نسخه چاپی

برنامه ی موشكی ایران موضوع گفتگوی 1+5

كاخ سفید گفت: «آن‌ها باید به مسائل مربوط به برنامه موشكی بالستیك بپردازند.» اما ایران می‌گوید موشك‌هایش بخشی از سامانه دفاعی‌اش است و فراتر از محدوده گفت‌وگوهای هسته‌ای است.

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی وال‌استریت‌ژورنال 19 فوریه 2014 (30 بهمن) در مقاله‌ای به دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: گفت‌وگوها در مورد توافق‌نامه هسته‌ای دائم، روز سه‌شنبه با آمریکا آغاز شد و طی آن، فشارهایی بر ایران به منظور موافقت با محدودسازی توانمندی‌های موشکی بالستیک وارد آمد. این مناقشه، آخرین موردی است که به شکاف میان ایران و آمریکا تبدیل شده و همزمان دولت اوباما به دنبال استفاده از دیپلماسی به منظور پایان تهدید نظامی ناشی از برنامه هسته‌ای ایران است. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «آن‌ها باید به مسائل مربوط به برنامه موشکی بالستیک بپردازند.» اما ایران می‌گوید موشک‌هایش بخشی از سامانه دفاعی‌اش است و فراتر از محدوده گفت‌وگوهای هسته‌ای است. به هر حال، مسئله موشکی به شکاف میان آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها بدل شده است. هفته گذشته، سپاه پاسداران دو موشک بالستیک ساخت داخل را آزمایش کرد.

در ادامه مقاله آمده است: کارشناسان نظامی برآورد می‌کنند برد این موشک‌های آزمایش شده، دست‌کم هزاروپانصد کیلومتر باشد و بتواند اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و اهداف نظامی آمریکا در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را هدف قرار دهد. مقامات آمریکایی می‌گویند از این آزمایش‌های موشکی غافل‌گیر شده‌اند؛ زیرا معتقدند حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، خواهان کاهش تنش با غرب در آستانه گفت‌وگوهای وین هستند. گروه‌های تندروی ایران آشکارا به آقای روحانی به دلیل جلوگیری از آزمایش موشکی قبلی در هفته‌های اخیر، انتقاد کرده‌اند. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز یکشنبه گفت:‌ »مسائل دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه قابل مذاکره و نه موضوع مصالحه است. آن‌ها قطعاً جزو خطوط قرمز ما در گفت‌وگوها هستند... ما به‌جز پرونده هسته‌ای، در گفت‌وگوها در مورد مسئله‌ای دیگر بحث نخواهیم کرد.» با وجود این، مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگوها بر مسئله محدودسازی توانمندی‌های موشکی بالستیک ایران به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه نهایی هسته‌ای تأکید کردند. یک مقام ارشد در گفت‌وگوها گفت: «هر مسئله‌ای به‌عنوان بخشی از گفت‌وگوهای فراگیر است؛ از جمله برنامه موشکی بالستیک ایران.»

در پایان مقاله آمده است: به گفته دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی دخیل در گفت‌وگوها، قرار است تا روز پنج‌شنبه تمرکز عمده بر ایجاد چارچوبی به‌منظور تعیین روند گفت‌وگوها با هدف رسیدن به توافق هسته‌ای نهایی باشد. دیپلمات‌های آمریکایی گفتند این گفت‌وگوها و دور بعدی آن‌ها باید منطبق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران باشد. اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران تحقیقات پنهان به‌منظور نصب تسلیحات هسته‌ای بر موشک دوربرد شهاب3 صورت داده است. مقامات آمریکایی در مورد اینکه آیا خانم شرمن با آقای عراقچی در مورد مسئله موشکی بحث کرده است یا خیر، اظهار نظر نکرده‌اند. کنگره آمریکا بر کاخ سفید فشار می‌آورد تا از گفت‌وگوهای بین‌المللی به‌منظور مهار برنامه موشکی ایران استفاده کند. پیش‌نویس قانون سناتور رابرت منندز و سناتور مارک کرک که هنوز به تصویب نرسیده، بر این نکته تأکید دارد که توافق‌نامه هسته‌ای نهایی باید مطابق محتوای قطعنامه‌های شورای امنیت باشد. همچنین این پیش‌نویس، کاخ سفید را ملزم می‌کند در صورتی که ایران موشک‌هایی با برد بیش از پانصد کیلومتر (سیصد مایل) آزمایش کند، تحریم‌های جدیدی علیه این کشور صورت دهد.

 تحلیل‌:
آمریکایی‌ها با در نظر گرفتن کلیه مسائل مربوط به مباحث هسته‌ای ایران، متوجه شده‌اند چشم‌انداز مذاکرات منطبق با انتظار و تصور آن‌ها نیست و با این وضعیت، آن‌ها نمی‌توانند به اهدافشان برسند؛ از این رو برای توسعه میدان جولانشان، به موضوعات دیگری مانند موشک‌های بالستیک ایران پرداختند که در منازعات ایران و آمریکا از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

۱۳۹۲/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...