نسخه چاپی

سراج: مظلوم‌تر از قاضی كسی نیست

رییس سازمان بازرسی كل كشور با بیان اینكه سال آینده با توجه به هماهنگی دولت و قوه قضائیه در خصوص مبارزه با فساد سال موفقی خواهد بود، گفت: در سال آینده مبارزه با فساد را به معنای اعم آن، در رأس برنامه های سازمان بازرسی كل كشور قرار می‌دهیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ناصر سراج در مراسم تودیع و معارفه بازرس کل استان یزد، اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور به استناد اصل ۱۷۴ قانون اساسی تاسیس شده است، وظیفه سازمان بازرسی نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور در کشور است و در این زمینه نظارت را در اولویت قرار می‌دهیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه نظارت به معنای پیشگیری است، گفت: بازرسی طبق قانون در سه مرحله قبل، حین و بعد حق ورود دارد. اگر در دو مورد قبل و حین نظارت کامل داشته باشیم، نیاز به بازرسی نخواهیم داشت، خصوصا در این استان که از مردم شریف برخوردار است و کمترین تخلف و جرم را در کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال آینده مبارزه با فساد به معنای اعم آن را در راس امور برنامه های سازمان قرار می دهیم. همان طور که می دانید مقام معظم رهبری در پیام هشت ماده ای خود تاکید زیادی بر مبارزه با فساد داشته اند. کارهای خوبی انجام داده اند که ما باید ادامه دهیم. خصوصا دولت و شخص رئیس جمهور تاکیدات زیادی بر مبارزه با فساد و ویژه خواری داشته اند که با توجه به هماهنگی دولت و قوه قضائیه، سال آینده در خصوص مبارزه با فساد سال موفقی خواهد بود.

سراج با اشاره به برخی اظهارات غیرمسئولانه در خصوص پرونده فساد سه هزار میلیاردی، گفت: اخیرا یکی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه تهران مطالبی درباره پرونده فساد سه هزار میلیاردی عنوان کرده و گفته که به نظر من مجرمان این پرونده بیگناه بوده و جرمی مرتکب نشده اند. جالب است که اشاره کنم اخیرا در یکی از شهرهای کشور به تابلوی پزشکان نگاه کردم که نوشته بودند دارای تخصص و برد ۲۰ الی ۳۰ مشکل و در ادامه آن قید شده بود و غیره. من به این استاد دانشگاه هم توصیه می کنم تابلویی سفارش دهد و برای معرفی تخصصش از واژه «و غیره» استفاده کند. چرا که وی در همه امور دخالت کرده و خود را صاحب نظر می داند.

وی ادامه داد: در خصوص پرونده سه هزار میلیاردی چند سوال از این فرد دارم و از وی می خواهم به این سوالات پاسخ دهند و از شما می خواهم در این خصوص قضاوت کنید. در پرونده فساد سه هزار میلیاردی، متهم ردیف اول در جلسه نخست محکمه که با حضور خبرنگاران برگزار شد، عنوان کرد که اقدام به دادن ۳۰ مورد رشوه، آن هم رشوه های چند ده میلیاردی کرده است. او همچنین اعتراف کرد که به نحو خاص رشوه می داد. به این صورت که رشوه ها را در کیف های خاص قرار داده و آن را به افراد پرداخت می کرد. حال از این استاد می خواهم بگوید که آیا چنین اقداماتی در قاموس‌شان جرم است یا خیر؟!

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: این گروه در اهواز بیش از ۱۳۰ ال سی در خارج از چارچوب بانک چاپ کرده و با ارتباط هایی که در کیش داشتند آن را به پول تبدیل کرده و در اثر این اقدام در حدود ۳ هزار میلیارد از بانک کیش خارج شده است. سوال بنده این است که آیا این اقدام جرم هست یا نیست؟

وی با تشریح اقدامات خلاف قانون گروه آریا در پرونده سه هزار میلیاردی تصریح کرد: در رابطه با پولشویی این گروه، بیش از ۶۰ شرکت اقماری تاسیس کردند که بدون کوچکترین کار تولیدی، پول کیش در بانک ها و در حساب های این افراد بی سواد گردش پیدا می کرد تا به حساب مادر می رسید. آیا این اقدامات، جرم است یا خیر. لطفا این استاد محترم پاسخ دهد.

سراج افزود: آوردن کشتی از خارج از کشور بدون اینکه تحت پوشش دولت باشد و همچنین تخلیه بار در بندرانزلی و توزیع خارج از سیستم گمرگ آیا جرم است یا خیر؟! در کشور ما مظلوم تر از قاضی کسی نیست. وقتی در کشور یک داور فوتبال، پایان بازی را اعلام کند، همه چیز تمام می شود؛ اما وقتی یک قاضی با ۳۵ سال کار قضایی حکمی را صادر می کند، یک استاد علوم سیاسی که الفبای حقوق را نمی‌داند ادعا می کند که جرمی در آن پرونده صورت نگرفته است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگر از سخنان خود درباره پولشویی گفت: پولشویی فعالیت غیرقانونی است که طی انجام آن، عواید و درآمدهای ناشی از اعمال خلاف قانون، شکلی کاملا قانونی یافته و مشروعیت می یابد. به عبارت دیگر پول های ناشی از اعمال خلاف به پول های به ظاهر تمیز تبدیل و از اقتصاد غیر رسمی وارد اقتصاد رسمی می شود.

وی تاکید کرد: نکته مهم آن است که عمدتا پولشویی، جرم دومی محسوب می شود که برای اختفای جرم اول صورت می گیرد. به عبارت ساده تر قانونی کردن درآمدهای غیرقانونی، مشروع کردن پول های غیرمشروع و تطهیر پول های حرام یا تبدیل پول های کثیف ناشی از رفتارهای مجرمانه به پول تمیز و پاک، پولشویی نام دارد.

وی تاکید کرد: این اعمال زمانی اتفاق می افتد که درآمدهای کسب شده توجیه قانونی نداشته و برای این که از حالت غیرقانونی خارج شوند و شکل پول های معمول را به خود بگیرند، بوسیله پولشویی تطهیر می شوند. وی گفت: درآمدهای نامشروع را که به پول های کثیف مربوط است می توان به سه دسته تقسیم کرد. پول های کثیف یا پول های آغشته به خون، که به اقدامات ضد بشری و خیانت کارانه تعلق می گیرد و بیشتر مربوط به نقل و انتقال مواد مخدر است. پول سیاه، درآمدهایی که از راه قاچاق کالا، شرکت در معاملات پرسود دولتی که خارج از عرف طبیعی صورت می گیرد و ثروت‌های نامشروع دیگر به دست می آید. پول‌های خاکستری، درآمدهای حاصل از فروش کالا و یا انجام دادن کارهای تولیدی است، ولی از نظارت دولت پنهان می ماند و دولت از آن ها بی اطلاع است که معمولا «برای فرار از مالیات» این کارها را انجام می دهند.

سراج با اشاره به تاریخچه پولشویی در کشور گفت: کاربرد اصطلاح پولشویی به دهه ۱۹۳۰ باز می گردد اما از دهه ۱۹۶۰ پولشویی ابعاد گسترده تری یافت و اقتصاد ملی برخی کشورها را تحت تاثیر قرار داد. در سال های اخیر، تمامی کشورهای جهان دریافته اند که پولشویی همچون غده ای سرطانی بر بافت های اقتصادی و فرهنگی جوامع مختلف ریشه دوانده و به مرور زمان بزرگ و بزرگتر شده است.

وی گفت: با آن که ویژگی خاص فرایند پولشویی، امکان دسترسی به آمار دقیق حاصل از آن را غیرممکن می سازد؛ با این حال آمارهای تقریبی و مقدماتی در این باره همراه با سایر ارقام اقتصاد زیر زمینی داده شده است. به عنوان مثال در مورد ارقام پولشویی، صندوق بین المللی پول برآورد کرده است که حجم کل پولشویی در دنیا مبلغی حدود ۲ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی دنیاست که بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی دنیا در سال جاری به ۹۲ میلیون تریلیون دلار خواهد رسید.

سراج ادامه داد: وال استریت ژورنال اعلام کرده است، یک موسسه تحقیقاتی در کشور سوئیس به نام «بازل ای ام ال» با بررسی ۱۴۹ کشور جهان از نظر ریسک فعالیت‌های پولشویی کشور نروژ را امن ترین کشور از این نظر معرفی نموده و افغانستان را در رتبه آخر قرار داده است. متاسفانه ایران نیز رتبه مناسبی ندارد و ریسک بالای پولشویی در یک کشور به معنای بالا بودن احتمال و امکان پولشویی در آن کشور است.

وی با اشاره به مراحل و شیوه های انجام پولشویی گفت: مراحل عملیات پولشویی شامل ایجاد پول غیرقانونی، سندسازی مالی و اختلاط مالی می‌باشد، اما پولشویی نیز مانند هر جرم دیگری اگر به صورت سازمان یافته، منظم و مستمر در یک اقتصاد انجام شود، آثار ویران کننده‌ای خواهد داشت که تا مرز فروپاشی اقتصادی پیش خواهد رفت؛ زیرا زیربنای این جرم، جرایم سنگین تر و سازمان یافته تر است. در هر صورت پولشویی مانع بزرگی بر سر راه ایجاد عدالت اجتماعی است و ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا و حجم بالای قاچاق کالا، مکان جذاب و مناسبی برای پولشویی محسوب می شود.

سراج با بیان اینکه شیوه‌های تطهیر پول، پیچیده و متنوع است، گفت: این شیوه ها به عواملی چون نوع جرم انجام شده، نوع سیستم اقتصادی، قوانین و مقررات کشوری که در آنجا جرم صورت گرفته و نوع مقررات کشوری که پول در آنجا تطهیر می شود، بستگی دارد. از معمول ترین و مهم ترین روش های پولشویی این است که پولشویان اقدام به تاسیس شرکت های مختلف برای نقل و انتقال پول‌های کثیف و همچنین اقدام به هزینه کردن این گونه پول ها در امور اقتصادی متنوع می کنند.

سراج در پایان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات علی اکبر میرزائی پور، حجت الاسلام اکبر طالبی را به عنوان بازرس کل استان یزد معرفی کرد. ناصر سراج در بدو ورود به استان یزد نیز با نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد ملاقات و گفت‌وگو کرد.

۱۳۹۲/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...