نسخه چاپی

در برنامه "دیروز، امروز، فردا" چه گذشت؟

برنامه شب گذشته «دیروز امروز فردا» با حضور خزعلی رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و اسحاقی معاون دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، کبری خزعلی رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در ابتدای برنامه در پاسخ به این سؤال که بحث کنترل جمعیت چه زمانی در کشور آغاز شد، افزود: اگر بخواهیم به سابقه آن نگاه کنیم از سال 1330 شروع شده و برنامه‌ریزی شدید از سوی کاخ سفید آمریکا برای کاهش جمعیت ایران شکل گرفت.

وی افزود: از سال 42 نیز وارد دولت وقت شد و از طرف سپاه بهداشت و سپاه دانش در روستاها اعمال شد. در اول انقلاب تمام آژانس‌های سازمان ملل به دلیل حضور انقلابی مردم از ایران رفتند.

خزعلی ادامه داد: درسال 66 و 67 برای زمان محدودی از دولت اجازه خواستند تا قانون تنظیم خانواده صورت گیرد که قانون تنظیم جمعیت در سال 72 در مجلس تصویب و اعمال شد که هم کاهش و هم فرهنگسازی وسیع در جهت کاهش جمعیت بود و از تبلیغات در صدا و سیما در این زمینه استفاده می‌شد و مسائلی مثل اینکه بچه سوم به بعد از امکانات بهداشتی محروم می‌شود در آن وجود داشت.

اسحاقی در ادامه برنامه درباره تصویب این قانون گفت: در برنامه اول توسعه اهداف کمی هم برای رشد جمعیت و هم نرخ باروری و عدد کلی جمعیت در نظر گرفته شد؛ انتظار از برنامه‌ریزان این است که آمار را ببینند، در سال 67 هدف‌گذاری برای سال 90 این بود که نرخ رشد جمعیت از 3.2 به 2.3 برسد و نرخ باروری از 6.4 به 4 برسد. که این هدف در سال 70-71 نهایی شد.در واقع این هدف‌گذاری بدون شناخت دقیق بود.

وی تصریح کرد: اگر این برنامه‌ریزی‌ها برای سال 90 شکل گرفته بود وقتی در سال 70 به این نتیجه رسیدند باید بازنگری سیاست‌ها در همان سال‌ها آغاز می‌شد و برخی صاحب‌نظران جمعیتی در همان سال‌ها هشدار لازم را دادند اما 20 سال پس از آن با اصرار این سیاست‌ها بدون نگاه به آمار ادامه یافت تا سال86 که شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این مسئله هشدار داد.

اسحاقی یادآور شد: وقتی این قانون تنظیم خانواده به صورت قانون دائمی درآمده است هنوز هم گرفتار آن هستیم.

در ادامه برنامه خزعلی با اشاره به کتاب حسین ملک افضلی که 70 سال تنظیم خانواده در ایران را نشان می‌دهد، افزود: در سال‌های 64 و 63 دو نوع نگاه وجود دارد. یک نگاه که به دولت گفته شده و آن این است که سلامت مادر و کودک بالا رفته و وضع خوبی دارد. اما در همان زمان به علما که بر روی مسئله سلامت مادر و فرزند حساسیت دارند گفته می شود که سلامت آنها در خطر است. حال این سؤال مطرح است که چطور قانونی که سال 72 تصویب می‌شود ما در سال 73 در کل دنیا اول می‌شویم و این در حالی است که در قانون‌های دیگر 10 سال گذشته اما خبری از اجرای آن نیست و سیاست‌های تشویقی در این زمینه فقط برای وزارت بهداشت وجود دارد؟

وی ادامه داد: تمام برنامه‌های آژانس‌های مختلف همچون سازمان ملل، صندوق جمعیت و یونیسف بر روی این مسئله هزینه‌های فراوان و بی‌دریغی کردند و سرمایه‌گذاری در آمریکا انجام می‌شد تا برای دنبال کنترل جمعیت کشورهای اسلامی به ویژه ایران بودجه‌های فراوان اختصاص یابد.

اسحاقی در ادامه دیروز امروز فردا گفت: اینکه با توجه به قانون برنامه و قانون تنظیم خانواده در آینده چه اتفاقی می‌افتد هیچ نهادی وجود نداشت که بر آن نظارت داشته باشد. اما در سیاست‌های جدید پیش‌بینی شده که نهادی آنها را رصد کند.

وی با بیان اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است و باید انجام شود،‌گفت:‌این سیاست‌ها ابلاغ شده و بهانه‌ای برای نهادهای مسئول در اجرای آنها وجود ندارد و کندی در اجرای آنها مورد پیگیری است.

معاون دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پیش‌نویسی بالغ بر 50 ماده تهیه شده که با کارشناسان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر کارشناسان انجام شده است.

وی افزود: درس تنظیم خانواده جمعیت که در مسیر آموزش کنترل جمعیت‌ بود، اصلاح و ابلاغ شده است و امیدوارم آموزش عالی و وزارت بهداشت به خوبی آن را انجام نماید، همچنین مواردی که در حوزه فرهنگ‌سازی مربوط به صدا و سیما بوده صورت گرفته است و به زیرساخت‌های اقتصادی نیز توجه شده است. مواردی همچون رسیدن مرخصی زایمان از 6 به 9 ماه نیز در همین راستاست.

خزعلی در ادامه گفت: درباره این افزایش مرخصی زایمان چون برخی می‌گویند که حکم نشده است از آن ابا می‌کنند در حالی که باید انجام شود در غیر این صورت ما آن را تخلف آن دستگاه می‌دانیم.

رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در سیاست‌های کنترل جمعیت هماهنگی بین مسئولان و مجریان وجود داشت آیا این هماهنگی در حال حاضر وجود دارد، افزود: متفاوت است برخی دستگاه‌های غیردولتی خوب شروع کرده‌اند اما وزارتخانه‌های اصلی مثل بهداشت منتظر تغییر قانون هستند و هنوز در همه استان‌ها همان وضعیت قبلی و کاهش جمعیت ادامه دارد و برنامه‌ای تغییر نکرده، تنها در حد بیان است و وقتی به آنها می‌گوییم چرا این مسائل انجام نمی‌شود میگویند باید قانون مجلس برداشته شود. از این رو تقاضای من از مجلس این است که به زودی نسبت به این مسئله اقدام و این قانون را از سر راه مسئولان اجرایی بردارند.

اسحاقی نیز در ادامه دیروز امروز فردا گفت: مسائل اجتماعی چند بعدی است و جمعیت یکی از این مسائل است و نمی‌توانیم به صورت تک‌بعدی بگوییم اقتصادی یا فرهنگی است. چرا که به جواب درست نمی‌رسیم. باید سه مرحله دانش، گرایش و رفتار را مورد نظر داشت.

وی با بیان اینکه باید در مسئله اقتصاد نیز ما به رشد کافی متناسب با جمعیت برسیم و یکی از مشکلات ما عدم توازن در این مسئله بوده است، گفت: باید توجه داشت این کاهش جمعیت اگر ادامه یابد در سال 1480 برخی فامیلی‌ها حذف شده و برخی نسل‌ها مقطوع می‌گردد.

خزعلی در ادامه برنامه گفت: یکی از نمایندگان وزارت بهداشت می‌گفت اگر به همین شکل پیش برود 20 سال دیگر در گیلان، گیلانی اصیل وجود ندارد؛ گیلان،‌مازندران، سمنان و اردبیل بیشترین کاهش جمعیت را داشته‌اند.

وی با اشاره به سیاست‌های مصوب سال 91 به تدوین کتابی در این زمینه اشاره و تصریح‌کرد: هنوز خیلی نسبت به این سیاست‌ها عقب هستیم.

اسحاقی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم برخی موانع که در این زمینه وجود دارد در سیاست‌های جدید و قانون جدید در مجلس ملغی شده و موانع برطرف شود البته انتظار نداریم به صورت انفجاری همه به اجرا درآیند اما طبق زمانبندی تا افق 1404 برنامه عملی منطقی و قابل اجرا است.

۱۳۹۲/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...