نسخه چاپی

خوش‌بینی اندك به مذاكرات هسته ای

عکس خبري -خوش‌بيني اندک به مزاكرات هسته اي

گفت‌وگوها با ایران به‌منظور تحقق توافق‌نامه هسته‌ای دائمی در وین آغاز می‌شود؛ اما خوش‌بینی چندانی در مورد گفت‌وگویی كه انتظار می‌رود یك سال به طول بینجامد، وجود ندارد.

گروه ترجمه ـ روزنامه نیویورک‌تایمز 18 فوریه 2014 (۲۹ بهمن) در مقاله‌ای به آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای برای توافق‌نامه هسته‌ای دائمی میان ایران و گروه 1+5 و نیز وجود خوش‌بینی اندک در مورد نتیجه آن پرداخت و نوشت: گفت‌وگوها با ایران به‌منظور تحقق توافق‌نامه هسته‌ای دائمی در وین آغاز می‌شود؛ اما خوش‌بینی چندانی در مورد گفت‌وگویی که انتظار می‌رود یک سال به طول بینجامد، وجود ندارد. حتی رهبر ایران روز دوشنبه در تهران گفت «گفت‌وگوهای هسته‌ای به جایی نخواهد رسید» که در واقع، بیان بی‌اعتمادی وی به انگیزه‌های آمریکا و متحدانش بود و این در حالی است که در کنگره آمریکا نیز چنین بدبینی متقابلی وجود دارد. در عین حال، رهبر ایران گفت که «ایران آنچه را که آغاز کرده، نقض نخواهد کرد.» با وجود حمایت وی از گفت‌وگوها، چشم‌انداز آن با عدم موفقیت و ابهام روبه‌روست. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا خوش‌بین‌تر است و احتمال موفقیت را پنجاه درصد می‌داند.

در ادامه مقاله آمده است: اما شکست این گفت‌وگوها، ایران و آمریکا را در موقعیت گزینه‌های دشوارتر از جمله گزینه احتمالی حمله نظامی قرار می‌دهد که هیچ‌یک از دو طرف، خواهان چنین سناریویی نیستند. مسائل مربوط به توافق‌نامه دائمی از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و سرنوشت تأسیسات غنی‌سازی فردو که در عمق و زیر کوه واقع شده، رآکتور این کشور در اراک که پلوتونیوم تولید می‌کند و نیز مسئله بازدید بازرسان بین‌المللی از پارچین که ظن آزمایش ماشه هسته‌ای در آن می‌رود، پیچیده هستند. یک مقام ارشد آمریکایی دوشنبه‌شب گفت: «این آغاز روندی پیچیده، دشوار و طولانی‌مدت است... وقتی مخاطرات بالاست و فهم جزئیات واقعاً دشوار است، باید طرف مقابل برای جلب اعتماد جامعه بین‌المللی زمان صرف کند.»

در پایان مقاله آمده است: اگرچه ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را که خواستار توقف کامل غنی‌سازی است، نقض کرده؛ اما مقامات ارشد غربی تأیید می‌کنند که در توافق‌نامه نهایی، ایران، اجازه غنی‌سازی خواهد داشت؛ اما این غنی‌سازی باید در سطحی مشخص و تحت نظارت شدید صورت گیرد. دیپلمات‌های ارشد غربی از جمله فرانسه که تردید عمیقی نسبت به نیات ایران دارند، گفته‌اند ایران اجازه ندارد رآکتور اراک را فعال‌ کند؛ زیرا این تأسیسات، پلوتونیوم که سوخت بمب هسته‌ای است، تولید می‌کند. هفته گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت ممکن است ایران آماده باشد در تأسیسات اراک تغییراتی ایجاد کند. وندی آر شرمن، مذاکره‌کننده ارشد و معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی گفته است که ایران به رآکتور اراک یا تأسیسات زیرزمینی فردو نیاز ندارد که این موضوع به انتقاد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، منجر شد و اظهارات خانم شرمن را بی‌ارزش خواند. دو طرف می‌گویند خواهان گفت‌وگوهای مرحله نهایی طی مدت کمتر از شش ماه هستند. مدت اعتبار توافق‌نامه هسته‌ای موقت 20 ژوئیه به پایان خواهد رسید. مقامات غربی خواهان گام‌های کوچک طرف ایرانی نیستند و تمایل دارند توافقی نهایی به‌منظور حل‌وفصل تمام مسائل موجود صورت گیرد؛ اما این نکته را باید مد نظر قرار داد که رهبر ایران روز دوشنبه گفت: حتی اگر امری ناممکن تحقق یابد و توافقی نهایی حاصل شود، «همه باید بدانند که دشمنی آمریکا با اصل انقلاب اسلامی و اسلام است. این دشمنی با گفت‌وگوها به پایان نخواهد رسید.»

۱۳۹۲/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...