نسخه چاپی

ضرورت وجود همگرایی جدی میان قوای سه‌گانه

عکس خبري -ضرورت وجود همگرايي جدي ميان قواي سه‌گانه

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه باید همكاری بسیار خوبی میان دولت و مجلس پیرامون اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی به وجود آید، گفت: باید با هم افزایی و همگرایی جدی قوای سه گانه، مسیر را برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هموار كنیم.

به گزارش نما؛ "برنامه‌های مجلس برای نظارت بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی" شب گذشته (۵ اسفندماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمدرضا باهنر" نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس نقشه راه سیاست اقتصاد مقاومتی را چگونه طراحی خواهد کرد ؟گفت: مقام معظم رهبری سیاستهای اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده است، به گونه‌ای که ابتدا رئیس جمهور آمادگی خود را برای هموارکردن مسیر کار دولت پیرامون اجرای این سیاست‌ها اعلام کرده است.
وی افزود: رئیس مجلس نیز طی نامه‌ای کمیسیون‌های مجلس و مرکز پژوهش‌ها را مامور کردند تا در یک جدول زمانبندی مشخص و روشنی نقشه راه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طراحی شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد ابلاغ قرار می‌گیرد، ادامه داد: ردپاهای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مصوبات قانون بودجه ۹۳دیده می‌شود.
*ضرورت وجود همگرایی جدی میان قوای سه‌گانه جهت هموار ساختن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
باهنر با اشاره به اینکه باید همکاری بسیار خوبی میان دولت و مجلس پیرامون اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی به وجود آید، خاطرنشان ساخت: باید با هم افزایی و همگرایی جدی قوای سه گانه، مسیر را برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هموار کنیم.
وی با بیان اینکه مجلس و دولت باید همکاری بسیار خوبی را درباره اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی داشته باشند، گفت: مجلس باید هوای دولت را داشته باشد و دولت هم هوای مجلس را، پس باید گفت دولت میدان اجرا است، به گونه‌ای که باید موانع موجود از مسیر راه برداشته شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید کارگروه مشترکی میان دولت و مجلس به وجود آید، اظهار داشت: قبل از آنکه قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و تصمیمات به نقطه اجرا برسند، باید میان مجلس و دولت تفاهم کاملی وجود داشته باشد.
باهنر با اشاره به تصمیم قانون فضای کسب و کار در سال ۸۹ افزود: در آن برهه زمانی قانون فضای کسب و کار به قدری پیشبرنده بود که دعوای رسانه جدی‌ای به راه افتاد. دولت دهم روی خوشی را به این قانون نشان نداد اما با تلاش مجلسیان قانون بهبود فضای کسب و کار مورد تصویب قرار گرفت و نهایتا به دولت ابلاغ شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه کسب و کار ایران در دنیا افزود: رتبه کسب و کار ایران در دنیا در سال جدید میلادی ۸ درجه نزول کرد که باید گفت این مسئله جای تاسف دارد.
باهنر با اشاره به اینکه این مسئله به سیاست‌های دولت و مجلس بر می‌گردد و ربطی به تحریم‌ها ندارد، خاطرنشان ساخت: دولت یازدهم برای اجرای دقیق قانون فضای کسب و کار از آمادگی بسیار زیادی برخوردار است، به گونه‌ای که باید این قانون به صورت دقیق و درست اجرا شود.
وی با بیان اینکه اگر فضای کسب و کار کشور بهبود یابد اثرات مثبت آن را به خوبی شاهد خواهیم بود، ادامه داد: در ایران اگر کسی بخواهد کسب و کار جدی را به راه بیندازد، به یک سال زمان وقت نیازمند است تا بتواند مجوزات لازم را اخذ کند، این در حالی است که در برخی از کشور‌ها مجوز لازم حدود یک ماه و یا یک هفته صادر می‌شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از کشور‌ها این مسیر را ۴۸ ساعته طی می‌کنند، گفت: قانون هدفمنمدی یارانه‌ها قانون بسیار جامع و خوبی است. دولت دهم همت بسیار زیادی را درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها داشت اما متاسفانه از‌‌ همان روزهای اول بخش‌هایی از این قانون نادیده گرفته شد.
*یکی از آسیب‌های جدی اقتصاد مقاومتی مفاسد اقتصادی محسوب می‌شود
وی با اشاره به اینکه در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با دردسرهایی مواجه خواهیم شد، ادامه داد: باید در این رابطه میان سران سه قوه بالاخص قوه مجریه و مقننه همکاری، همدلی، همفکری و همگرایی بسیار خوبی صورت گیرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قوه قضائیه باید امنیت اقتصادی در کشور ایجاد کند، اضافه کرد: یکی از آسیب‌های جدی اقتصاد مقاومتی مفاسد اقتصادی محسوب می‌شود، به گونه‌ای که قوه قضائیه در این زمینه می‌تواند مثمر ثمر باشد.
* مجلس مسئول تهیه نقشه راه سیاست اقتصاد مقاومتی است
باهنر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فرآیند اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در مجلس چگونه خواهد بود؟ گفت: مجلس مسئول تهیه نقشه راه سیاست اقتصاد مقاومتی است. مجلس به صورت آزادانه نمی‌تواند این نقشه راه را طراحی کند اما نقشه راه سیاست اقتصاد مقاومتی باید با مشورت دولت تهیه شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعضی از قوانین موضوعی کشور نیازمند اصلاح است، گفت: ممکن است برخی از قوانین مزاحم از سر راه برداشته شود. مجلس آمادگی اصلاح قوانین و ملغی کردن قوانین مزاحم را دارد و در این میان قوانین کشور باید از طریق لایحه به مجلس بیاید.
وی با اشاره به اینکه دولت بدنه عظیم کار‌شناسی را در اختیار دارد، گفت: اگر دولت بنا به دلایلی نتواند لایحه به مجلس بدهد در این صورت مجلس کار را به پیش خواهد برد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در شرایط کنونی زیرساخت‌های کشور برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی مهیا هستند؟ افزود: طبق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه ایران باید مقام اول اقتصادی منطقه را کسب کند.
باهنر با اشاره به اینکه باید در تولید علم و در‌‌نهایت رسیدن به ثروت در منطقه به مقام اول برسیم، افزود: طبق محاسبات به عمل آمده، باید سالانه ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، به گونه‌ای که از این میزان حدود ۳درصد به افزایش بهره وری بر می‌گردد.
وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های بنگاه‌های اقتصادی کشور و نیروی انسانی به خوبی استفاده کنیم، گفت: این بنگاه‌ها سالیانه می‌توانند تولیداتشان را تا ۳ درصد افزایش دهند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش تولید بنگاه‌های اقتصادی با اصلاح بهره وری، با اصلاح ساختار‌ها امکانپذیر است، ادامه داد: پتانسیل‌های نهفته عظیمی در کشور وجود دارد که باید کشف شود.
باهنر با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: باید میزان بهره وری از آن را افزایش دهیم، به گونه‌ای که حتی اگر در مصرف آب کشاورزی، ۵ الی ۱۰ درصد صرفه جویی کنیم بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
* همه مشکلات اقتصادی کشور به تحریم برنمی‌گردد
وی با اشاره به اینکه همه مشکلات اقتصادی کشور به تحریم بر نمی‌گردد، بیان کرد: در طی ۳، ۴ سال گذشته سخت‌ترین و شدید‌ترین تحریم‌ها برعلیه کشور در حوزه‌های فناوری‌های نو و جنگ افزارهای نظامی صورت گرفت.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های عظیمی که در طی سالهای گذشته در حوزه‌های مختلف به وجود آمده است، گفت: خوشبختانه در مسائل هسته‌ای، نظامی، نانو، بیوتکنولوژی و هوافضا در طی سالهای اخیر به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم.
* اقتصاد مقاومتی سبب انقلاب در حوزه اقتصاد خواهد شد
باهنر گفت: اقتصاد مقاومتی انقلاب عظیمی را در حوزه اقتصادی کشور به راه خواهد انداخت. متاسفانه در بحث نیروی انسانی اسراف بسیار زیادی در کشور صورت گرفته است و از سرمایه نیروی انسانی غافل بوده‌ایم، زیرا نیروی انسانی مفیدی را در کشور به جهت تحصیلات و اراده قوی شاهد هستیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روزانه چندین میلیون ساعت وقت کارکنان بدون کار در ادارات دولتی تلف می‌شود، خاطرنشان ساخت: متاسفانه سرمایه‌های عظیمی را در کشور از دست داده‌ایم، پس باید به فکر اصلاح الگوی مصرف باشیم.
باهنر با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در کشور بی‌مهابا است، افزود: در مصرف شدت انرژی در دنیا حائز درجه دوم و سوم هستیم.
* باید الگوی مصرف در جامعه اصلاح شود
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور الگوی مصرف به خوبی اصلاح نشده است، گفت: برای اجرای الگوی مصرف صحیح در جامعه نیازمند تصمیمات مدبرانه، شجاعانه و در‌‌نهایت فرهنگسازی برای مردم هستیم.
* تولید اصلی‌ترین چالش اقتصادی کشور
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مجلس چگونه از تولیدات ملی حمایت خواهد کرد؟ گفت: تولید ملی و حمایت از آن در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرارگرفته است، به گونه‌ای که اصلی‌ترین چالش کشور در مباحث اقتصادی تولید است. اگر تولید در کشور به راه بیفتد مشکل اشتغال نیز حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه متاسفانه در سال گذشته شاهد رشد اقتصادی منفی بودیم، اظهار داشت: اگر تولید به راه بیفتد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال ۹۲، ۱۲۰۰ میلیارد تومان به صورت سالانه به مردم استان کرمان تعلق گرفت، گفت: کل فعالیت‌های عمرانی در استان کرمان به ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، پس باید گفت با هزار میلیارد تومان می‌توانستیم کارهای عظیمی را برای آبادانی کشور انجام دهیم.
باهنر با بیان اینکه جنگ اقتصادی و دیپلماتیک ما با جهان استکبار جدی است، افزود: خوشبختانه در ۳۵ سال گذشته بازی برد_ باخت را تجربه کردیم.
وی با اشاره به اینکه ظرف ۵۰ سال گذشته همواره با آمریکا در بازی برد _ باخت شرکت کرده‌ایم، ادامه داد: مردم باید متمرکز شوند تا معجزه آفرین باشند. مسئولین باید با تدبیر و خرد امور را دنبال کنند و مردمی کردن اقتصاد امر بسیار ضروری است.
باهنر با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست، افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای تولید، رفاه، اشتغال و کنترل قیمت‌ها است. باید الگوی مصرف اصلاح شود و باید برای کالاهای ایرانی فرهنگسازی صورت گیرد و تولیدکنندگان کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقتصاد دانش بنیان گفت: لازمه اقتصاد دانش بنیان تکمیل چرخه ایده تا تولید ثروت است. جلسات متعددی که میان وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت، آموزش عالی و جهاد دانشگاهی برگزار شد، ظرفیت‌های بسیار خوبی میان مجلس نهم و دولت یازدهم برای همکاری به وجود آورد.
وی با اشاره به اینکه در صورتی که مجلس نهم با دولت یازدهم دست به دست هم دهند می‌توانند بسیاری از مشکلات موجود را حل کنند، ادامه داد: باید قدر فرصت‌ها را بدانیم و از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کنیم تا انشاءالله به اهداف خود در اقتصاد مقاومتی دست خواهیم یافت.
باهنر در پاسخ به سوال دیگری پیرامون استفاده از الگوهای غربی گفت: الگوهای غربی را نمی‌توانیم برای کشور کپی برداری کنیم، زیرا هر کشوری مدل اقتصادی خاص خود را دارد. باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود کشور استفاده کنیم و در ایران ظرفیت‌هایی وجود دارد که در هیچ کجای جهان پیدا نمی‌شود.
باهنر با اشاره به اینکه باید از اطلاعات، فناوری و پیشرفت‌های علمی دنیا آگاهانه استفاده کنیم، گفت: خوشبختانه در طول سالهای گذشته به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم.

۱۳۹۲/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...