نسخه چاپی

مؤثرترین راهكار برای نجات دریاچه ارومیه

دبیر علمی كنگره بین‌المللی علوم زمین با محوریت نجات دریاچه ارومیه، احیای مرحله به مرحله را مؤثرترین راهكار متخصصان برای نجات این دریاچه اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم زمین با محوریت نجات دریاچه ارومیه، احیای مرحله به مرحله را مؤثرترین راهکار متخصصان برای نجات این دریاچه اعلام کرد.

دکتر ناصر آق در مراسم دیدار میهمانان خارجی کنگره بین‌المللی علوم زمین این استان افزود: تعداد 175 مقاله به کنگره بین‌المللی علوم زمین که همزمان با 11 استان کشور در استان آذربایجان غربی نیز با محوریت «نجات دریاچه ارومیه» برگزار شد، ارسال شده که از این میان 25 مقاله به عنوان آثار برگزیده ارائه شد.

به گفته وی، متخصصان برجسته‌ای از کشورهای امریکا، روسیه، آلمان و بلژیک در این کنفرانس حضور داشتند و تجربه‌های خود را برای احیای دریاچه ارومیه به اشتراک گذاشتند.

وی تصریح کرد: موارد و نکات متعددی مطرح شد و پس از بحث‌های فراوان در قالب چند ایده خاص به جمع‌بندی رسیدیم، انتقال حوزه به حوزه آب یکی از این موارد است که به طور مفصل مورد بحث قرار گرفت، متخصصان، انتقال آب از مسافت‌های دور مانند خزر را مناسب نمی‌دانستند و نمونه‌های بسیاری را معرفی کردند که با شکست مواجه شده است، اما معتقدند این امر از مسافت‌های کوتاه و با حجم کم امکان‌پذیر است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم زمین در استان آذربایجان غربی گفت: احیای مرحله به مرحله دریاچه ارومیه امکان استفاده از منابع آبی موجود و کاهش تبخیر را برای ما فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از این روش می‌توان خطر نمک‌هایی را که در قسمت شرقی دریاچه انباشته شده و تهدید بسیار جدی محسوب می‌شود را رفع کرد.

آق در رابطه با لزوم توجه به مدیریت مصرف آب در کشاورزی، اظهار کرد: متخصصان بر روی انقلاب در آبیاری و تغییر در الگوی کشت تاکید زیادی داشتند و معتقد بودند که از این طریق می‌توان مصرف آب را تا حد زیادی پایین آورد و حق‌آبه دریاچه را تامین کرد.

وی اضافه کرد: توقف کشاورزی با مصرف بالای آب به مدت یک سال یکی از راهکارهای ارائه شده بود که دولت در این مدت باید یارانه‌ای را به این بخش از کشاورزان پرداخت کند تا آب ورودی کافی برای دریاچه تامین شود.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: وضعیت دریاچه به حدی بحرانی است که اگر در یک زمان کوتاه به مقدار کافی آب وارد آن نکنیم سال آینده احتمالا بخش عمده‌ای از مساحت باقی‌مانده دریاچه خشک خواهد شد و تقریبا می‌توان گفت چیزی از آن باقی نخواهد ماند که همین مساله احتمال توسعه نمک به مزارع، روستاها و شهرهای اطراف را بیشتر می‌کند.

وی افزود: حوضه آبریز دریاچه ارومیه بر خلاف بسیاری از دریاچه‌های دیگر فقط در کشور خودمان قرار گرفته و از همین رو مدیریت منابع آبی کار ساده‌تری است.

آق خاطرنشان کرد: با توجه به تبعات وحشتناک خشک شدن دریاچه ارومیه و احتمال وقوع توفان‌های نمک بر اراضی کشاورزی، روستاهای منطقه و سلامت انسان‌ها پیشنهاد شد اقدام فوری در راستای انتقال بخشی از آب ورودی به قسمت‌های خشک شده دریاچه که بستر ضخیم نمک در آن وجود دارد صورت بگیرد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم زمین با محوریت نجات دریاچه ارومیه با اشاره به لزوم استفاده از سازمان‌های مردم‌نهاد و تقویت مشارکت مردمی برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد در بسیاری از کشورها نقش پر رنگی در مدیریت منابع آبی و احیای سریع‌تر تالاب‌ها ایفا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باید از طریق هدایت آب به قسمت‌هایی از دریاچه که حائز اهمیت بیشتری هستند کنترل تبخیر صورت بگیرد و از بخار شدن آبی که با صرف هزینه‌های گزاف به دریاچه منتقل می‌شود جلوگیری شود.

۱۳۹۲/۱۲/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...