نسخه چاپی

توصیه‌های اسلام درباره شرایط غذا خوردن

سمیه فتعلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره توصیه‌های اسلام درباره غذا خوردن اظهار داشت: خوردن غذا فقط در صورت داشتن اشتهای واقعی باید صورت پذیرد، همچنین گفتن بسم الله قبل از خوردن توصیه می‌شود، البته اگر در ابتدا فراموش شود در اثنای خوردن بسم الله گفته شود و اگر بسم الله فراموش شود یا گفته نشود شیطان و اصحابش از آن غذا نصیبی خواهند برد.

به گفته وی شستن دست‌ها با هم که علل مختلف برای آن در روایت مانند افزایش عمر و زایل شدن فقر آمده است، همچنین خشک نکردن دست‌ها از رطوبت قبل از غذا موجب برکت در غذا می‌شود. همچنین مصرف مقداری نمک قبل از غذا که هفتاد بیماری را برطرف می‌کند؛ دعوت کردن مهمان برای صرف غذا که در اسلام نیز توصیه شده‌ است که غذا در جمع مصرف شود زیرا هر چه سفره شلوغ‌تر باشد بهتر است.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران ادامه داد: بهتر است در شبانه روز 2 بار غذا صرف شود در ابتدای روز و اول شب، بنابراین در بین روز و در بین شب نبابد غذا میل شود چرا که خوردن در بین روز باعث فساد بدن می‌شود، همچنین نباید مصرف شام ترک شود به خصوص برای پیران و میان سالان که ترک شام باعث خرابی بدن می‌شود، بنابراین توصیه شده است که در روز جمعه میوه و گوشت برای اهل خانه تهیه شود تا در آن روز شاد شوند.

فتعلی اضافه کرد: قبل از ناشتا توصیه شده است که بیست و یک عدد مویز (زبیب) مصرف شود چرا که خداوند بیماری‌ها را از بدن آن شخص دور می کند و مویز برای تقویت حافظه مفید است؛ بهتر است برسر سفره سبزی وجود داشته باشد و همراه غذا مصرف شود.

وی در خصوص توصیه‌های اسلام حین غذا خوردن گفت: بهتر است غذا با دست راست خورده شود و با سه انگشت یا بیشتر غذا بخورد و با دو انگشت غذا نخورد (غذا خوردن با دست توصیه شده نه با وسائل دیگر مثل قاشق ) و هر کس از غذای جلوی خودش مصرف کند، لقمه را کوچک بردارد و هنگام خوردن روی زمین بنشیند و غذا بخورد بنابراین ایستاده و در راه و یا شاید روی صندلی نشستن توصیه نشده است همچنین نحوه نشستن باید به صورت بندگان (2 زانو) باشد و نشستن به صورت چهار زانو یا تکیه دادن به چیزی در اسلام مورد تنفر است.

وی درباره اندازه خوردن غذا خاطرنشان کرد: یک سوم معده برای غذا است، یک سوم برای آب و یک سوم برای نفس کشیدن است؛ نباید در حال سیری غذا میل شود.

۱۳۹۲/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...