نسخه چاپی

میزان ارز مسافران نوروز 93

براساس بخشنامه بانك مركزی، میزان ارز برای مسافران نوروز 93 همچنان 300 دلار یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ مبادله‌ای است كه البته تنها یكبار در سال به هر مسافر بالای 12 سال تعلق می‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از مهر: براساس بخشنامه بانک مرکزی، میزان ارز برای مسافران نوروز 93 همچنان 300 دلار یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ مبادله‌ای است که البته تنها یکبار در سال به هر مسافر بالای 12 سال تعلق می‌گیرد.

با نزدیک شدن به ایام نوروز 93 و تعطیلات نوروزی موضوع ارز مسافرتی نیز داغ می شود، این در حالی است که بر اساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی میزان ارز مسافرتی 300 دلار یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ مبادله ای است که تنها یکبار در سال به مسافر تعلق می گیرد.

این رقم براساس بخشنامه بانک مرکزی همچنان در نوروز سال 93 نیز اجرایی می شود و بخشنامه ارز مسافرتی بانک مرکزی همچنان به قوت خود باقی است و مسافران نوروزی کماکان تنها می توانند از همین میزان ارز برای مسافرت ایام عید خود بهره مند شوند.

این در حالی است که طی ماه های اخیر نرخ ارز در حالتی تعادلی قرار دارد و نرخ نوسان ارزها بسیار محدود شده است، با این وجود به دلیل محدودیت هایی که هنوز در بخش ارزی ناشی از پیامدهای تحریم ها وجود دارد، بانک مرکزی قصد تغییر این میزان ارز مسافرتی را ندارد.

کاهش تقاضای ارز مسافرتی

با این وجود کاهش اختلاف قیمت بین ارزهای اصلی آزاد و مبادله ای، باعث کاهش تقاضای ارز مسافرتی شده است. همچنین شرایطی که بانک مرکزی برای پرداخت ارز مسافرتی تعیین کرده است، باعث شده بسیاری از مسافران ریسک دریافت ارز دولتی را قبول نکنند و ترجیح دهند که ارز مورد نیاز مسافرت خود را از بازار به نرخ آزاد تهیه کنند.

بانک مرکزی در بخشنامه ارز مسافرتی به بانکها اعلام کرده است که ارز مسافرتی را در باجه بانک در فرودگاه امام خمینی پس از گیت به متقاضی تحویل دهند. در این شرایط مسافران به دلیل نگرانی هایی که نسبت به عدم تخصیص به موقع و درست ارز مسافرتی به میزان مذکور در فرودگاه و در شرایط ویژه ای که در آن قرار گرفته اند، دارند، ترجیح می دهند پیش از حضور در فرودگاه ارز خود را از بازار آزاد خریداری کنند، حتی اگر قرار باشد ارز در فرودگاه به آنها پرداخت شود.

جزئیات بخشنامه بانک مرکزی

بر اساس بخشنامه ارزی بانک مرکزی، فروش ارز مسافرتی مجموعا یکبار در سال برای کلیه مقاصد به مسافرین هوایی، زمینی، ریلی و دریایی به میزان 300 دلار یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ مبادله ای می باشد.

تبصره1- فروش ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی کمتر از 12 سال امکانپذیر نمی باشد.

تبصره2- آن بانک می بایست پس از دریافت معادل ریالی مربوطه، به جای پرداخت ارز به متقاضی نسبت به صدور سند حسابداری/ رسید که در متن آن مبلغ، نام و نام خانوادگی متقاضی، کد ملی، شماره تماس، شماره گذرنامه، آدرس و سایر اطلاعات مرتبط درج شده باشد، اقدام نموده و سند حسابداری/ رسید مزبور که ممهور به مهر و امضای شعبه می باشد را به متقاضی تحویل نمایند. همچنین شعبه/ باجه آن بانک مستقر در مبادی خروجی فرودگاه (پس از گیت خروجی)، در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید مزبور نسبت به پرداخت ارز مسافری مربوطه اقدام و سند مزبور را ممهور به مهر "ارز مسافرتی در تاریخ ... پرداخت گردید" خواهد نمود.

تبصره 3- فروش ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نمی باشد.

مدارک مورد نیاز:

گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط مسافرت (اعم از یکسره یا دوسره) زمینی، ریلی، دریایی و هوایی (کاغذی و یا الکترونیکی "ممهور به مهر آژانس هواپیمایی")، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند)، اصل فیش پرداخت عوارض خروج از کشور (به استثناء مسافران معاف از پرداخت عوارض) و تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی فقط از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز، مدارک نیز به منظور نظارت بازرسان بانک می بایست در سوابق نگهداری شود.

فروش ارز مسافرتی به زائرین عمره مفرده صرفا از طریق بانک ملت و با ارائه لیست مشخصات زائران که توسط دفاتر سازمان حج و زیارت تایید شده باشد، بدون ارائه بلیط و گذرنامه با رعایت بند 1-1-1 و تبصره های ذیل آن (حسب مورد) بلامانع است.

تبصره- چنانچه متقاضی جهت سفر قبلی ارز دریافت کرده باشد پرداخت ارز مسافرتی جدید، منوط به حصول اطمینان از مسافرت وی به خارج از کشور بابت ارز دریافتی است.

۱۳۹۲/۱۲/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...