نسخه چاپی

دكتر لاسجردی در گفتگو با نما:

غرب با طرح موشك های بالستیك به دنبال گرفتن امتیاز است

عکس خبري -غرب با طرح موشک هاي بالستيک به دنبال امتياز است

كارشناس مسائل بین المللی گفت: غربی ها برای اینكه بتوانند امتیازات بیشتری بگیرند موضوعات انحرافی چون موشك های بالستیك را مطرح می كند.

به گزارش نما ،با نگاهی سریع و گذرا به تاریخ اسلام مواردی را می توان یافت که بزرگان جبهه ی حق و حقیقت با سردمداران کفر و شرک بنا به مصالح و بر مبنای نقشه های از پیش تعیین شده، پشت میز مذاکره نشسته اند و حتی برای گذشتن از سد مشکلات و موانع، به ظاهر چند قدمی را عقب نشسته اند تا در آینده ای دور یا نزدیک حرکت و پرشی رو به جلو داشته باشند.
رهبر معظم انقلاب با بیان نکات اساسی الزامات حماسه اقتصادی به ویژه لزوم رهائی از وابستگی به نفت و توجه جدی به سیاستهای کلان اقتصادی، و اقدام هوشمندانه پیش از اجرا نقشه دشمن را تبیین کردند. ایشان در خصوص موضوع مذاکره با آمریکا فرمودند: کاری که وزارت امور خارجه و مسئولان دولتی درخصوص مذاکرات هسته ای آغاز کرده اند ادامه پیدا خواهد کرد و ایران نقض کننده کاری که شروع کرده است، نخواهد بود اما همه بدانند که دشمنی آمریکا با اصل انقلاب اسلامی و اسلام است و این دشمنی، با مذاکرات پایان نخواهد یافت.
با توجه به اظهارات اخیر غرب مبنی بر نقض تعهدات خود در مذاکرات ژنو و گفته های  وندی شرمن در خصوص موشک های بالستیک ایران  با دکتر حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین المللی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفتگو نشستیم تا روند مذاکرات اخیر را بررسی کنیم.
با توجه به بیانات رهبری درباره مساله هسته ای که فرمودند اگر موضوع هسته ای هم حل بشود غرب یک مساله دیگر را پیش می کشد؛ به نظر شما در ادامه روند مذاکرات باید چگونه گام برداشت تا عزت ملی حفظ شود؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که در خصوص مذاکرات مقام معظم رهبری نگاه حقیقی و مبنی بر واقعیت که برپایه چهارچوب هدایت و رهبری است را دارند و ایشان همواره به عنوان سکان دار انقلاب اسلامی این مذاکرات را هدایت می کنند. در حقیقت در روند مذاکرات با غرب از گذشته تا کنون یک بدبینی وجود دارد که در همین راستا در پی تغییر شرایط و ادامه مذاکرات هستیم. به همین دلیل باید به گونه ای ظرفیت سازی شود که هم بتوانیم اصول را حفظ کنیم و هم در ادامه تعاملات با غرب مشکلات را برطرف کنیم و بتوانیم موضوع هسته ای ایران را به ثمر بنشانیم.
از نظر شما آیا این مذاکرات به نفع ایران خواهد بود و تا چه اندازه می توان نسبت به آن امیدوار شد؟
این یک واقعیت است که در هر مذاکره ای طرفین با یک امیدواری به سمت حل مشکلات گام برمی دارند. بنابراین در هنگام تعامل و مذاکرات بدون درنظر گرفتن آینده ای مثبت نخواهیم بود و البته کسانی هم که در ای توافقات به دور میز می نشینند به آینده این مذاکرات خوشبین و امیدوار هستند. البته این موضوع تا حدودی به حسن نیت ها و قول و قرار بین کشور ها هم مربوط می شود. به عنوان مثال کشورهای غربی با توجه به عملکرد دولت قبلی اطمنیان خود را از دست داده بودند که در حال حاضر سیاست ها مبتنی بر این است که اعتماد ها احیا شود. و در کنار این اعتمادسازی ها باید توجه کرد که کشورهای 5+1 چقدر در حرفهای خود جدی هستند. غرب باید بداند که منطقی که براساس گذشته با خود حفظ کرده است با شرایط فعلی مطابقت ندارد. بنابراین باید به گونه ای رفتار شود تا در پرونده هسته ای به نتایج مطلوب دست پیدا کرد.
با توجه به اظهارات شرمن در خصوص اینکه این بار در مذاکرات درباره موشک های بالستیک ایران بحث خواهد شد؛ آیا مقامات آمریکایی اجازه افاضه کلام درباه ادوات نظامی ایران را دارند؟
در این زمینه باید گفت با توجه به طرحی که ایران مطرح کرده است، فضای مذاکراتی فعلا در موضوع مساله هسته ای است. غربی ها برای اینکه بتوانند امتیازات بیشتری بگیرند موضوعات انحرافی چون موشک های بالستیک را مطرح می کند. بنابراین در شرایط موجود بهترین راه این است که با خونسردی فضای حاکم را کنترل کنیم تا مسائل هسته ای به بهترین شکل ممکن حل شود.
به نظر شما آیا این اندازه نرم خویی دربرابر دخالت های غرب و حتی سکوت مقامات وزارت خارجه منطقی است؟
باید توجه کرد که زبان دیپلماسی یک زبان نرم و غیر تهاجمی است. برای اینکه طرفین مذاکره به یکدیگر ثابت کنند که تمایل به حل مشکلات دارند در حوزه دیپلماتیک مجبور به استفاده از ادبیات نرم و حتی گاهی سکوت هستند. اما در حوزه دیپلماسی آنچه که اهمیت دارد، اراده یک ملت است. ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و در پاسخ به زیاده خواهی، بی ادبی مقامات امریکایی حضوری متراکم تر و پرشورتر داشت و اعلام کرد، به هیچ وجه تسلیم نخواهد شد.
خارج از فضای دیپلماسی و مذاکرات ژنو این روزها در داخل کشور با توقیف روزنامه آسمان مواجه شدیم. در فضای رسانه ای این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟
براساس قانون و مقررات وزارت ارشاد مسئول ایجاد شرایط و ضوابط است. این روزنامه پیش از این یک ماه نامه بود و طبق مقررات و با هدف یک فضای فکری نو به یک روزنامه تبدیل شد. که تا این جا به لحاظ قانونی مشکلی وجود ندارد. و اینکه عده ای خواسته اند در اصل کاری کرده باشند هم خوب است.
زمانی که مطرح کردن یک موضوع دچار اشکال است پس چرا اجازه چاپ و انتشار می گیرند؟
چاپ این مطلب که قبلا هم توسط جبهه ملی مطرح شده بود تنها نشات گرفته از یک شتابزدگی و به قولی عدم انسجام سیستم روزنامه آسمان بوده است. اگر دوستان قدری دقت نظر لازم را به خرج می دادند این چنین فضای غیر مطلوب در محیط رسانه ایجاد نمی شد. البته مسئولین هم تاکنون بر اساس برخورد لازم را در این زمینه داشته اند.

۱۳۹۲/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...