نسخه چاپی

واكنش به برخی حاشیه های «چ»

مهدی چمران گفت: اجر خداوند كه با دعای خانواده‌های شهدا و جانبازان نصیب سازندگان فیلم «چ» می‌شود، از همه‌ی تشویق‌ها و جوایز ارزش بالاتری دارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: مهدی چمران گفت: اجر خداوند که با دعای خانواده‌های شهدا و جانبازان نصیب سازندگان فیلم «چ» می‌شود، از همه‌ی تشویق‌ها و جوایز ارزش بالاتری دارد.

در مراسم تقدیر از ابراهیم حاتمی‌کیا و عوامل فیلم «چ» که شامگاه 7 اسفند ماه در خانه موزه شهید چمران برگزار شد، مهدی چمران عضو شورای شهر تهران پس از درود به روح شهیدان و امام (ره)، تاریخچه‌ای از خانه پدری شهید چمران بیان کرد.

او در ادامه به بازخوردهای پس از ساخته شدن فیلم «چ» اشاره کرد و یادآور شد: شبی که در جلسه‌ی خانواده شهدا دختر یکی از شهدا به آقای حاتمی‌کیا گفت؛ بین ما بمانید، که ما هم این آرزو را داریم، این یعنی اینکه مشی فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس ادامه پیدا کند که به نظر من فیلمسازی در این حوزه یک موهبت و فرصت الهی است.

چمران یادآور شد: پیشنهاد ساخت فیلمی درباره شهید چمران را حدود 15 سال پیش به وی دادم تا بالاخره این توفیق امسال حاصل شد.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه درباره فیلم «چ» نیز گفت: فیلم درباره 72 ساعت زندگی شهید چمران در پاوه است. شهری که یکی از نقطه عطف‌های انقلاب اسلامی است، پاوه آخرین نقطه‌ای بود که به دست منافقان نیفتاد و اگر این اتفاق می‌افتاد و شهر سقوط می‌کرد، چند شهر از ایران جدا می‌شد اما خوشبختانه دشمنان این آرزو را به گور بردند، بنابراین این واقعه در تاریخ ما بسیار مهم است.

او با بیان این مطلب که باید تاریخ را درست بنگاریم و آن را صحیح به نسل‌های آینده بسپاریم، گفت: در فیلم دیگری که سال‌ها قبل ساخته شده بود، نشان داده شده بود که شهید چمران با یک آهو و چند نفر با یک جیپ وارد پاوه شده‌اند، در صورتی که این درست نیست. زیرا آن زمان پاوه محاصره بود و هیچ‌کس حتی نفربر زرهی هم نمی‌توانست وارد شهر شود. شهید چمران با هلی‌کوپتر وارد شهر شد. در صحنه دیگر نشان می‌دهد که شهید چمران کشیده‌ای به یک رزمنده می‌زند که این صحنه هم اصلا یک شوخی است.

دکتر مهدی چمران در ادامه به برخی از سوالات مطرح شده درباره وقایع و شخصیت‌های فیلم «چ» که از طرف خبرنگاران و دیگر شخصیت‌ها مطرح شده است، اشاره کرد و درباره نقش نیروی زمینی ارتش در واقعه‌ی پاوه اظهار کرد: پاوه یک شهر مرزی است و در این شهرها نمی‌توان ارتش مستقر کرد. در قبل از جنگ هم که حادثه‌ای در این شهرها رخ نمی‌داد، ارتش در آنجا مستقر نبود و تنها یک پاسگاه وجود داشت، بنابراین واقعیت این است که در آن زمان ارتشی وجود نداشته است که از این شهر دفاع کند.

البته بعد از فرمان امام (ره)، ارتش و نیروهای زمینی به این شهر آمدند و در اینجا سوالی مطرح کردند که شهدای بزرگی چون شهید کشوری و شیرودی در فیلم نیستند! واقعیت این است که باید آنها در آن واقعه تاریخی حضور می‌داشتند تا در فیلم هم نشان داده شوند اما وقتی در واقعیت آنها در آن زمان آنجا نبودند، دلیلی ندارد در این‌باره تاریخ‌سازی شود.

او در عین حال گفت: البته شهید چمران در یکی از کتاب‌هایش از خلبانان بسیار تقدیر کرده است و از نقش آنها سخن گفته است اما در 72 ساعت محاصره پاوه، این عزیزان حضور نداشتند. البته بعدها آمدند و در شهر سنندج حتی شهید شیرودی از زیر پل این شهر هم عبور کرد که واقعه بی‌نظیری است.

این عضو شورای شهر همچنین گفت: سوال کردند که چرا سرلشگر فلاحی بدون آجدان به شهر رفته و چرا تا پایان واقعه آنجا نمانده است؟ در این رابطه باید بگویم که اولا اینکه سرلشگر فلاحی و شهید چمران با هم صمیمیت خاصی داشتند. واقعیت این است که سرلشگر فلاحی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش همراه شهید چمران به پاوه رفتند و آنجا ماندند ولی وقتی دکتر چمران دید که وضعیت به چه شکل است و ممکن است با ماندنش شهید شود، به زور او را از شهر خارج کردند، چون ماندنش فایده‌ای نداشت. در آنجا فقط چند پاسدار کرد حضور داشت که فرمانده آنها شهید اصغر وصالی بود. بنابراین قرار شده بود سرلشگر فلاحی به کرمانشاه برود و هر دو ساعت، یک هلی‌کوپتر به شهر بفرستد و آذوقه، مهمات ببرد به همین دلیل او در پاوه نماند.

مهدی چمران همچنین گفت: در این فیلم سعی شده بسیار به واقعیت نزدیک شویم. البته فیلم «چ»، فیلم مستند نیست ولی بر مبنای واقعیت ساخته شده است، با این حال اگر خبرنگاران و یا عزیزان نیروهای مسلح باز هم در این رابطه سوالی داشته باشند، من پاسخگوی آنها هستم تا نکته تاریکی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش و جایگاه شهدا و لزوم حفظ ارزش‌های آنها اشاره کرد و گفت: حتی اگر ناسیوالیستی هم فکر کنیم و دین و مذهب را کنار بگذاریم، اگر بخواهیم کشور را حفظ کنیم، وظیفه داریم که از شهدا، تکریم کنیم و برای آنها بزرگداشت بگیریم تا نسل‌های بعدی تاریخ کشورشان را بدانند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم، با اهدای هدایایی از مهدی حسینی‌وند تدوینگر فیلم «چ»، بهزاد عظیم‌پور مشاور هنری فیلم «چ»، مریم کاظم‌زاده همسر شهید علی‌اصغر وصالی، سیدعلی قائم‌مقامی مدیر تولید، مهدی زواری مدیر امور فنی،‌عباس بلوندی طراح صحنه و لباس، سیدهادی اسلامی مدیر جلوه‌های بصری، علی علویان صداگذار، مریلا زارعی بازیگر و ابراهیم حاتمی‌کیا تقدیر شد. در پایان فیلم «چ» به نمایش درآمد.

۱۳۹۲/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...