نسخه چاپی

سفره‌ای با حداقل مزد 600هزارتومانی!

به گزارش نما به نقل از شرق: وزیر کار اعتقاد دارد باید دستمزد‌ها 25درصد افزایش یابد، تشکل‌های کارگری اعتقاد دارند آنچه نهایتا اتفاق خواهد افتاد افزایش 20 تا 22درصدی حداقل دستمزد خواهد بود و حداقل دستمزد امسال 487هزارتومان است. با این فرض کوتاه آنچه برای سال آینده اتفاق خواهد افتاد یعنی حداقل حقوق که هم‌اکنون 487هزارتومان است، نهایتا چیزی نزدیک به 600هزارتومان خواهد بود. با این 600هزارتومان یک کارگر و خانواده‌اش چکار می‌توانند بکنند؟

اجازه دهید یک محاسبه ساده انجام دهیم. فرض کنید این خانواده خانه دارند و اجاره‌خانه‌های سرسام‌آور در تهران و شهرهای بزرگ را پرداخت نخواهند کرد. همین اول کار هم تفریح را کنار بگذاریم، هزینه‌های فرهنگی نظیر سینما و... هم که هیچ. فرض کنیم فرزند یک کارگر هم دفترچه و قلم و خودکار و مداد نمی‌خواهد. خدای نکرده هم فرزند دیگر در دانشگاه آزاد تحصیل نمی‌کند. هزینه درمان را هم که کنار بگذاریم، فرض هم بکنیم که اصولا یک خانواده به پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی و... احتیاج ندارد. این خانواده فقط باید کار کند و بخورد.

خدای‌نکرده فرزند شیرخواره هم ندارند که نیاز به پوشک، شیرخشک، لوازم مخصوص کودک، دارو و داروهای کمکی، هزینه دوره‌ای پزشک و... داشته باشد. یعنی کف مصرف یک خانوار را در اینجا در نظر می‌گیریم.

اگر هر نفر از اعضای این خانواده طی روز دو قرص نان بربری (برای صبحانه و ناهار و شام) بخورد، این با توجه به قیمت بربری می‌شود یک‌هزارتومان، اگر سه‌عدد تخم‌مرغ 350تومانی هم بخورد، می‌شود هزارو50تومان، اگر هر نفر یک‌سوم ارزان‌ترین ماست بازار (یعنی ماست مکعبی پگاه دوهزارو200تومان) هم بخورد، روزی 726تومان هم ارزش ماستی می‌شود که خورده، اگر هرروز 50 گرم ارزان‌ترین پنیر بازار یعنی 450گرمی پگاه را بخورد، این هم می‌شود نزدیک به470تومان، 20 گرم هم قند با چای بخورد، که آن هم می‌شود روزانه 54 تومان، 100 گرم هم سیب‌زمینی بخورد، که آن هم 250تومان می‌شود، 100گرم هم گوجه بخورد (چراکه شاید بخواهند یک وعده تخم‌مرغ را به‌صورت املت مصرف کنند) که این هم ارزشی بالغ بر 280تومان دارد. یعنی این خوراک یک‌نفره هرروز ارزشی بالغ بر سه‌هزارو826تومان خواهد داشت. این را اگر برای ماه حساب کنیم رقم صدو15هزارتومان خواهد شد. یعنی چهارنفر روی هم باید برای یک‌ماه و خوردن همین‌ها که گفته شد، لااقل 460هزارتومان، همین حالا هزینه کنند. حالا فرض کنید این خانواده برای نمونه طی ماه یک‌کیلو گوشت قرمز به ارزش حداقل (بی‌کیفیت‌ترین گوشت) 32هزارتومان، دوکیلو مرغ 14هزارتومان، دوکیلو سیب 10هزارتومان هم بخورد که اینها هم روی هم 56هزارتومان می‌شود.
تخم‌مرغ را هم باید با چیزی سرخ کرد، یک حلب روغن ماهی مصرف کنند خواهد شد 22هزارتومان، یک بسته هم چای بخرند که قیمت آن هم حداقل 15هزارتومان است. اینها همگی با هم با قسمت قبلی می‌شود 93هزارتومان.

93هزارتومان و 460هزارتومان روی هم می‌شود تقریبا 553هزارتومان. دونفر از اعضای این خانواده هم اگر روزانه نیاز به حمل‌ونقل داشته باشند و برای این حمل‌ونقل از ارزان‌ترین وسیله یعنی اتوبوس استفاده کنند، یعنی هرکدام روزی هزارو200تومان و دونفر روی‌هم روزانه دوهزارو400تومان هزینه اتوبوس خواهد داد. این در ماه یعنی 72هزارتومان.

این را که به آن 553 هزارتومان اضافه کنیم به رقم 625هزارتومان در ماه برای یک خانواده چهارنفره خواهیم رسید.

یک‌میلیون‌و700هزارتومان حداقل هزینه

در حالی که گمانه‌زنی‌ها برای حقوق سال بعد 600هزارتومان است، کمیته مزد شوراهای اسلامی کار استان تهران با انتشار گزارشی نتیجه تحقیقات میدانی‌اش برای اجرای بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، مجموع هزینه‌های ماهانه یک خانوار چهارنفره کارگری را اعلام کرد. بر اساس تحقیقات این نهاد کارگری هزینه یک‌ماه خانوار چهارنفره کارگری بدون احتساب هزینه‌های مربوط به چهار آیتم قانونی دخانیات، اثاثیه منزل، امور فرهنگی، تفریح و رستوران و هتل، 17میلیون‌و603هزارریال محاسبه شده است.

در توضیح جدول هزینه حداقلی خانوار کارگری، نکاتی را متذکر شده است از جمله اینکه هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بر اساس ۱۸ قلم کالای اساسی و با قیمت میادین میوه‌وتره‌بار و مراجع رسمی تهیه شده است. در گزارش این نهاد کارگری هزینه مسکن با درنظرگرفتن میانگین هزینه‌های مسکن در تمام نقاط استان تهران و با فرض اینکه ۵۰درصد از کارگران صاحب خانه باشند محاسبه شده است.

کمیته مزد شوراهای اسلامی کار متذکر شده است که عدم درج هزینه‌های دخانیات، اثاثیه منزل، امور فرهنگی، تفریح، هتل و رستوران به‌منزله نفی اینگونه هزینه‌ها برای کارگران نیست و این موارد در خانوار کارگری غالبا با کاستن از هزینه خوراک تامین می‌شود.

۱۳۹۲/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...