نسخه چاپی

مقایسه اكراین با ایران در رسانه های غربی

با نگاهی به اعتراضات و حوادث اوكراین و مقایسه آن با ایران می‌توان به درك برخی مسائل رسید. در حال حاضر بسیاری از شركت‌ها علناً تمایل خود به تجارت با ایران را ابراز می‌كنند. اگر توافق‌نامه حاصل نشود و این شركت‌ها نتوانند در ایران فعالیت كنند، امیدهای فزاینده مردم ایران از بین می‌رود.

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی فوربیس 25 فوریه 2014 (6 اسفند) در مقاله‌ای به تحولات اوکراین و مقایسه آن با ایران به‌ویژه به دلیل فضای پس از گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداخت و نوشت: با نگاهی به اعتراضات و حوادث اوکراین و مقایسه آن با ایران می‌توان به درک برخی مسائل رسید. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها علناً تمایل خود به تجارت با ایران را ابراز می‌کنند. اگر توافق‌نامه حاصل نشود و این شرکت‌ها نتوانند در ایران فعالیت کنند، امیدهای فزاینده مردم ایران از بین می‌رود. مردم اوکراین این نوع سرخوردگی و ناامیدی را تجربه کردند که سبب شد روح انقلابی‌گری در آن‌ها تحریک شود و به شورش مردمی بینجامد. ایران باید حوادث اوکراین را از نزدیک و دقیق بررسی کند. در حال حاضر، فرصت‌هایی مانند میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، وام‌های جدید و دیگر فرصت‌های اقتصادی برای ایرانی‌ها فراهم شده است. در واقع، در آن سوی گفت‌وگوهای موفق چنین فرصت‌هایی فراهم است.

در پایان مقاله آمده است: بسیاری از این شرکت‌ها (شرکت‌هایی که نمایندگانشان پس از توافق‌نامه هسته‌ای به ایران سفر کردند) پیشینه‌ای معتبر و گسترده و حتی چند میلیارد دلاری در سرمایه‌گذاری در ایران به‌ویژه توسعه زیرساخت‌ها و کالاهای مصرف‌کنندگان دارند. دشوار است تصور کنیم مردم ایران از هجوم این سرمایه‌گذاری‌ها به سوی ایران آگاه نباشند. پس از سال‌ها انزوای اقتصادی و دیپلماتیک، کاهش قدرت خرید مردم ایران و کاهش امید آن‌ها به آینده، واقعاً تکان‌دهنده است که این شرکت‌ها بدون سرمایه‌‌گذاری در ایران به کشور خود بازگردند. در صورت شکست دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای، تأثیر این مسئله بر وضعیت سیاسی داخلی ایران می‌تواند عمیق باشد. رهبران سیاسی ایران به‌ویژه با تحولات و اعتراضات مردمی در اوکراین باید درس بگیرند. با توجه به افزایش انتظارات مردم ایران باید گفت که آن‌ها خواهان تدوام وضعیت انزوای ایران نیستند.

 تحلیل‌:
استفاده از تحولات اوکراین و حتی آنچه که در ونزوئلا می‌گذرد برای فشار بر ایران، امری قابل پیش‌بینی بود و گشودن زاویه‌ای از نوع متن بالا بر روی تحولات اوکران، زنگ هشداری برای مسئولان مذاکره‌کننده و مردم است تا با دقت و مراقبت جدی، روند مذاکرات و مسائل پیرامونی آن را رصد و تحلیل کنند.

۱۳۹۲/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...