نسخه چاپی

اجماع فقهای شیعه و سنی درباره قصاص

عکس خبري -اجماع فقهاي شيعه و سني درباره قصاص

رئیس مركز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: درباره اصل حكم قصاص و حتی بسیاری از جزئیات آن میان فقهای شیعه و سنی اجماع كامل وجود دارد و هدف این مطبوعات خاص، زیر سوال بردن دین خصوصاً در عرصه‌های اجتماعی است.

به گزارش نما؛ چند روز قبل روزنامه تازه‌تأسیس «آسمان» مطلبی از زبان داود هرمیداس باوند، از اعضای منتسب به جبهه منحله ملی نقل کرد که در آن حکم قرآنی قصاص «غیرانسانی» توصیف شده بود. هرچند این نشریه با اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، به دلیل انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات اسلامی توقیف شد، اما طرح دیگرباره این مسائل و غیرانسانی و نامعقول خواندن احکام و آموزه های اسلامی، می‌تواند بهانه‌ای باشد تا مباحث فلسفه احکامی و پشتوانه‌های عقلی و شرعی این حکم به روشنی تبیین شود و جای شبهه‌ای باقی نماند.
این مسئله از جهت جریان‌شناسی فرهنگی و سیاسی هم می‌تواند مهم باشد تا اهداف و خط مشی جریانی که می‌خواهد از طریق غیرانسانی و نامعقول خواندن احکام اسلام، مقدسات را مورد هجمه قرار دهد، به درستی شناخته شود. به همین بهانه حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، در گفت‌وگو با تسنیم به بررسی وجوهی از پشتوانه‌های شرعی و عقلی آموزه قرآنی قصاص و نقش آن در حفظ حیات و امنیت جامعه و نیز اهداف و خط مشی جریانات موهن به مقدسات و ارزش‌های اسلامی پرداخت.
وی گقت: حکم قصاص در اسلام یکی از مستحکم‌ترین احکام فقهی به شمار می‌رود که درباره اصل آن و حتی بسیاری از جزئیات آن میان فقهای شیعه و سنّی اجماع کامل وجود دارد. قرآن مجید، قصاص را مایه حیات جامعه بشری می‌داند هرچند در کنار آن، بر روی اهمیت بخشش و گذشت اولیای دم نیز تأکید دارد. باید توجه داشت، فقدان حکم قصاص یا عدم اجرای صحیح آن، زمینه گسترش انواع جنایت ها و تجاوزات را در جوامع فراهم می کند و لذا همه عقلای عالم و البته کسانی که هنوز از فطرت سالمی برخوردارند تأکید می کنند که وجود این نوع از مجازات برای تداوم حیات جوامع و تضمین امنیت و سلامت آنها ضروری است.
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا تصریح کرد: در چنین شرایطی، اقدام موهن روزنامه «آسمان» که علاوه بر انکار حکم قطعی اسلام، مایه توهین و جسارت به باورها و ارزش‌های مورد قبول مسلمانان است، شدیداً محکوم است. روشن است، کسانی که با قصاص مخالفند، با جنایت موافقند؛ چرا که نمی‎توان از یک طرف قصاص را زیر سوال برد و از طرف دیگر، با گسترش جنایت در جهان موافق نبود.
حجت‌الاسلام غلامی اضافه کرد: روشن است که هدف این مطبوعات زیر سوال بردن دین خصوصاً در عرصه‌های اجتماعی است. برای جریان معارض انقلاب اسلامی تردیدی وجود ندارد که تا زمانی‌که اسلام سیاسی در ایران حاکم باشد و مردم به آن عمیقاً باور داشته باشند، این انقلاب پابرجا خواهد ماند؛ لذا سعی می‌کنند با روش‌های تبلیغی و نه علمی و تحقیقی، ضروریات دین را یکی پس از دیگری زیر سوال ببرند.
وی اضافه کرد: در واقع آزادی‌ای که آنها همواره مطالبه می‌کنند چیزی جز آزادی توطئه و آزادی لگدمال کردن باورها و ارزش‌های مورد قبول مردم ایران نیست و این موضوع در سال‌های گذشته بارها تجربه شده است. بر همین اساس، مسئولان موظفند با این نشریات وکسانی که پشت آنها مخفی شده اند، با قاطعیت برخورد کنند.

۱۳۹۲/۱۲/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...