نسخه چاپی

دو فوریت طرحی درباره تغییر تركیب كمیسیون تلفیق مسكوت ماند

بررسی دو فوریت طرحی درباره تغییر تركیب كمیسیون تلفیق با نظر هیئت رئیسه مجلس به جلسات آتی پارلمان موكول شد.

به گزارش نما؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان دو فوریت طرح اصلاح ماده 45 آیین نامه داخلی مجلس را مورد بررسی قرار دادند.
طرح اصلاح ماده 45 آیین نامه داخلی مجلس در مورد تغییر ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بود اما پس از سخنان طراح، یک موافق و یک مخالف دو فوریت طرح مذکور این موضوع به مدت دو هفته مسکوت ماند و مقرر شد تا مجددا در جلسات آینده مجلس بررسی شود.
عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده در مجلس طی سخنانی در تشریح این طرح گفت: وقتی به منظور بررسی لوایح بودجه، کمیسیون تلفیق را تعریف می‌کنیم به مفهوم این است که از تمام کمیسیون‌های تخصصی اعضایی در این کمیسیون حضور داشته باشند تا در مورد حیطه تخصصی آن کمیسیون و ابعاد بودجه بحث و بررسی صورت گیرد.وی افزود اما با توجه به ترکیب کنونی کمیسیون تلفیق، نظر حاکم بر لایحه بودجه نظر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه می‌شود که این مووضع مانع از نگاه دقیق به فرآیند بررسی بودجه خواهد شد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: باید تعداد اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به کمیسیون‌های تخصصی موجود عادلانه باشد. و در واقع از هر کمیسیون به طور عادلانه اعضایی در کمیسیون تلفیق حضور داشته باشند لذا ما در این طرح پیشنهاد کردیم که از کمیسیون برنامه و بودجه 9 نفر و از هر کمیسیون تخصصی دیگر سه نفر در کمیسیون تلفیق عضو شوند.
در ادامه محمد قسیم عصمانی نماینده مردم بوکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بعنوان مخالف دوفوریت این طرح گفت: در اینکه ترکیب کمیسیون تلفیق تغییر کند شکی نیست اما از نظر من با این طرح نه تنها چیدمان آن بهتر نمی‌شود بلکه بدتر هم خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر ما به دنبال منطقی‌شدن ترکیب کمیسیون تلفیق هستیم به نظر نمی‌رسد که این موضوع در این زمینه به ما کمک کند چرا که نگاه کمیسیون‌های تخصصی به لایحه بودجه تنها در چارچوب موضوعاتی است که در آن کمیسیون به آنها درگیر هستند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: نگاه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نگاه فرابخشی است و همه بخش‌ها را در تعادل می‌بیند همچنین مدتی قبل نیز یک فوریتی طرحی با همین محتوا به تصویب رسید که در حال حاضر این طرح در حال بررسی در کمیسیون‌های مربوطه است.
در ادامه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد به عنوان موافق دوفوریت این طرح گفت: ما باید ترکیب کمیسیون تلفیق را تغییر دهیم و بهتر است که از هر کمیسیون تخصصی سه نفر در این کمیسیون عضو شوند تا بتوانند موارد مرتبط با کمیسیون خود را در بودجه لحاظ کنند.
محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت گفت: بهتر است که یک فوریت این طرح را به رأی بگذاریم چرا که اگر دوفوریت آن به تصویب برسد ما ناچارا باید روز شنبه جلسه علنی بگذاریم البته طراح و موافق این طرح هم بیشتر درمورد محتوا صحبت کردند تا ضرورت فوریت آن.
پس از این سخنان باهنر طراحان طرح مذکور با رأگیری در مورد یک فوریت آن مخالفت کردند و محمدرضا باهنر هم گفت: بهتر است بررسی دو فوریت این طرح به جلسات آینده مجلس موکول شود. چرا که اکنون فرصت یک مخالف و یک موافق دیگر وجود ندارد.
پیش از این یک فوریت طرحی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت که براساس آن هم ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق تغییر می‌یافت. این طرح هم کانون در کمیسیون تدوین ایین نامه داخلی مجلس در حال بررسی است.

۱۳۹۲/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...