نسخه چاپی

مُدِ خطرناك «تك فرزندی»

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس بابیان اینكه باید هزینه‎های درمان ناباروری را رایگان كنیم، گفت:اگر گرایش به تك فرزندی به همین روال ادامه یافته و به‎عنوان فرهنگ مورد قبول مردم واقع شود،زنگ خطر جدی خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از خانه ملت: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بابیان اینکه باید هزینه‎های درمان ناباروری را رایگان کنیم، گفت:اگر گرایش به تک فرزندی به همین روال ادامه یافته و به‎عنوان فرهنگ مورد قبول مردم واقع شود،زنگ خطر جدی خواهد بود.

عباس قائدرحمت بیان کرد: نرخ رشد جمعیت در سال‎های گذشته با توجه به شعار دولت مبنی بر« فرزند کم‎تر، آسایش بیش‎تر» کم بوده و با این وجود تأثیرات منفی کاهش جمعیت بر جامعه در سال‎های آینده آشکار خواهد شد.

وی با اشاره به اثرات نامطلوب و منفی کاهش جمعیت اظهار کرد: اگر گرایش به تک فرزندی به همین روال ادامه یافته و به‎عنوان فرهنگ مورد قبول مردم واقع شود، زنگ خطر جدی خواهد بود.

قائدرحمت با اشاره به فرمایشات و هشدار مقام معظم رهبری نسبت به خطر پیری جمعیت ادامه داد: با بهره‎گیری از راهکارهای تشویقی و سیاست‎های افزایش جمعیت از گرایش به تک فرزندی جلوگیری کنیم؛ اگر در وضعیت کنونی به جای دو نفری که از جمعیت کم می‎شود یک فرزند به جا بماند چالش‎های جدیدی جمعیت کشور را تهدید خواهد کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: مجلس در این خصوص تکلیف قانون‎گذاری طرح‎های افزایش و کنترل جمعیت را دارد و سازمان بهداشت و درمان نیز به شکل منطقی، جهت را مدیریت می‎کند.

وی با تأکید بر اینکه شرایط کشور افزایش زیاد جمعیت را خواستار نیست، تصریح کرد: کشور به جمعیتی متعادل و متناسب با وضعیت کشور نیازمند است تا از نعمت نیروهای جوان و کارآمد بهره‎مند باشیم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس اظهار کرد: دولت و مجلس هم اکنون با سیاست‎ها و حمایت‎های ویژه‎ای اعم از افزایش مدت مرخصی زایمان زنان و... درصدد افزایش جمعیت هستند.

قائدرحمت با اشاره به تأثیر حمایت از نیازهای درمانی و دارویی برای خانواده‎های نابارور در افزایش جمعیت کشور، گفت: می‎توان هزینه‎های درمان ناباروری را به صددرصد رایگان رساند تا خانواده‎های نابارور صاحب فرزند شده و جامعه به رشد جمعیت مطلوب برسد.

وی با اشاره به برخی از راهکارهای کنترل جمعیت، افزود: نرخ بالای بیکاری و نبود شغل مناسب، مهیا نبودن امکانات و تسهیلات رفاهی جوانان از عمده دلایل ترغیب خانواده‎ها به تک فرزندی است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر نیاز جمعیت کشور به مدیریت، گفت: ایجاد زیرساخت‎ها و مقدمات اشتغال، ازدواج، مسکن و... از عمده راهکارهای ترغیب خانواده‎ها به فرزندآوری است.

قائدرحمت با بیان اینکه در جوامع روستایی رشد جمعیت نسبتاً بالا و متناسب است، ادامه داد: در شهرهای بزرگ شاغل بودن زوجین و مشکلات اقتصادی تمایل به تک فرزندی را بالا برده است.

وی اظهار کرد: می‎بایست داشتن حداقل دو یا سه فرزند را در مناطق شهری برای هر خانوار توصیه کنیم؛ در نقاط روستایی چون فرزندان کمک دست خانواده هستند به نسبت شهرهای بزرگ فرزندآوری بیش‎تر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: می‎بایست راهکارهای افزایش جمعیت و گرایش مردم به فرزندآوری را به دست کارشناسان متخصص و مجرب بسپاریم.

۱۳۹۲/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...