نسخه چاپی

تاثیر آلودگی هوا بر كودكان

وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین ‌تری می‌آورد و كودكان به دلیل داشتن قد كوتاه بیشترین قربانیان سرب هستند.

به گزارش نما متخصص کودکان گفت: آلودگي هوا ضريب هوشي کودکان تهراني را ۵ تا ۱۰ درصد از ساير کودکان کمتر کرده است؛ همچنين کم‌ خوني و کمبود ويتامين D از ديگر تبعات آلودگي هواست.

اکبر کوشانفر در گفتگو با فارس اظهار داشت: آلودگي هوا در تهران، هم براي کودکان و هم براي بزرگسالان مسئله پر اهميتي است که بايد به آن توجه ويژه‌اي داشت.

متخصص کودکان گفت: در آلودگي هوا وجود فلزاتي مانند سرب و آلاينده‌هايي مثل ازون بيش از مقدار مجاز است و طبق اعلام محيط زيست سالانه به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز - طبق استانداردها- هوا ناسالم است.

استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي تصريح کرد: وارونگي هوا فلزات سنگيني مانند سرب را در سطح پايين ‌تري مي‌آورد و کودکان به دليل داشتن قد کوتاه بيشترين قربانيان سرب هستند.

کوشانفر افزود: سرب يک ماده بي ‌رنگ و سنگين است که از طريق خون به قسمت‌هاي مختلف بدن وارد مي‌شود و در مغز و مغز استخوان رسوب پيدا مي‌کند و خارج سازي آن بسيار سخت است؛ پس مي‌توان گفت که عملاً راهي براي خارج ‌سازي آن وجود ندارد و اين مواد ۱۰ تا ۱۵ سال در نسوج بدن باقي مي‌مانند.

متخصص کودکان تصريح کرد: وقتي اين مواد در مغز کودک وارد مي‌شوند، ضريب هوشي را کاهش مي‌دهد و مي‌توان گفت آلودگي هوا ضريب هوشي کودکان تهراني را ۵ تا ۱۰ درصد کمتر از ساير کودکان قرار داده است.

متخصص کودکان با توجه به شرايط آلودگي هوا در تهران و ساير شهرستان‌ها به والدين توصيه کرد: در برنامه تغذيه‌اي کودک علاوه بر مواد پروتئيني، سبزيجات و ميوه‌هاي تازه را نيز قرار دهند. همچنين خوردن سيب به دليل جذب ترکيبات سرب و دفع آن، فراموش نشود.

۱۳۹۲/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...