نسخه چاپی

عربستان قطر را تهدید كرد

اختلافات قطری‌–‌سعودی وارد فاز جدیدی شد به طوری كه عربستان سعودی با ارسال نامه‌ای برای امیر قطر وی را تهدید كرد در صورتی‌ كه دست از دخالت‌های خود در مصر و یمن برندارد، مرزهای زمینی و هوایی‌اش با قطر را خواهد بست.

به گزارش نما ،‌ به نظر می‌رسد، روابط ریاض – دوحه بار دیگر رو به تیرگی نهاده است، در این ارتباط روزنامه «رای الیوم» در گزارشی از تهدیدات جدید عربستان سعودی به قطر خبر می‌دهد که تا مرز تهدید به بستن مرزهای زمینی و هوایی نیز پیش رفته است.
روزنامه العرب در این ارتباط می‌نویسد: عربستان سعودی هشدار خطرناکی را به دولت قطر می‌دهد و در آن تاکید می‌کند که صبر ریاض در برابر سیاست‌های دولت قطر در خصوص حمایت از جماعت اخوان المسلمین و خروج از خطوط قرمز و مواضعی که شورای همکاری خلیج فارس در برابر این جماعت و فعالیت‌ آنها در کشورهای مختلف جهان عرب و به خصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به طور اخص‌تر مصر رو به پایان است.
روزنامه «العرب» صادره در لندن که به مراکز تصمیم گیری در عربستان سعودی و امارات متحده عربی بسیار نزدیک است، در شماره روز چهارشنبه گذشته خود نوشت که مسئولان عربستان سعودی به شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر جوان قطر نامه‌ای فوری از سوی حکومت سعودی را تحویل داده‌اند که در آن آل سعود، آل ثانی را تهدید کرده است که اگر دوحه به سیاست‌هایش در حمایت از جماعت اخوان المسلمین ادامه دهد، ریاض را به باز نگری در سیاست‌هایش واخواهد داشت و چه بسا ممکن است به تعلیق روابط دو جانبه منجر شود.‌
عربستان سعودی بر این باور است که شیخ تمیم، امیر قطر به قرارداد سه جانبه‌ای که دو ماه پیش با وساطت امیر کویت بین قطر و عربستان سعودی و کویت منعقد شده، پایبند نیست. در این توافقنامه ذکر شده بود که قطر باید استفاده از اراضی خود در اقداماتی که به عربستان سعودی آسیب می‌رساند، را متوقف کند.
«عبد الله بن عبد العزیز»، پادشاه عربستان سعودی از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درخواست کرده بود، این توافقنامه را با حضور امیر کویت امضا کند، چون مانند توافقنامه‌های قبلی که با وی و با پدرش امضا کرده، به متعهد شدن قطر به اجرای آنها شک و تردید دارد.
از جمله اتهاماتی که در حال حاضر عربستان سعودی به همسایه‌اش قطر وارد کرده است، حمایت مالی و نظامی از حوثی‌ها در یمن توسط یکی از شیوخ خاندان حاکم در قطر و حمایت از جماعت اخوان المسلمین در داخل عربستان سعودی است، آن هم توسط شخص امیر قطر بوده است.
این تهدیدات عربستان سعودی با تهدیدات حکومت مصر همزمان شده که از طریق «نبیل فهمی»، وزیر خارجه‌اش اعلام کرده است که صبر قاهره در قبال دخالت‌های قطر در امور داخلی مصر رو به پایان است.
عربستان سعودی و مصر در سال 1996 میلادی از کودتایی در قطر در زمان حاکمیت امیر سابق قطر یعنی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی حمایت کرد که با شکست و ناکامی مواجه شد. در این کودتا نیروهای قطری وفادار به پدر شیخ حمد که توسط پسرش از قدرت برکنار شده بود، با هدایت و راهنمایی افسران مصری و سعودی در صدد براندازی امیر سابق قطر، شیخ حمد و باز گرداندن شیخ خلیفه به قدرت بود که در این اقدام ناکام ماندند.
از جمله مهمترین تصمیماتی که عربستان سعودی قطر را به اتخاذ آن تهدید کرده است، بستن مرزهای زمینی بین دو کشور است. در صورتی که عربستان سعودی این تهدید را به اجرا بگذارد، به این معنی است که قطر در میان آب‌ها خفه خواهد شد، چون قطر تنها از طریق مرزهای خود با عربستان سعودی از راه زمینی با دنیای خارج ارتباط پیدا می‌کند.
همچنین عربستان سعودی، قطر را تهدید کرده است که مانع استفاده از آسمانش توسط دوحه و نقل و انتقال هوایی هواپیماهای قطر را خواهد شد.
عربستان سعودی به شدت از حمایت قطر از جنبش حوثی‌ها در شمال یمن و به طور مشخص در استان صعده نگران است که ایران را نیز متهم به حمایت از آنها می‌کند.
منابع سعودی می‌گویند که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی عربستان سعودی حمایت‌های قطر از جنبش حوثی‌ها در یمن را رصد کرده‌اند و اطلاعات مفصل و مشروح و در عین حال موثقی را به میانجی کویتی در این خصوص ارائه کرده‌اند.
روزنامه العرب در ادامه نوشته است که معاون وزیر کشور عربستان سعودی سفرهای دوره‌ای را به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آغاز کرده تا روسا و مسئولان این کشورها را از اقدامات احتمالی مطلع کند که عربستان سعودی قصد دارد، در برابر قطر اتخاذ کند.
کارشناسان و صاحبنظران بر این باورند که حضور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر دولت قطر در نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در کویت در اقدامی بی‌سابقه شمرده می‌شود و بیانگر این نکته است که امیر قطر خواهان وساطت و میانجی گری امیر کویت پیش از انفجار اوضاع بین دو کشور شده است.

۱۳۹۲/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...