نسخه چاپی

استراتژی ایران نتیجه حضور آمریكاست

عکس خبري -استراتژي ايران نتيجه حضور آمريکاست

چامسكی می گوید،توانایی ساخت سلاح هسته ای جرم نیست. استراتژی دفاعی ایران نتیجه حضور ایالات متحده درمنطقه است.دردو سوی مرزهای ایران قدرت متخاصمی به نام آمریكا حضورداردكه با بازگذاشتن گزینه نظامی،منشور سازمان ملل رانقض كرده است

به گزارش نما؛ به نقل از دیپلماسی، ایران و رهبران شش کشور جهانی روز پنجشنبه بر طرحی برای مذاکره بر سر یک توافقنامه به منظور تعلیق بخشی از برنامه های هسته ای ایران در مقابل تعدیل تحریم های اقتصادی به توافق رسیدند.
اما نوام چامسکی، نویسنده و تحلیگر مشهور سیاسی بر این باور است که اصولا ایالات متحده حق اعمال چنین تحریم هایی را ندارد. چامسکی در گفت و گوی زنده با هافینگتون پست، خاطرنشان کرد: احساس من بر این است که کل بحث تحریم ها به نوعی سورئال (فراواقع گرایی) است.
چامسکی
وی در ادامه تصریح کرد، پرسش های بنیادین تری را می توان مطرح کرد. یکی از این پرسش ها این است که بر چه مبنایی ایالات متحده نخستین بار این تحریم ها را اعمال کرده است؟
ایالات متحده، انگلیس و شورای امنیت سازمان ملل هم اکنون تحریم های اقتصادی سنگینی را علیه ایران اعمال می کنند تا تهران را مجاب کنند از آنچه که آمریکا آن را پتانسیل هسته ای شدن می نامد، دست بکشد.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که جایگزین محمود احمدی نژاد رئیس جمهور تندروی ایران شده است، در ماه نوامبر توافقنامه ای را با ایالات متحده و شماری دیگر از کشورها منعقد کرد که به موجب آن زمینه احیای اقتصاد ایران فراهم می شود.
چامسکی در ادامه خاطرنشان کرد گزارش هایی که آژانس های جاسوسی آمریکا ارایه می کنند، تایید نمی کند که ایران به دنبال توسعه برنامه های هسته ای تسلیحاتی است.
چامسکی گفت: تا جایی که سرویس های جاسوسی آمریکا اطلاع دارند، ایران در حال توسعه ظرفیت های هسته ای است اما نمی داند که آیا تهران می خواهد به سمت ساخت سلاح برود یا خیر. وی افزود: ایرانیان توانمندی های هسته ای را توسعه می دهند که بسیاری از کشورها آنها را در اختیار دارند. اینکه کشورها توانایی ساخت سلاح هسته ای را داشته باشند، جرم نیست.
احساس من بر این است که کل بحث تحریم ها به نوعی سورئال (فراواقع گرایی) است. وی در ادامه تصریح کرد، پرسش های بنیادین تری را می توان مطرح کرد. یکی از این پرسش ها این است که بر چه مبنایی ایالات متحده نخستین بار این تحریم ها را اعمال کرده است؟
چامسکی این نکته را خاطرنشان کرد که ایالات متحده تصمیم اسرائیل؛ هند و پاکستان برای توسعه تسلیحات هسته ای را پذیرفته است و این در حالی است که در هر یک از این موارد نقض پیمان منع اشاعه هسته ای (ان پی تی ) صورت گرفته است.
وی گفت: گزارش های سرویس های جاسوسی آمریکا حاکی از آن است که ایران توانایی محدود نظامی شدن در بحث هسته ای را دارد و دلیل اصلی آن نیز موضوعاتی دفاعی است.
این تحلیلگر کارآزموده امور بین المللی گفت: آنچه این گزارش ها به صورت بنیادین می گوید این است که ایران حتی در مقایسه با استانداردهای منطقه توسعه نظامی محدودی داشته است. این در حالی است که توانایی پیاده کردن نیرو محدود است و دکترین استراتژیک آنها دفاعی است .
این تلاشی برای مقابله با اقدام نظامی احتمالی است. چامسکی افزود: استراتژی دفاعی ایران نتیجه حضور ایالات متحده در منطقه است.
چامسکی با طرح این پرسش که چرا باید ایران استراتژی دفاعی داشته باشد، گفت: ایران با دشمنان احاطه شده است. در هر دو سوی مرزهای ایران ابرقدرت متخاصمی به نام ایالات متحده حضور دارد که که با باز گذاشتن آنچه که آن را گزینه نظامی می خواند، عملا منشور سازمان ملل را نقض کرده است.
آمریکا همواره می گوید همه گزینه ها شامل گزینه نظامی روی میز است و این تهدید به جنگ است. این در حالی است که منشور سازمان ملل این تهدید را ممنوع کرده است.

۱۳۹۲/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...