نسخه چاپی

غرب باید اعتماد دوباره ایران را جلب كند

عکس خبري -غرب بايد اعتماد دوباره ايران را جلب کند

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه كشورمان در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با همتای بلژیكی خود با اشاره به مذاكرات ایران و ۱+۵ اظهار كرد: ما می‌توانیم درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای به توافق برسیم.

به گزارش نما؛ وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما می‌توانیم درباره برنامه هسته‌ای در مذاکرات مربوط به آن با ۱+۵ به توافق برسیم.
وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران بلژیکی درباره این‌که رهبری ایران گفته است نسبت به غرب خوش‌بین نیست، اظهار کرد: مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کرده‌اند، در عین حال تاکید کرده‌اند ما این مذاکرات را ادامه خواهیم داد.
باید اعتماد دوباره به ایران بازگردد
ظریف با بیان این‌که دلیل این خوش‌بین نبودن به خاطر عملکرد تاریخی غرب در قبال ایران است، گفت: باید اعتماد دوباره به ایران بازگردد و انجام اقداماتی که باعث سلب اعتماد ایران می‌شود خودداری کنند.
وزیر امور خارجه هم‌چنین در این دیدار ضمن خیر مقدم به وزیر خارجه بلژیک در سفرش به تهران گفت: موضوعات خوبی مورد مذاکره دو طرف قرار گرفت و بحث‌های خوبی در حوزه‌های مختلف روابط دوجانبه و موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحث مذاکرات هسته‌ای و گفت‌وگوهای که در وین در جریان است و روش رسیدن به یک راه‌حل و گفت‌وگو میان ایران و اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر و سایر موضوعات منطقه‌ای، افغانستان، افراط و تروریسم در منطقه،‌ جنگ و وضعیت بسیار خطرناک و نگران‌کننده و ناراحت‌کننده انسانی در سوریه، موضوع مواد مخدر و ضرورت مبارزه با آن را داشتیم.
وی گفت: در این مذاکرات درباره آینده همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و بلژیک و اتحادیه اروپا مطرح شد. فرصت مناسبی است که با حضور مقامات مختلف کشورهای اروپا، آسیا، آمریکا و‌ آفریقا در ایران زمینه برای هم‌فکری و گفت‌وگو در موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف فراهم شود.
ایران و لبنان به صورت مشترک با اقدامات تروریستی مبارزه می کنند
ظریف در پاسخ پرسشی درباره اقدامات ایران پس از وقوع اقدام تروریستی در نزدیکی رایزنی فرهنگی ایران در لبنان انجام شد، گفت: ایران بلافاصله پس از این حادثه خطرناک که تمام جامعه بین‌المللی آن را محکوم کرده است با وزیر امور خارجه لبنان که پس از تشکیل کابینه جدید مسوولیت کار را در لبنان را برعهده گرفته است، صحبت کردم و ضرورت اقدام مشترک مورد تبادل نظر قرار گرفت. ایشان هم به من و مردم ایران اطمینان دادند که از هیچ تلاشی برای یافتن مسوولان این حادثه و مجازات آن‌ها از سوی دولت لبنان فرو گذار نخواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: خوشحالیم که درباره حمله سفارت ایران و هم‌چنین درباره حمله به سایر نهادهای نمایندگی ایران در لبنان، دولت این کشور اقدامات فوری انجام داد. از مقامات دولت دوست و برادر لبنان برای انجام این اقدامات و جلوگیری از این وقایع تشکر می‌کنیم. اما آن‌چه که لازم است این‌که در منطقه ما افراط و فرقه‌گرایی مرز نمی‌شناسد. همه کسانی که امروز از افراط و فرقه‌گرایی حمایت می‌کنند خودشان منطقه و همسایگانشان را به خطر می‌اندازند و لازم است همکاری منطقه‌ای برای مبارزه با این رویه منطقه‌ای و جهانی صورت گیرد که در این‌باره با وزیر خارجه بلژیک نیز صحبت شد که این موضوع فقط محدود به منطقه ما نیست. اگر با این مشکل برخورد نشود در همه جهان نمونه‌های از این تندرویی و خشونت را خواهیم دید، بنابراین باید در سطح بین‌المللی با آن برخورد شود.
باید حفاظت از مکان های دیپلماتیک را تقویت کنیم
ظریف گفت: علاوه بر اقدامات سیاسی باید ما اقدامات عملی برای تقویت حفاظت از مکان‌های دیپلماتیک و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور انجام دادیم که امیدواریم با توجه ویژه‌ای که از سوی دولت محترم نسبت به وضعیت حفاظت مکان‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خارج از کشور است، این امکان باشد که بتوانیم به بهترین شکل از این مکان‌ها حفاظت کنیم.
وی درباره همکار‌ی‌های تجاری و اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا نیز اظهار کرد: ایران برای همکاری تجاری با اروپا آماده است و در این‌باره محدودیتی ندارد.

۱۳۹۲/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...