نسخه چاپی

نظر محسن رضایی در مورد اقتصاد مقاومتی

در نظام اقتصاد مقاومتی ، مردم مشاركت و سهم بیشتری در چرخه اقتصاد كشور خواهند داشت و اقتصاد به سمت مردمی شدن حركت خواهد كرد و از اقتصاد دولتی فاصله می گیرد و در این تغییر وضعیت قرار نیست زندگی مردم به سختی بیفتد بلكه باید با نگاه به سرمایه های داخلی در كسب و كار و زندگی مردم گشایش و رونق ایجاد شود.

به گزارش نما، محسن رضایی را این روزها با عنوان اقتصاددان می شناسند. مرد روزهای سخت جبهه و جنگ این بار در سنگر اقتصادی به کشور خدمت می کند. حضور در جایگاه دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام و آشنایی با مشکلات اقتصادی کشور از او کارشناسی برجسته و صاحب نظر در این حوزه ساخته است.در چند دوره ای هم که به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بیشتر با نظرات اقتصادی پا به عرصه رقابت با دیگران گذاشته و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.علی الخصوص در تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر فرزانه انقلاب نیز نظرات کارشناسانه ای داشت . برای آشنایی با نقطه نظرات وی در خصوص این برنامه گفت و گویی صورت داده ایم که در ادامه می خوانید.


آقای دکتر به نظر شما ضرورت ابلاغیه ای با عنوان اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی کشور توسط مقام معظم رهبری چیست؟

اساس «اقتصاد مقاومتی» بر پایه نگاه به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی طراحی و تدوین شده است و هدف نهایی اقتصاد مقاومتی احیای اقتصاد ملی و رفع وابستگی است.

با تحقق استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی سیاست ملی درانقلاب شکل گرفت و دفاع ملی ما درجنگ تحمیلی تحقق یافت و امروز نیز اقتصاد ملی ما باید در شرایط تحریم با «اقتصاد مقاومتی» احیاء شود .

همانطور که می دانید کشور امروز در شرایط حساس تاریخی و مردم ایران در آستانه آزمونی بزرگ قرار دارند به همین سبب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که برپایه حکمت ، درایت و آینده نگری تدوین شده یک الگو و سبک مدیریتی با اتکا به توانمندی و پتانسیل درونی و هدف نهایی آن تحقق چشم اندازهای رشد و توسعه ملی است .
جنابعالی قبلا درخصوص اقتصاد مقاومتی و چگونگی اجرای آن چندین مرتبه نکاتی را مطرح کرده بودید که شاید یکی از مهمترین نکات آن هشدار درباره تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی بود ،دراین باره بیشتر توضیح می دهید.

نباید «اقتصاد مقاومتی» را «اقتصاد ریاضتی» دانست . در نظام اقتصاد مقاومتی ، مردم مشارکت و سهم بیشتری در چرخه اقتصاد کشور خواهند داشت و اقتصاد به سمت مردمی شدن حرکت خواهد کرد و از اقتصاد دولتی فاصله می گیرد و در این تغییر وضعیت قرار نیست زندگی مردم به سختی بیفتد بلکه باید با نگاه به سرمایه های داخلی در کسب و کار و زندگی مردم گشایش و رونق ایجاد شود.

با در نظر گرفتن شرایط کنونی کشوردر مواجهه با بسیاری از فشارها ،اجرای درست سیاست های اقتصاد مقاومتی تاچه اندازه در مقابله با تحریم ها ورویکرد کشورهای غربی موثر است؟

مطمئنا اجرای درست سیاست های اقتصاد مقاومتی راهبردی موثر و کارساز در مقابله با تحریم ها و فشارهای اقتصادی غرب است .برای از بین بردن تحریم ها ساختار دولتی نمی تواند جوابگو باشد و ما نیازمند مردمی کردن اقتصاد هستیم . در واقع اگر اقتصاد ایران تغییر مسیر داده و خودكفا و مردمی شود نوع مذاكرات دشمنان با ایران نیز تغییر خواهد كرد و آنها در می یابند كه به جای حذف قطره چکانی تحریم ها ، ناگزیر هستند یكباره آنها را حذف كنند .

این نوع اقتصاد، مردمی است و از ظرفیت های مردم و نخبگان و بخش خصوصی در آن استفاده می شود ضمن اینکه تکیه گاه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر دانش و فناوری استوار است و سهم تولید علم در پیشرفت های داخلی جایگاه بالایی دارد.
در حال حاضر بین دانشگاه و صنعت شکاف و فاصله معنی داری وجود دارد و در این شرایط نیازمند قرار گرفتن علم و عمل در کنار یکدیگر برای تحقق شکوفایی و توسعه اقتصادی کشور هستیم .

آیا می توان با اجرای ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بالاخره بعد از سال ها صحبت از قطع وابستگی به نفت به عملی شدن آن امیدوار بود؟

اصولا قطع وابستگی به درآمد نفت یکی از مهمترین اهداف و برکات اقتصاد مقاومتی است. اگر امروز اقتصاد ایران تا این اندازه به درآمدهای نفت وابستگی نداشت ، اقتصاد ایران اینگونه بواسطه تحریم ها آسیب پذیر نبود و دشمن نمی توانست به مطامع خود دست یابد .

تک محصولی بودن ، اتكا به نفت و سوء مدیریت عواملی هستند كه موجب بروز تحریم اقتصادی شدند . اقتصادی كه تک محصولی نباشد ، از حالت دولتی خارج شود و متكی بر مردم باشد آن اقتصاد تحریم پذیر نمی شود و باید با تغییر ریل اقتصاد ایران به سمت چند محصولی و اقتصاد مردمی حركت كرد .

خب هم اکنون دستگاه دیپلماسی کشور در حال مذاکرات هسته ای با آمریکا و کشور های اروپایی است ، به اعتقاد شما در این شرایط این ابلاغیه چه تاثیرات مثبتی در تقویت قدرت ملی در مذاکرات و اینگونه صحنه های بین المللی می تواند داشته باشد؟

کشور در وضعیت خاصی قرار دارد و با یک جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه هستیم ،ما باید مذاکره کنیم و نمی دانم چرا عده ای با مذاکره مخالفند . ما از مذاکرات مستقیم حمایت می کنیم و اعتقاد داریم در این مسیر پیشرفت های اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی می تواند پشتوانه خوبی برای حضور قدرتمندتر ما در صحنه مذاکرات باشد .

روشن است که غرب حاضر نمی شود در شمال خلیج فارس و در این منطقه حساس یک بار دیگر یک قدرت بزرگ اقتصادی ، علمی و فناوری به صورت مستقل در کانون انرژی دنیا را به این سادگی تحمل کند لذا ما باید خودمان را تحمیل کنیم نه اینکه بخواهیم با آنها بجنگیم .

در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی ، نسل سوم و چهارم وبه صورت کلی جوانان باید فعالاتر وارد عرصه شوند و در صحنه های علمی ، تحقیقاتی ، مهارت اندوزی و ... اقتصاد ایران را شكوفا كنند.

در شرایط کنونی همه باید بپذیرندکه امروز توسعه کشور، با الگوهای محافظه کارانه پیش نمی رود. تحریم های ظالمانه و تحمیلی برای ملت ما یک فرصت بود تا علاوه بر خنثی سازی آنها با کمک متخصصین و نخبگان و آحاد مردم، اقتصاد ملی شکوفا شود و اقتصاد مقاومتی در راستای همین نگاه تبیین شده است .

به اعتقاد شما با نگاهی به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب مشکل اصلی در معضلات اقتصادی کشور چیست؟

به نظر من مدیریت گمشده اصلی کشور است. در کشور علم و عالم و منابع وجود دارد ولی مدیریتی که به خوبی این ها را ترکیب کرده و با کمترین هزینه بیشترین سود را بدست آورد کمتر داریم که باید به این سمت و همچنین رسیدن به مدیریت یکپارچه، عملیاتی و هوشمند حرکت کنیم .

امروز نوبت جهاد اقتصادی است. اگر ما دیروز قدرت ملی و سیاست ملی را بوجود آوردیم امروز می توانیم تولید ثروت داشته باشیم و من معتقدم موفقیت ما در شکوفایی اقتصاد ملی می تواند حتی بیشتر از سیاست و دفاع مقدس جلوه کند.
با شعار دادن نمی توان مشکلات کشور را حل کرد و باید برای حل مشکلات برنامه و ایده های جدید داشت . اقتصاد مقاومتی الگوی مدیریتی برای برون رفت از بن بست های اقتصادی با اتکا به ظرفیت های داخلی است و در این راه باید با اعتماد به مردم ، نخبگان و پژوهشگران جامعه به سوی شکوفایی اقتصادی پیش برویم تا بار دیگر از این آزمایش نیز سربلند بیرون بیاییم .

۱۳۹۲/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...