نسخه چاپی

زنان سیگاری چند برابر نزدیك تر به خطر مرگ

اثرات سو ء مصرف سیگار در زن

عکس خبري -اثرات سو ء مصرف سيگار در زن

تعداد مبتلایان زن سیگاری به بیماری های ریوی ۶ برابر شده است. سیگار كشیدن زنان خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی را در آنان دو برابر می كند و احتمال ابتلا به سرطان ریه را در آنها ۸۰ درصد افزایش می دهد.

به گزارش نما ،در فرهنگ ایرانی برخی رفتارهای انسانی میان مردان و زنان متفاوت است، برخی عادات و رفتارها برای مردان در عرف ایرانی شناخته شده می باشد ولی در صورتیکه همان اعمال برای زنان قابل تعریف نمی باشد. جامعه امروزی همواره در حال پیشرفت است، زنان نیز به نوبه خود در پیشرفت جامعه نقش بسزایی دارند، این حقیقت که حضور زنان در اجتماع باعث رشد و تکامل آنها می شود قابل انکار نیست اما به نوبه خود اگر دقت نشود شاید باعث ایجاد رفتارهایی مردانه در زنان شود، در فرهنگ ما ایرانیان کشیدن سیگار همواره عملی مردانه به شمار می رود اما متاسفانه امروزه زنان نیز در این میدان از مردان عقب نمانده اند و گاهی حتی از آنان پیشی نیز گرفته اند. عده ای از آنان آنچنان گرفتار این سم مهلک شده اند که حتی در خیابان ها و انظار عمومی نیز اقدام به کشیدن آن می کنند.
سیگارهایی که در ابتدا به عنوان یک ژست امروزی به حساب می آید اما در دراز مدت دوست و رفیق دیرینه آنها می شوند و آسیب های بسیاری را به آنها وارد می سازد، جدیدترین بررسیهای محققان ایتالیایی حاکی از آن است که آسیبهایی که یک نخ سیگار به زنان وارد می کند 5 برابر آسیبهای ناشی از کشیدن یک نخ سیگار در مردان است.
زنان سیگاری، هم چون مردان سیگاری در معرض بیماری های قلبی ـ عروقی، اختلالات تنفسی و انواع سرطان ها هستند. علاوه بر آن، درصد پوكی استخوان در بین زنان سیگاری بسیار بالاتر است. در دو دهه گذشته، تعداد مبتلایان زن سیگاری به سرطان سینه روند صعودی داشته است و همین امر موجب مرگ زودرس آنان می شود. همین طور تعداد مبتلایان زن سیگاری به بیماری های ریوی ۶ برابر شده است. سیگار كشیدن زنان خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی را در آنان دو برابر می كند و احتمال ابتلا به سرطان ریه را در آنها ۸۰ درصد افزایش می دهد.
عوارض جانبی سیگار كشیدن در زنان موجب سقط جنین، یائسگی زودرس، ناباروری و تولد نوزادان كم وزن می شود. زنانی كه در دوران بارداری سیگار می كشند، احتمال تولد كودكان معلول و بروز رفتارهای ضد اجتماعی را در فرزندان شان افزایش می دهند. شایع ترین تاثیرات نیكوتین این است كه بر تكامل مغز جنین تاثیری منفی می گذارد و موجب نقص سیستم عصبی كودك می شود. تحقیقات نشان می دهند تولد كودكان معلول و نارسا در زنان سیگاری ۳ برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است. دختران جوان با كشیدن حداقل ۵ سیگار در روز موجب تضعیف عملكرد دستگاه تنفسی خود می شوند و این ناراحتی در دختران بیشتر از پسران جوان بروز می كند. ادامه این روند تا سن ۲۰ سالگی موجب اختلالات تنفسی و كاهش كارایی ریه آنها می شود. متاسفانه دختران و زنان سیگاری، وابستگی بیشتری به سیگار پیدا می كنند و هنگام ترك مشكلات بیشتری دارند. آمار مربوط به مرگ و میر سیگاری ها بیش از آمار مربوط به بیماری هایی مثل ایدز و یا حتی اعتیاد است. ترشح هورمون استروژن (هورمون تخمدان ها) در زنان سیگاری به شدت كاهش می یابد و موجب بروز پیری زودرس، كهولت و ناتوانی های جنسی می شود.
درحال حاضر بیش از یک میلیارد سیگاری در دنیا وجود دارند که زنان در حدود 20 درصد از این جمعیت را تشکیل می دهند.

گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۲/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...