نسخه چاپی

زمان اعزام دیپلمات های آمریكایی به ایران

یك رسانه منطقه ای گزارشی از یك موسسه غیر دولتی آمریكایی منتشر كرده كه در آن بر لزوم اعزام دیپلمات های آمریكایی به تهران برای پیشبرد بهتر سیاست های كاخ سفید در قبال ایران تاكید شده است.

به گزارش نما؛ شبکه الجزیره گزارشی را از موسسه «روابط عمومی اتحاد ایرانیان و آمریکائی ها» (PAAIA) را منتشر کرده که در آن آمده است: سیاست آمریکا در قبال ایران به دلیل نبود دیپلمات های آمریکایی در تهران به نوعی زمین گیر شده است.
این سازمان غیر دولتی مسقر در آمریکا معتقد است که زمان آن فرا رسیده تا از ایران بخواهیم به دیپلمات های آمریکایی اجازه بازگشت به تهران را بدهد. بر همین اساس آمریکا می تواند یک دفتر حافظ منابع در ایران داشته باشد اقدامی که می تواند به عنوان یک گام کوچک برای بازگشت روابط دیپلماتیک دو کشور به حالت عادی قلمداد شود.
در همین رابطه دیپلمات های ارشد گفته اند که این موضوع می تواند در مذاکرات ایران و آمریکا روی میز قرار بگیرد البته به شرطی که در ابتدا توافق جامع هسته ای حاصل شود.
در این گزارش آمده است: این طرح در دوره ریاست جمهوری اوباما به دلیل آنکه اصل آن متعلق به دولت بوش بود مورد توجه قرار نگرفت اما اکنون و با توجه به انجام مذاکرات هسته ای و حصول توافقات ابتدایی به نظر می رسد زمان مناسب برای مطرح شدن دوباره طرح دایر شدن دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران فرا رسیده است.
اعتراف به پایبندی ایران به توافق ژنو
تلویزیون بی بی سی با اشاره به گزارش جدید آمانو ازفعالیت هسته ای ایران گفت: بر اساس گزارش جدید آمانو که همزمان با پایان دور اول مذاکرات ایران و قدرتهای جهان منتشر شد، ایران تا اینجا به مفاد توافق ژنو پایبند بوده است .
بی بی سی اعتراف کرد: ایران براساس توافق ژنو شش اقدام اولیه را برای رفع نگرانیها درباره برنامه هسته ای خود انجام داده است گزارش مثبت درباره برنامه هسته ای ایران بعداز سالها از وین مقر سازمان ملل و اژانس بین المللی انرژی اتمی بیرون آمد مهمترین بخش این گزارش در مورد ذخیره اورانیوم بیست درصدی ایران است که مایه نگرانی غرب بود.
اژانس می گوید از زمان توافق تا به حالا حجم ذخیره سی و پنج کیلو کم شده است و به 161 کیلوگرم رسیده است، گزارش تازه آژانس حاصل نظارت بازرسان است که در سه ماهه اخیر تاسیسات هسته ای ایران را زیر نظر داشته اند علاوه بر تولید اورانیوم بیست درصدی بازرسان تولید اورانیوم با خلوص کمتر از پنج درصد را در نظر گرفته اند که نشان می دهد که تولید حدود 400 کیلوگرم افزایش داشته است یعنی غنی سازی همچنان ادامه دارد که بر خلاف توافق هم نیست همچنین در این مدت ایران هیچ سانتریفوژ جدیدی در نطنز یا فردو نصب نکرده است.
حسین موسویان مذاکره کننده پیشین ایرانی می گوید: از اول هم مطرح کردن برچیدن تاسیسات یک اشتباه و موضوعی گمراه کننده بوده است چون براساس قوانین بین المللی همه اعضای ام پی تی حق دسترسی به تکنولوژی صلح امیز هسته ای را دارند شامل تاسیسات اب سنگین اب سبک غنی سازی که همگی طبق قوانین بین المللی قانونی هست و به نظر من آنها باید مطرح کردن این درخواست را متوقف کنند.
جریان ما و روحانی یکی است
یکی از فعالان فتنه 88 عنوان کرده است که در طول شش ماهه گذشته نیز شاهد اتفاق نظر اصلاح طلبان و دولت در عرصه های مختلف اعم از مسائل فرهنگی مثل تغییر و تحولات صورت گرفته در جشنواره فیلم فجر و در راس آن سیاست خارج بودیم.
حمیدرضا جلایی پور در پاسخ به اینکه سخن محمدرضا باهنر که گفته بود روحانی اصلاح طلب نیست در روزنامه اعتماد نوشت: تاکید مجدد بر اصلاح طلب نبودن روحانی و تلاش برای اصولگرا نامیدن روحانی در واقع نه به معنای مصادره و مخالفت که به معنای پوشش و توجیه اشتباهات جریان اصولگرایی است.
روحانی به عنوان نامزد اصلاح طلبان پیروز عرصه انتخابات شد و اگر اصولگرایان افراطی می دانستند که روحانی رای می آورد او را نیز مانند آیت الله هاشمی رد صلاحیت می کردند. در طول شش ماهه گذشته نیز شاهد اتفاق نظر اصلاح طلبان و دولت در عرصه های مختلف اعم از مسائل فرهنگی مثل تغییر و تحولات صورت گرفته در جشنواره فیلم فجر، موضوعات اجتماعی، گشایش فضای داخلی، فراهم شدن زمینه های رشد اقتصادی، تغییر رویکرد در عرصه دانشگاهی و بازگشت به کیفیت گرایی و در راس آن سیاست خارج بودیم. در واقع قرابت آرا و نظرات دولت و اصلاح طلبان همان مطالبه جریان اصلاحات است که نشان می دهد ادعای اصولگرایان درباره عدم پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات درست نیست.
چگونه ایران، عربستان را به زانو در می آورد
روزنامه الحیات در تحلیلی افزایش حجم تجارت ایران با ترکیه را به ضرر اهداف عربستان سعودی ارزیابی کرد و نوشت: ممکن است نزدیک شدن روابط ایران و ترکیه، عربستان را هدف قرار نداده باشد، ولی بر اساس قاعده برآیند صفر در روابط بین المللی، موفقیت رقبای یک کشور به منزله شکست برای آن کشور محسوب می شود و بالعکس. تشکیل مثلث ایران، عراق، ترکیه؛ فشار بیشتری بر سیاست خارجی عربستان وارد خواهد کرد، به ویژه با توجه به مبهم بودن سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه و ناتوانی یا بی میلی این کشور برای اتخاذ تصمیم قاطع که موجب شده است میزان تعهد آمریکا به دفاع از منافع متحدان سنتی اش در منطقه کشورهای عربی کاهش یابد.
در چنین وضعی، سیاست خارجی عربستان در برابر چالش های منطقه ای قرار می گیرد که تلاش مضاعف و توانایی زیادی برای مانور دادن می طلبد. هرچند ریاض تلاش کرد محور عربستان- مصر را احیا کند، ولی قاهره اکنون در شرایطی نیست که بتواند در روابط قدرت های منطقه ای توازن ایجاد کند،زیرا مصر به بازسازی سیاسی و اقتصادی خود مشغول است که به نتیجه رسیدن آن به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.
محور کشورهای خلیج فارس نیز به نظر می رسد به علل روشن راهبردی قادر به ایجاد توازن در روابط قدرت های منطقه ای نیست. همچنین دیدگاه های سیاسی متفاوتی در این کشورها درباره شبکه روابط منطقه ای به ویژه نقش ایران در منطقه وجود دارد.
اما انسجام محور کشورهای خلیج فارس مسئله ای ضروری است و برخی از این کشورها تا حد درخواست برای تشکیل اتحادیه خلیج فارس پیش رفتند؛ درخواستی که درباره تحقق یافتن آن تردید وجود دارد. همچنین نزدیک شدن کشورهای خلیج فارس به مغرب و اردن، هدف مورد نظر را تأمین نخواهد کرد.
تحکیم همکاری با پاکستان، برای عربستان پذیرفتنی تر به نظر می رسد، هرچند توازن منطقه ای مورد نظر را تامین نمی کند. همچنین برخی ها از ورود به تشکیلات منطقه ای با پوشش بین المللی سخن می گویند که مبتنی بر همکاری بین قدرت های منطقه ای از جمله ایران و ترکیه با نظارت آمریکا و قدرت های اروپایی باشد.

۱۳۹۲/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...