نسخه چاپی

اقتصاد مقاومتی در تعامل با دنیا وابستگی متقابل را دنبال می‌كند

عکس خبري -اقتصاد مقاومتي در تعامل با دنيا وابستگي متقابل را دنبال مي‌کند

وزیر كار و رفاه اجتماعی دولت نهم گفت: اقتصاد مقاومتی در نوع تعامل با دنیا باید نوعی وابستگی متقابل باشد یعنی آنها نیز به ما احتیاج داشته باشند.

به گزارش نما؛ به نقل از فارس ، پرویزکاظمی وزیر کار و رفاه اجتماعی دولت احمدی‌نژاد، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: با توجه به امکانات بسیار خوبی که از لحاظ منابع نفتی و حتی موقعیت جغرافیایی و نیروی انسانی که در ایران وجود دارد، می‌توانیم امکانات خوبی را برای کشور برنامه‌ریزی کنیم.
وی به ضرورت کارآفرینی که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است اشاره و تصریح کرد: کارآفرینی به این معناست که ما شرایط رشد و شکوفایی را برای نسل جوانمان به گونه‌ای فراهم کنیم که شکوفایی این استعدادها نیز با استفاده از امکانات داخلی باشد.
کاظمی به مهاجرت برخی از جوانان تحصیل‌کرده کشورمان به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ما برای هر یک از این جوانان تحصیل‌کرده 4 الی 5 میلیون دلار هزینه کرده‌ایم بنابراین خروج آنان از کشور هدر رفت سرمایه است؛‌ باید برای قشر جوان تحصیلکرده کشورمان جذابیت‌هایی را در داخل کشور فراهم کنیم که سبب افزایش پتانسیل‌های داخلی شود.
وی در خصوص اقتصاد بدون نفت نیز گفت: برخی‌ها تصور می‌کنند که اقتصاد بدون نفت به این معناست که ما نباید نفت داشته باشیم و یا به تعبیر دیگر درب چاه‌های نفت را به طور کلی ببندیم اما بنده معتقدم که باید از نفت در جهت سرمایه‌گذاری‌های پایدار استفاده کنیم.
وزیر کار و رفاه دولت محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا منظورتان ممانعت از خام فروشی نفت است، گفت: بله ما باید خام‌فروشی نفت را متوقف کنیم چرا که خام فروشی هم در معادن و هم در منابع نفتی سبب هدر رفت و همچنین اتمام منابع می‌شود و اگراین اتمام منابع صورت بگیرد ما در زمینه سرمایه‌گذاری پایدار دچار مشکل‌های جدی خواهیم شد. بنابراین استفاده از منابع خدادادی باید در جهت تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور باشد.
کاظمی که در کارنامه خود کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی را دارا است ادامه داد: امروز بحث تجارت جهانی دبلیو تی او(WTO) مطرح است که در این سازمان حدود 150 کشور عضو آن هستند تبادل کالاهایی می‌شود که از لحاظ کیفیت، خدمات پس از فروش، تکنولوژی و نوآوری بسیار مرغوب هستند.
وی اضافه کرد: اگر از همین فردا تجارت جهانی ایران را نیز عضو این سازمان کند آیا محصولات داخلی ما قابلیت رقابت با محصولات جهانی را دارد؛‌ امروز در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی «افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن» اشاره شده است یعنی ما در واقع باید استانداردهای بین‌المللی را در کشور خود نهادینه کنیم چرا که می‌خواهیم با کشورهای دیگر تبادل اقتصادی و کالایی داشته باشیم.
وزیر کار دولت احمدی‌نژاد تأکید کرد: اگر ما به افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن توجه لازم را داشته باشیم شرایطی را به وجود می‌آورد که اگر کالایی نیز ه داخل کشور ما وارد نشود و نخواهند کالایی را از ما بگیرند چون استانداردهای لازم بین‌المللی را دارا هستیم می‌توانیم در بازارهای جهانی قرار بگیریم.
کاظمی در پاسخ به این پرسش که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به موضوع تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات نیز اشاره شده است بنابراین باید چه اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی دارای ظرافت‌های خاص است و تنها با دعوت و تبلیغات مؤثر نخواهد بود.
وی با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری خارجی موضوع بازار کسب و کار اهمیت بسیاری دارد، گفت: امروز هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در کشور دیگری سرمایه‌گذاری کند ابتدا فضا را مورد بررسی قرار می‌دهد یعنی شاخص‌های موجود و مورد ثبات یک کشور ملاک تصمیم‌گیری است یعنی شاخص‌هایی که از تولید و از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت می‌کند.
وزیر کار دولت احمدی‌نژاد ادامه داد: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نباید در کشور ما تصمیم‌های هیجانی وجود داشته باشد چرا که برای سرمایه‌گذاران ثبات در تصمیم‌گیری مهم است بنابراین باید در تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی شرایط سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم و با توجه به امکانات موجود و تمایل کشورهای خارجی برای این امر فراهم کردن شرایط آن ممکن خواهد بود.
کاظمی در ادامه به تعریفی از اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی به این معناست که با امکاناتی که در داخل کشور وجود دارد در جهت رشد خود تلاش کند.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای قطع وابستگی به دنیا نیست اظهار کرد: امروز همه دنیا به هم مرتبط هستند اما ما باید به دنبال تعاملی باشیم که اثرگذار باشد. یعنی در گرفتن محصولات از کشورهای دیگر قدرت انتخاب داشته باشیم.
وزیر کار دولت احمدی‌نژاد اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی در نوع تعامل با دنیا باید نوعی وابستگی متقابل باشد یعنی آنها نیز به ما احتیاج داشته باشند.
کاظمی در پاسخ به این پرسش که در دولت احمدی‌نژاد چقدر به امر سرمایه‌گذاری خارجی توجه شد تصریح کرد: من بر این باورم که به لحاظ تصمیم‌های هیجانی در دولت آقای احمدی‌نژاد کاهش سرمایه‌گذاری خارجی را شاهد بودیم.

۱۳۹۲/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...