نسخه چاپی

لیست اموال هاشمی تا روحانی!

رئیس جمهور چقدر دارایی و اموال دارد؟ آیا او هم مانند برخی از اعضای كابینه آنطور كه مجلسی ها می گویند مردی 1000میلیاردی است؟!

به گزارش نما؛ به نقل از تبیان، دارایی های شخصیت های سیاسی موضوعی جذاب برای مردم است. مردم دوست دارند بدانند که یک مسئول چقدر دارایی دارد، چگونه و با چه میزان دارایی و حقوق زندگی خود را می گذراند و زندگی او به عنوان یک چنین فردی چگونه می گذرد؟ البته تنها موضوع جذابیت نیست بلکه حساسیت هایی هم دراینباره وجود دارد. شفافیت میزان دارایی های یک مسئول هم به شکل گیری سیستمی سالم و به دور از فساد کمک خواهد کرد و هم رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت. مسئولینی که دارایی های زیادی دارند باید پاسخگو باشند که در سیستم اداری چگونه این چنین دارایی هایی را به دست آورده اند؟
البته نظارت بر این مسئله طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی وظیفه ای است که بر دوش قوه قضاییه نهاده شده است اصلی که تحت عنوان عامیانه "از کجا آورده اید؟" مطرح می شود. این اصل می گوید "دارایی رهبر، رییس جمهور، معاونان رییس جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رییس قوه قضاییه رسیدگی می‌شود که بر خلاف حق، افزایش نیافته باشد"
این مسئله که در هر دوره ریاست جمهوری که شخص برگزیده ملت چه مقدار دارایی دارد، همواره مطرح بوده است.
اکبر هاشمی رفسنجانی
شاید اطلاعات دقیقی از دارایی های رئیس دولت های پنجم و ششم در دست نباشد و بهترین راه برای اطلاع از دارایی های وی جستجو در خاطرات و گفتگوهای وی است.
هاشمی در کتاب خاطرات خود که مربوط به وقایع سال ۶۸ است و با عنوان «بازسازی و سازندگی» منتشر شده، در تاریخ ۲۵ شهریور سال ۱۳۶۸ درباره موضوع اظهار اموالش به قوه قضائیه می نویسد: شب در مقر خوابیدم تا کارهای فردا را صبح زود شروع کنم. فرم صورت اموال خود و بستگان درجه اول را در اجرای اصل ۱۴۲ قانون اساسی برای قوه قضائیه پر کردم .
اکبر هاشمی ظاهرا در همان روزهای ابتدایی دولت خود که کمی دیرتر از زمان معمول (به دلیل فوت امام راحل) آغاز شده بود، لیست اموال خود و افراد درجه یک خانواده اش را به رئیس وقت قوه قضائیه ارسال کرده است.
هاشمی رفسنجانی در مصاحبه تاریخی و ۱۶ ساعته خود با روزنامه کیهان که بعدها با عنوان «بی پرده با هاشمی» منتشر شد، تا حدودی اموالش را تشریح کرد.
هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان که درباره حواشی اموال وی می پرسد، می گوید:" در مورد قم، من وقتی وارد کار ساختمان و زمین شدم، مقداری زمین با قیمت متری یک یا دو تومان در بیرون شهر خریدم. اینها را کم کم خیابان بندی کردند و بعد گران تر شد که یک مقدار را فروختم و آن را آباد کردم. مقداری را برای خودش مصرف کرده بودم. چند سال هم در زندان بودم و اینها یک مقدار مصرف شد. وقتی که از زندان آزاد شدم، مقداری را مجانی به طلبه های نیازمند دادم. عده زیادی از طلبه ها از این زمین ها گرفتند به هر فرزندم پنج قطعه دویست یا سیصدمتری دادم که برای خودشان استفاده کنند. بچه ها هم کم کم فروختند و هزینه زندگی و ساخت منزل کردند. در تهران و کرج هم مستغلات داشتم و آن را هم فروختم و خرج کردم. زمینهایمان را هم به تدریج فروختیم و برای بچه ها خانه ساختیم. ولی سطح معاش را نگه داشتیم.
وی تاکید می کند: بعد از انقلاب هم کاسبی نکردم." بنابراین از لحاظ دارایی، در حد متوسط است و همین است که من می گویم!
سید محمد خاتمی
خاتمی رئیس جمهوری است که هیچ خبری مبنی بر اعلام عمومی دارایی هایش وجود ندارد محمد علی ابطحی رئیس دفتر وی در اوایل دولت هفتم می گوید در همان ابتدای دوره ریاست جمهوری خاتمی، دفترچه ای برای اظهار اموال رئیس جمهور، خانواده و وزرایش ارسال شد که در همان روزهای اول لیست اموال به قوه قضائیه تقدیم شد.
وی ادامه می دهد: البته لیست اموال خاتمی به عنوان رئیس جمهور رسانه ای نشد . ابطحی می گوید حتی وی لیست دارایی های خاتمی را ندیده این لیست در اختیار قوه قضائیه قرار دارد و در اسناد آنها موجود است.
محمود احمدی نژاد
در میان چند رئیس جمهور قبلی این تنها محمود احمدی نژاد است که در این زمینه شفاف ترین عملکرد را داشته و ساختار شکنی کرده است وی در نامه اش اموال خود در سال ۸۴ را اینگونه اظهار کرد:
۱- یک باب منزل مسکونی به مساحت ۱۷۵ متر، با ۱۲۷ متر مربع زیربنا، ۴۰ سال سابقه ساخت در منطقه‌ نارمک تهران
۲- حساب جاری بانک ملت شعبه دانشگاه علم و صنعت ایران برای دریافت حقوق از دانشگاه
۳- حساب جاری بانک ملی شعبه‌ وزارت کشور مربوط به دوره‌ استانداری اردبیل که در حال حاضر موجودی ندارد
۴- یک دستگاه اتومبیل پژو ۵۰۴ مدل ۱۹۷۷ سفید رنگ
۵- دو خط تلفن ثابت شهری
رئیس دولت دهم بار دیگر در پایان ۸ سال مسئولیتش طی نامه ای تغییرات صورت گرفته در اموالش را اینگونه به رییس قوه قضاییه اظهار کرد:در اجرای اصل یکصد و چهل و دوم قانون اساسی و پیرو اعلام اموال اینجانب در سال ۱۳۸۴ به اطلاع می رساند که در این مدت تغییری که در اموال اینجانب پدید آمده است بازسازی و نوسازی منزل مسکونی قدیمی نارمک است که با کمک همسر و فرزندان و با استقراض از بانک و همچنین صندوق نهاد و برخی بستگان چهار واحد حدود یکصد متر مربعی احداث گردیده که با فرزندان در آن سکونت داریم. مساحت زمین ۱۷۵ متر مربع و زیربنای فرسوده قبلی حدود ۱۳۰ متر مربع بوده است.
حسن روحانی
دارایی های برخی از اعضای دولت روحانی این روزها درمجلس محل گفتگو شده است اما مسئله ای که در این دولت هنوز شفاف مشخص نشده اظهار اموال اعضای آن است در روزهای ابتدایی کار دولت خبری که بر روی رسانه ها قرار گرفت مبنی بر عدم تمایل برخی دولتی ها به ابراز دارایی های خود که باعث شد رسانه ها به سراغ وزرا رفته و در اینباره از آنها سوال هایی کنند که در آن زمان پور محمدی، جنتی، دهقان، چیت چیان ،رحمانی فضلی اعلام کردند لیست اموالشان را به قوه قضائیه ارسال کرده اند.
پولدارترین اعضای دولت چه کسانی هستند؟
بعد از این خبر، پور مختار در ان زمان اعلام کرد به غیر از دو سه وزیر همه لیست خود را اعلام کرده اند. اما فارغ از این مسئله موضوعی که باعث شد چندی قبل کمی این موضوع دوباره بر سر زبان ها بیفتد و حاشیه ساز شود بحث میزان حقوق رئیس جمهور و عدم دریافت روحانی از این محل و بحث یارانه ها بود اما این موضوع با همه ابعاد خود باعث شده است موضوعی اصلی تر میان جنجال ها گم شود.
دارایی هایی که اعلام نمی شوند!
دقت در دارایی مسئولین و حساس بودن روی آن برای احقاق بند ۱۴۲ قانون اساسی، امری است که باید قوه قضاییه تحقق آن را پیگیر باشد و نباید سایر ارگان ها، جناح های سیاسی و افراد، فراتر از مسئولیت خود با پیگیری های غیر مسئولانه و حاشیه ساز دولت را دچار حاشیه کنند.
طرح "رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام" به کجا رسید؟/ ۱۹ ماه بلاتکلیفی در مجمع
دولت یازهم در زمینه مادی دارایی های خود را اکثرا اعلام کرده است و در عملکرد هم سعی در مدیریت این موضوع دارد از جمله دستور رییس جمهور برای عدم عضویت اعضا در شرکت های خصوصی و... البته باید پیرامون دوری از اشرافیت و برطرف کردن ابهامات به وجود آمده نیز اقداماتی صورت گیرد.
درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی یک کارمند دولتی چگونه بوجود آمد؟
رواج استفاده از هواپیمای اختصاصی و تغییر دکوراسیون در بین برخی دولتمردان
سرمایه های معنوی دولت هم مسئله ای مهمی است که باید حفظ، حراست و مورد اهتمام و پی گیری جهت تحقق قرار گیرند از جمله اعتدال گرایی، که به نظر می رسد چندان اجرایی نشده، جوان گرایی که اساسا به حاشیه رفته است، نقد پذیری که در برخی مواقع ناظران را ناامید کرده و انتظارها سعه صدر بیشتر دولت است، تدبیر گرایی که باید از حرف به عمل برسد، امید آفرینی که موج آن در جامعه جریان پیدا کرده و سیاست خارجی که نباید بی توجه به توان و استعداد داخلی ملت دنبال شود و رفع مشکلات اقتصادی که تنها در سایه اقتصاد مقاومتی بدست می آید و.....
حسن روحانی مردی هزار میلیاردی است اگر شعارهایش که همانا سرمایه های اوست و بیش از هزاران میلیارد می ارزد، به مرحله عمل برساند و روی کمک مردم و منتقدان دلسوز حساب کند.

۱۳۹۲/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...