نسخه چاپی

یك غذای بسیار ساده برای طول عمر و زیبایی پوست

اگر بدانید شیر برنج علی رغم تركیب ساده چه خواصی دارد مطمئنا" این غذای ساده ایرانی بطور ثابت وارد سفره شما خواهد شد.

به گزارش نما، برنج، از مهم‌ترين محصولات غذايي دنيا و از خانواده کربوهيدرات‌ها است که به دليل داشتن ترکيب نشاسته‌اي، در تامين انرژي روزانه مورد نياز بدن، نقش مهمي دارد. براي تهيه برنج، پوست يا شلتوک آن را که سبوس ناميده مي‌شود، از برنج جدا مي‌کنند. سبوس منبع غني ويتامين است و حذف آن از برنج ارزش غذايي آن را کم مي‌کند. بايد بدانيم که هرچه برنج در ميزان آب کمتر و زمان کوتاه‌تري پخته شود ارزش غذایی آن بیشتر حفظ می شود . خوردن برنج به‌طور معمول سبب کاهش تحريکات معده و روده مي‌شود.



شير نيز يکي ديگر از اجزاي شيربرنج است که داراي مقادير قابل توجهي از کلسيم، پروتئين، فسفر، ويتامين آو ب می باشد به دليل هضم آسان، طعم مناسب و قيمت ارزان خود مورد توجه عموم افراد است. مصرف مداوم و روزانه شير سبب استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و نيز رشد مناسب و سلامت پوست مي‌شود. به طور معمول شير در بازار به صورت پاستوريزه، استريليزه و هموژنيزه عرضه مي‌شود. بهتر آن است که افراد، به خصوص افراد ميانسال، از شيرهاي با درصد چربي 5/2 يا کمتر استفاده کنند زيرا هرچه چربي شير کمتر شود، کلسيم بهتر جذب می شود . شيرهاي کم‌چربي از نظر ميزانجذب کلسيم بر شيرهاي پرچرب ارجحيت دارند.



کردافشاری استاد دانشکده طب سنتی گفت: شیر برای افراد دارای مزاج صفراوی و خشک مفید است و برای اعصاب و افرادی که دارای معده های ضعیف و سردمزاجان مضر است البته مصرف شیر همراه با برنج به صورت فرنی یا شیر برنج برای طول عمر و زیبایی پوست مفید است.



این استاد دانشکده طب سنتی تاکید کرد: مصرف شیر همراه با خرما و گردو برای چاق کردن و تقویت نیروی جنسی مفید است همچنین مصرف شیر هنگام صبح و ناشتا و بدون مصلح موجب بسته شدن در معده می‌شود در نتیجه لرز، غش ایجاد می‌شود و درمان آن می‌تواند استفراغ کردن باشد.



برنج موجود در شیر برنج را می توان یکی از غلات اصلی نام برد که برنج حاوی کربوهیدرات است و تولید انرژی را در بدن بر عهده دارد. همچنین مقداری پروتئین در برنج موجود است که اگر چه کامل نیست ولی در کنار شیر می‌تواند نیاز بدن برای رشد و ترمیم را بر عهده بگیرد.



توصیه می‌شود تا حد امکان این دسر به صورت کم شیرین پخته شود، به ویژه برای کودکان که ذهنیتی به مزه‌ها ندارند.



***

هنگام طبخ حتماً در ظرف را ببندند چرا که ویتامین B2 موجود در شیر بسیار به نور حساس است و در عین حال ممکن است در معرض هوا اکسیده شده و ارزش غذایی آن پایین بیاید. برای سر نرفتن غذاهای حاوی شیر هم می‌توان از یک قاشق چوبی استفاده کرد.



زیاد خوردن شیر یعنی بیش از 700 تا 1400 گرم در روز موجب بروز سنگ کلیه، مثانه، تب و خارش می‌شود. طبع شیر پاستوریزه سرد و تربوده که مصرف آن با عسل و گلاب بی‌ضرر می‌کند همچنین شیر محلی تازه نیز دارای طبیعت گرم و تر است که مصرف آن با گلاب و عسل آن را بی‌ضرر می‌کند.

۱۳۹۲/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...