نسخه چاپی

واكنش های عراقچی نسبت به اظهارات آمریكا

عکس خبري -واکنش هاي عراقچي نسبت به اظهارات آمريکا

عضو تیم هسته‌ای كشورمان با بیان اینكه موضع آمریكا در مورد حق غنی‌سازی هر چه كه هست از نظر ما مهم نیست، گفت: از نظر ما اصلا ارزشی ندارد و آن‌ها هر موضعی كه نسبت به حق غنی‌سازی ما دارند به خودشان مربوط است و آن‌چه كه به ما مربوط می‌شود این است كه براساس NPT حق غنی‌سازی داریم و این حق را در عرصه عمل اجرا می‌كنیم و آن‌ها هم به این مهم احترام می‌گذارند.

به گزارش نما؛ "سیدعباس عراقچی"در مورد اظهارات مقامات آمریکایی پیرامون به رسمیت نشناختن حق غنی‌سازی ایران و باز پخش مصاحبه وزیر خارجه آمریکا با رسانه‌ها در مورد این مسئله گفت: این اظهارات اصلا چیز جدیدی نیست و وی پیشتر هم این موضع آمریکا را اعلام کرده بود که آن‌ها چیزی را به عنوان حق غنی‌سازی ایران به رسمیت نمی‌شناسند نه تنها برای ایران بلکه برای هیچ کشور دیگری نیز به رسمیت نمی‌شناسند.
وی افزود: آن‌ها غنی سازی را یک حق نمی‌دانند برای این که آن را یک جنبه عملی از حق برخورداری از برنامه صلح آمیز هسته‌ای می‌دانند.
عراقچی تاکید کرد: قبلا هم آمریکایی‌ها این را گفته بودند و از نظر ما این مسئله اهمیتی ندارد حق ما برای غنی‌سازی موضوعی نیست که آمریکایی‌هایی بخواهند آن را به رسمیت بشناسند یا نشاسند.
معاون وزیر خارجه ادامه داد: موضع آمریکا در مورد حق غنی‌سازی هر چه که هست از نظر ما مهم نیست، از نظر ما آنچه که مهم بوده این است که براساس npt این حق وجود دارد و براساس ماده 4 npt و بقیه اسناد بین‌المللی برای ایران حق غنی‌سازی وجود دارد.
عراقچی تصریح کرد: ما حق‌مان را از کسی نمی‌خواهیم بگیریم نه از 1+5 و نه از آمریکا،‌ چرا که این نوعی توهین به ملت ایران است که ما منتظر باشیم تا حق را به ما دهند.
عضو تیم هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: ما حق‌مان را بر اساس npt و قوانین بین‌الملل داریم، آنچه که ما از آمریکایی‌ها در مذاکرات با 1+5 و از کل گروه 1+5 در طول مذاکرات انتظار داشته‌ایم این بوده که حق‌مان را اجرا کنیم و آن‌ها به اجرای حق ما احترام بگذارند و مخالفت و معارضت نکنند و تحریمی نگذارند و این چیزی است که در توافق ژنو هم اتفاق افتاده است.
عراقچی افزود: یعنی در توافق ژنو آن‌ها قبول می‌کنند ایران به غنی‌سازی خودش ادامه می‌دهد، ما معتقدیم که غنی‌سازی کشورمان بر اساس حقوق‌مان است و در حقیقت آن‌ها به حق ما احترام می‌گذارند و اینکه رسما به عنوان یک حق شناسایی می‌کنند یا نمی‌کنند اصلا به ما مربوط نیست و ما هم انتظاری نداریم که آن‌ها این کار را بکنند و به نوعی بدون ارتباط به اصل موضوع می‌دانیم.
عضو تیم هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: حق ما وجود دارد، ما حق‌مان را اجرا می‌کنیم و آن‌ها هم احترام خواهند گذاشت و مخالفت نخواهند کرد و این چیزی است که در توافق ژنو و در گام اول اتفاق افتاده و در گام آخر و در راه حل جامع اتفاق خواهد افتاد؛ همان طور که دیروز وندی‌شرمن در جمع صهیونیست‌ها هم این جمله را به کار برد مبنی براینکه "در توافق نهایی غنی‌سازی ایران خواهد بود و ما هم دلمان می‌خواهد که این غنی‌سازی نباشد ولی نمی‌توانیم" یعنی یک بار دیگر وی اذعان کرد که مردم ایران با مقاومت خودشان به آنچه که می‌خواستند رسیده‌اند و آنها حق ایران را می‌پذیرند.
عراقچی افزود: بنابراین بحث این که آیا آمریکایی‌ها حق ما را به رسمیت شناختند یا نشناختند بحثی انحرافی است که فکر می‌کنم مقامات آمریکا برای این که این امتیازاتی را که به ایران داده‌اند را توجیه کنند این بحث‌ها را به راه می‌اندازند.
وی خاطرنشان کرد: از نظر ما اصلا ارزشی ندارد و آن‌ها هر موضعی که نسبت به حق غنی‌سازی ما دارند به خودشان مربوط است و آن‌چه که به ما مربوط می‌شود این است که براساس npt حق غنی‌سازی داریم و این حق را در عرصه عمل اجرا می‌کنیم و آن‌ها هم به این مهم احترام می‌گذارند.

۱۳۹۲/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...