نسخه چاپی

وزیر كار به افزایش حقوق چند درصدی رضایت می دهد؟

فرامز توفیقی با اشاره به برگزاری نشست نمایندگان كارگران و وزیر تعاون,كار و رفاه اجتماعی درباره دستمزد 93 كارگران گفت: مطابق نظر غیر مستقیم وزیر تعاون،كار و رفاه اجتماعی دستمزد سال آینده 25 درصد افزایش می‌یابد، وزیر به نمایندگان كارگران گفت كه در هئیت وزیران به دنبال افزایش بیشترین میزان دستمزد است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با اعلام اینکه نمایندگان وزارت کار اجرای مدل جدید تعیین دستمزد کارگران در سال 93 که پیش تر اعلام شده بود را دشوار دانستند گفت: بر اساس جلسه امروز هیچ کدام از مدل‌های مزد اجتماعی، مزد تلفیقی، مزد گروه سنی زیر 30 سال و بالای 30 سال و مزد منطقه‌ای اجرا نمی شود و گفتگوها به شیوه سال‌های گذشته و به روش تکراری چانه زنی کارگران و کارفرمایان دنبال می شود.

توفیقی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر ساله این بیان می‌شود که رای دولت در تعیین حداقل دستمزد بیشتر از کارگران و کارفرمایان است، وزیر در این جلسه تاکید کرد که "من داوطلبانه رای خودم را حذف کردم که رای دولت با نمایندگان کارگران و کارفرمایان یکسان باشد".

رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران افزود: وزیر تاکید کرد "از سال آینده کارگروه مزد بر اساس بهره‌وری توسط معاونت روابط کار ایجاد شود چراکه باید بین مزد و بهره وری نیروی کار ارتباط منطقی وجود داشته باشد" ؛ اکنون از سوی معاونت روابط کار شناسایی روش‌ها و فرمول‌هایی در این زمینه به من واگذار شده است که از سال بعد برنامه ریزی و در نهایت استفاده شود.

وی با تاکید براینکه بهره‌وری بحث کیفی و مزد بحث کمی است و ارتباط آنها باید در راستای فرمول مشخص تعیین شود، ادامه داد: وزیر به معاونت روابط کار دستور داد که جلسات شورای عالی کار از هفته آینده به صورت رسمی آغاز شود و این موضوع به روزهای آخر سال کشیده نشود.

توفیقی با اشاره به پیشنهاد "مزد اجتماعی" گفت: این مورد یکی از مواردی بود که از سوی کارگران در جلسه امروز مطرح شد. مزد اجتماعی مزدی است که در اصل 138 قانون اساسی به آن اشاره شده است و می‌گوید که تمام صنایع، دستگاهها و وزارتخانه‌های وابسته به دولت در تامین حداقل‌هایی که یک شهروند باید از آن برخوردار باشد مثل حق اشتغال، دخالت کنند لذا دولت می‌تواند از این ظرفیت استفاده و تصمیمات و دستور‌ العمل‌های خود را از طریق وزیران و مقامات عملیاتی کند.

وی تصریح کرد: برای آنکه افزایش دستمزد در قالب مزد اجتماعی صورت پذیرد چند مساله مورد تاکید و توجه است؛ اول یکسان‌سازی مالیاتهاست که بر اساس آن مالیات کارگر و کارفرما یکسان و ضریب دریافت مالیات از حقوق کارگر تعدیل و به عبارتی سقف و ضریب مالیاتی اصلاح خواهد شد.

توفیقی درباره توزیع سبد کالا گفت: اکنون 3میلیون نفر از 9میلیون نفری که دور اول مشمول شده اند باقی مانده اند و سبد کالای خود را دریافت نکرده‌اند و هر زمان که این تعداد نیز سبد را دریافت کردند آن زمان مستمری بگیران و بازنشستگان و آن دسته از کارگرانی که به آنها تعلق نگرفته بود را اعلام می‌کنیم.

۱۳۹۲/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...