نسخه چاپی

رسانه‌های غربی: ایران جزایر سه‌گانه را به امارات می‌دهد!

برخی رسانه‌های خارجی مدعی توافق ایران و امارات مبنی بر اهدای جزایر سه گانه به طرف عربی شده‌اند. این رسانه‌ها خبرهای عجیبی در این باره منتشر می‌كنند كه واكنش قاطع وزارت خارجه را می‌طلبد.

به گزارش نما به نقل از جهان نیوز، فضای دیپلماسی کشور در دهه اخیر چند چالش اساسی را در عرصه بین الملل به خود دیده که به تبع دولت‌های قبلی، دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم نیز با آن روبرو است. بدون شک مهم‌ترین دستور کار سیاست خارجی در دولت فعلی (همچون دولت گذشته) پرونده مذاکرات هسته‌ای بوده است که با توجه به تغییر رویکرد محسوسی که دولت روحانی در موضوع مذاکره با ۱+۵ داشته، طرف آمریکایی-اروپایی را امیدوار کرده است که شاید موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفتارشان کمی نرم‌تر از گذشته و با تعامل بیشتر با غربی‌ها باشد.

توافق هسته‌ای دلیل دلگرمی غرب به چرخش مواضع ایران

بر اساس شواهد و قراین موجود این نگاه ویژه رسانه‌ها و سیاست‌مداران غربی، تنها به مذاکرات هسته ای با ایران محدود نیست و شامل موارد دیگری چون مسأله حمایت ایران از مقاومت، مسأله حقوق بشر، جزایر سه‌گانه، تعامل ایران با کشورهای عربی، پرونده تهدید بالقوه ایران برای اسرائیل و... نیز می‌شود؛ نگاهی ناشی از دلگرمی به تغییر رفتار بنیادین جمهوری اسلامی که به نظر می‌رسد باید زنگ خطر را برای مسؤولان دستگاه دیپلماسی دولت حسن روحانی به صدا در بیاورد.

در همین راستا، چندی است که برخی رسانه‌های بین المللی و منطقه‌ای با ارائه تحلیلی‌های تخیلی، جانبدارانه و بعضا آبکی و از قول برخی مقامات ایرانی و غربی که نامی از آنها نیز فاش نمی‌شود، درصدد است تا چرخش ایران در مسأله حاکمیت بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ را نشان دهد.

این سه جزیره علاوه بر آنکه با حفظ تمامیت ارضی کشور مرتبط است، هر از چندگاهی به عنوان اهرم فشار سیاسی از سوی برخی کشورهای منطقه همچون امارات، قطر و عربستان که داعیه رقابت منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارند، در قطعنامه‌ها و بیانیه‌های کشورهای اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس گنجانده می شود تا بتوانند با استفاده از آن در صدد اقدامات ایذایی بر علیه ایران بر بیایند و هژمونی قدرت ایران را بر منطقه دچار چالش کنند.

نامه امارات به سارمان ملل: پرونده جزایر سه‌گانه را در شورای امنیت نگه دارید

در همین حال شاهدیم که در روزهای گذشته، دور جدیدی تلاش‌های اماراتی‌ها برای ابراز حاکمیت جعلی خود بر جزایر سه گانه ایرانی آغاز شده که البته همراه با هجمه‌ای رسانه‌ای نیز هست.

در چند روز گذشته، نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از وی خواسته تا ترتیبی اتخاذ کند تا زمان حل نزاع ادعایی امارتی‌‌ها با جمهوری اسلامی ایران بر سر جزایر سه گانه طولانی‌تر شده؛ تا این کشور شیخ‌نشین از طریق مذاکرات مستقیم و مسالمت آمیز یا از طریق دادگاه داوری بین المللی این موضوع در دستور کار شورای امنیت باقی بماند.

این مقام اماراتی که درخواست جدید دولت خود را با موضوع ادعایی "مسأله اشغال سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک توسط ایران" به سازمان ملل داده، مدعی شده که حل مسالمت‌آمیز مسأله جزایر سه‌گانه تضمینی برای تسویه همه جانبه و دائمی برای این موضوع و تحقق صلح و امنیت منطقه ای و بین‌المللی خواهد بود!

البته مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه، با رد اظهارات و ادعاهای واهی امارات در مورد جزایر سه گانه خلیج فارس تأکید کرد که حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی،‌ تنب کوچک و تنب بزرگ واقعیتی تاریخی و غیرقابل انکار است.

افخم تصریح کرد ادعای جدید امارات مبنی بر مالکیت این جزایر در چارچوب برنامه‌ای صورت گرفته است که براساس آن برخی کشورها به طور دوره‌ای،‌ تلاش می‌کنند با مطرح کردن و ارائه ادعاهایی برای دبیر کل سازمان ملل، بتوانند این ادعاها را در اسناد این سازمان به ثبت رسانند.

وی تصریح کرد اگر کسی ادعاهایی بر خلاف حق حاکمیت ایران دارد باید شواهد خود را در اختیار سازمان ملل قرار دهد تا در اسناد ثبت شود. سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان همچنین اعلام کرد که هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در مقابل ادعاهای امارات بیانیه‌ای را به سازمان ملل ارائه کرده‌اند.

ادعاهای عجیب از تقدیم مالکیت جزایر سه‌گانه به امارات تا فروش گاز مجانی به عمان!

چنان که گفته شد، همزمان با این نامه و حتی قبل از این اتفاق، رسانه‌های غربی و منطقه ای نیز دست به اقدامات شیطنت باری در این زمینه زدند. به طور مثال مجله کریستین ساینس مانیتور که در مطلبی تحت عنوان "آیا نفت ایران به سلطنت انرژی عربستان پایان می دهد؟"، اظهار می‌دارد: «ایران و امارات متحده عربی در آستانه دستیابی به توافقی بر سر جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی قرار دارند که در نزدیکی تنگه هرمز، گلوگاه نفتی جهان واقع شده است. برخی مقامات عالی رتبه امارات ادعا می کنند که این توافق می تواند شامل دسترسی ایران به بستر دریایی این سه جزیره باشد؛ در حالی که امارات خاک این جزایر را از آن خود می‌کنند. این در حالی است که مقامات عمانی نیز در این گفت‌وگوها نقش میانجی دارند.»

از سوی دیگر یک مجله غربی با عنوان "دیفنس‌نیوز" نیز، در تاریخ پانزدهم ژانویه ۲۰۱۴ طی مطلبی با عنوان "امارات متحده عربی و ایران درباره جزایر سه گانه مورد اختلاف به توافق می رسند" ادعاهای عجیبی را مطرح کرده که بر اساس آن آنچه که به نقل از مقامات ارشد امارات متحده عربی عنوان شده، این کشور و ایران درباره سه جزیره مورد اختلاف در نزدیکی تنگه هرمز به یک توافق مشترک و پنهانی رسیده‌اند!

مجله فوق مدعی گردیده مقامات ایرانی و اماراتی درگیر گفت‌وگوهای محرمانه‌ای با واسطه دولت عمان طی شش ماه گذشته بوده‌اند که این توافق درباره تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک نهایی شده و در حال حاضر مصوب شده که دو جزیره از این جزایر سه‌گانه به امارات بازگردانده خواهد شد در حالیکه توافق نهایی درباره ابوموسی در حال آماده شدن است[!]

بر اساس توافق ادعا شده، ایران حق بهره برداری از بستر دریا در این سه جزیره را به دست خواهد آورد در حالی که امارات متحده عربی حق حاکمیت بر خاک این سه جزیره را دارا می‌شود!

دیفنس نیوز اضافه می‌کند: همچنین عمان یک منطقه استراتژیک در ارتفاعات راس‌المسئندم را به ایران واگذار کرده که یک نقطه راهبردی مشرف بر خلیج فارس محسوب می‌شود. اما این پایان سریال ادعای عجیب نیست.

چرا که در ادامه آمده دولت عمان در ازای واگذاری راس المسئندم، گاز و نفت رایگان از ایران دریافت می‌کند که از طریق یک خط لوله خواهد بود که قرار است طی دو سال آینده ساخته شود.

همچنین مقاله مذکور ادعاهای دیگری هم مطرح می کند از جمله اینکه عمان از سوی ایران و ایالات متحده چراغ سبزی دریافت کرده که این توافق را سرانجام دهد که می تواند سطح تهدیدات در منطقه را کاهش داده و نفوذ عربستان‌سعودی در آینده را به هر طریق ممکن متعادل سازد. این توافق طی دیدار شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده عالی نیروهای مسلح امارات با سلطان قابوس در عمان در ۲۴ دسامبر سال گذشته نهایی شده است.

البته دیفنس نیوز، در پایان از قول یک تحلیلگر ایرانی مقیم آمریکا به نام علی واعظ نیز تصریح کرده است: اگرچه دولت ایران صادقانه به دنبال بهبود روابط خود با همسایگان است، اما نه دولت روحانی و نه آیت الله خامنه ای نمی پذیرند که تسلیم خواسته های همسایگان شوند به خاطر اینکه روابط بهتری با آنها داشته باشند.

سخنی کوتاه با مقامات وزارت خارجه

رهبر معظم انقلاب بارها ضمن بیان این نکته که به طرف غربی (خصوصا آمریکایی‌ها) خوشبین نیستم، بر حمایت خود از دولت در مسأله هسته‌ای تاکید کرده‌اند. ما نیز به تبعیت از رهبر و مقتدای خود همچنان از تیم دیپلماسی کشور حمایت می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و با هوشیاری کامل به جنگ با دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی بروند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر مراجع مربوطه جهت تنویر افکار عمومی و پایان بخشیدن به شایعات و ادعاهای این چنینی که شائبه زمینه‌سازی رسانه‌ای برای مانع تراشی در برابر جمهوری اسلامی ایران را دامن می‌زند، اطلاع‌رسانی کرده و در صورت نیاز رسما موضع‌گیری نمایند. بدیهی است عدم اتخاذ اقدامات جدی در برابر چنین شیطنت‌های رسانه‌‌ای می‌تواند در فضای کنونی منطقه عوارض غیرقابل پیش‌بینی برای منافع ملی به همراه داشته باشد.

۱۳۹۲/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...