائل حاشیه‌ای می‌پرداختند.

لاریجانی در عین حال گفت: البته افرادی هم در مجلس بودند که خیلی به کارهای مجلس توجه نداشتند و بیشتر مجلس را مثل یک پایگاه برای کار حزبی تلقی می‌کردند که البته این افراد کم بودند و بر مجلس غلبه نداشتند.

وی افزود: همیشه باید به موضوعات نگاه کمالی داشت؛ نمایندگان مجلس نهم که رأی آورده‌اند، از ظرفیت خوبی برخوردارند؛ به عنوان مثال، روز گذشته یکی از آقایان تشریف آورده بود که حدود 25سال در کارهای مربوط به آب و سدسازی فعالیت می‌کرد که این افراد می‌توانند سطح کارآمدی مجلس را بالا ببرند.

۱۳۹۱/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...