نسخه چاپی

نامه ابتكار به سه وزیر برای احیای تالاب هامون

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه های جداگانه به وزرای امورخارجه، نیرو و كشور با اشاره به شرایط نامطلوب تالاب های بین المللی هامون، خواستار همراهی آن ها در احیای آن تالاب شد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ احمدعلی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نامه نگاری های صورت گرفته از سوی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وزیران امورخارجه، نیرو و کشور در رابطه با شرایط نامطلوب تالاب های بین المللی هامون، گفت: در این نامه نگاری ها بر لزوم تامین حق آبه مورد نیاز تالاب در قالب اقدامات ملی و بین المللی تاکید شد.

کیخا ادامه داد: در قالب این اقدامات موضوع عدم تأمین حق آبه های زیست محیطی تالاب های بین المللی هامون در دهه های اخیر و بروز خسارت فراوان زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بر مردم و محیط طبیعی و تنوع زیستی منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

وی با اشاره به اقدام روزهای اخیر افغانستان برای انحراف آب رودخانه فراه از هامون صابوری به هامون پوزک در داخل خاک افعانستان و عدم واکنش مناسب به این فعالیت مخرب، خواستار واکنش هر چه سریعتر دستگاه دیپلماسی کشور به این موضوع شد.

این مقام مسئول چنین اقداماتی از سوی دولت افغانستان را مسبوق به سابقه دانست و اضافه کرد: پیش از این نیز، افغانستان با عدم تخصیص حق آبه تالاب از رودخانه هیرمند، نقش مهمی در خشکی این تالاب داشت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در همین راستا در نامه ای به وزیر نیرو، ضمن یادآوری شرایط ناگوار تالاب های هامون، از وی خواسته شد با تامین حق آبه هامون از چاه نیمه ها و اختصاص آب مورد نیاز با توجه به ورود آب از رودخانه هیرمند گامی موثر برای احیای این تالاب برداشته شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با همراهی وزیر کشور و وزارت متبوع وی و عمل به تعهدات نیروهای مرزبانی در منطقه سیستان در مرز افغانستان و برچیدن دایک، ورود آب به داخل تالاب تسریع و تسهیل شود.

۱۳۹۲/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...