نسخه چاپی

مدرسه دارالفنون احیا می شود

مدرسه دارالفنون در خیابان ناصرخسرو به عنوان موزه تعلیم و تربیت و موزه دارالفنون احیا می شود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا،ˈاحمد مسجد جامعی ˈرییس شورای شهر تهران روز جمعه در ادامه برنامه کشف تهران با حضور در منطقه 12 تهران از مدرسه دارالفنون و خیابان لاله زار بازدید کرد.

براساس این گزارش مدرسه دارالفنون یادگار امیرکبیر است که به سبک معماری دوره فاجار با مساحت هفت هزار و 200 متر مربع در شمالشرقی ارگ سلطنتی احداث شد .

در این مدرسه تا قبل از انقلاب مشروطه به صورت دانشگاه درسهای طب ، نقاشی ، نظام ، فیزیک ، شیمی ، دارو سازی و حقوق تدریس می شد .

این بنا پس از 80 سال توسط نیکولای مارکف روس بازسازی شد .

در این بازدید احمد مسجد جامعی با اشاره به کارکرد این مکان به عنوان موزه تعلیم و تربیت گفت:این مکان به عنوان موزه تعلیم و تربیت باید احیا شود و بخش ویژه ای در آن به موزه دارالفنون اختصاص داشته باشد .

وی گفت:این بنا از نظر معماری و فرهنگی از حمله مراکز معتبر است .

وی افزود : مشکلی که از نظر فنی وجود دارد این است که ضوابط میراث فرهنگی در مرمت این بنا رعایت نشده است .

رییس شورای شهر تهران با اشاره به تحصیل افراد برجسته در این مدرسه اظهار کرد:این مدرسه از زمان ساخت 25 وزیر و 9 نخست وزیر را تربیت کرده است .

دکتر محمود حسابی و محیط طباطبایی در این مکان تحصیل کرده اند .

احمد مسجد جامعی درادامه تهران گردی با حضور در خیابان لاله زار تهران از مکان تئاتر نصر بازدید کرد و افزود : این مکان بخشی از گران هتل بود که بعد از سال 1320 به گران هتل اضافه شد .

وی گفت:این مکان از نظر معماری آرایه های ماندگاری دارد و می تواند به عنوان خانه تئاتر محسوب شود .

مسجد جامعی با بیان اینکه تئاتر نصر یکی از کارهای معماری و سابقه دار هنری تهران است گفت : این سالن از لحاظ سیستم جز سالن های مدرن بوده است .

وی اظهار امیدواری کرد : وضعیت مالکیت این سالن بزودی مشخص شده و به حوزه تخصصی تئاتر اختصاص یابد .

براساس این گزارش رییس شورای شهر، همچنین از خانه معین التجاربوشهری ، تئاترپارس ، مسجد بزرگ لاله زار ، سینما رکس (لاله) ،سینما البرز و سینما ایران بازدید کرد .

۱۳۹۲/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...