نسخه چاپی

لوازم آرایش دختران واجب تر از نان شب !

عکس خبري -لوازم آرايش دختران واجب تر از نان شب !

خبر كوتاه بود اما تكان دهنده :'بیشترین دارایی دختران مددجو كمیته امداد علیرغم فقر اقتصادی آنها، «لوازم آرایش» است'!

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد امام خمینی (ره)گفته بود:‌ نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد نشان می‌دهد، بیشترین دارایی دختران مددجو علیرغم فقر اقتصادی آنها، لوازم آرایش است، او البته این را هم اضافه کرده بود که این موضوع نشان می‌دهد فقر اقتصادی مانع شکل‌گیری اخلاق سالم و فرهنگ مناسب در این دختران شده است.

اما آیا واقعا تنها این دختران هستند که فقر اقتصادی باعث شده تا از اخلاق سالم دورشوند یا این پژوهش را می توان به سادگی به تمام جامعه ایران تعمیم داد؟متوجه شدن این نکته کار سختی نیست فقط کافی است نگاهی به آمار ها بیاندازیم :

1- ایران، هفتمین در دنیاست و دومین بعد از عربستان در خاورمیانه؛ از نظر مصرف لوازم آرایشی

2-بر طبق آمار سال 2007 که مطمئننا بیشتر هم شده زنان ایرانی، سالانه بالغ بر دو میلیارد دلار خرج خرید لوازم آرایشی می کنند.

3-در روزنامه ایندیپندنت گزارشی درج شده است که در آن سن مصرف لوازم آرایش در کشور ایران را پایین‌تر از نُرم جهانی عنوان کرده‌اند.

4-آمار ها نشان می‌‌دهد، حدود 14 میلیون نفر از زنان شهرنشین ایرانی در گروه سنی 15 تا 45 سال ماهانه به طور متوسط هفت دلار صرف خرید لوازم آرایشی می‌‌کنند، که البته بعضی از آمارها 12 دلار را نشان می‌‌دهند.

بنا به گزارش سایت ویکی پدیا جمعیت خاورمیانه در سال 2006 ،311 میلیون و 111هزارو 26 نفر بوده است. با این همه 14 میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا ازکل کشورها منطقه ربوده‌اند به نحوی که تقریبا 29 درصد یا یک سوم کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه 155 میلیون نفر باشد، 9 درصد این زنان یعنی 14 میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی 2/1 میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از 7/2 میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می‌کنند.

چاره کار دادن مسئولیت به دختران

به اعتقاد دکتر ایمانی عضو هیئت علمی دانشگاه این که نمی‌‌دانیم چگونه از فرهنگ درست آرایش استفاده کنیم، از دلایل مصرف بی‌‌رویه لوازم آرایشی در کشور است. ضمن این که در سال‌های اخیر رسانه‌های فرا ملی مثل ماهواره به نوعی «مد» را در خانواده‌ها افزایش داده‌اند. به این موارد باید فقدان کار کارشناسی و نبود نخبگان در این امر برای موضوع روان‌شناختی استفاده از لوازم آرایشی را هم اضافه کرد. این استاد دانشگاه می‌‌گوید: همه کارهای انسان ریشه روانی دارد و آرایش هم قطعا ریشه‌های روانی متعددی می‌‌تواند داشته باشد که منشا اصلی آن نیاز به جلب توجه است.

حتی کسانی که می‌‌گویند برای دل خودم این گونه آرایش می‌‌کنم هم به دنبال جلب توجه هستند وگرنه چرا آنها در منزل آرایش نمی‌‌کنند. وی اضافه می‌‌کند: ممکن است فرد در خانواده مورد توجه لازم قرار نگرفته باشد، به همین دلیل اگر از زیبایی چهره هم برخوردار نباشد، سعی می‌‌کند توجه جامعه را به خود جلب کند. البته جلب توجه یک نیاز عادی در هر فردی است، اما زمانی که این نیاز بیش از اندازه شود، به صورت‌های غیرمعمول خود را نشان می‌‌دهد.

دکتر غلامرضا علیزاده در گفتگو با مهر در مورد افزایش استفاده از لوازم آرایشی در میان جوانان ایرانی می گوید: به نظر می رسد که در خانواده، محیط آموزشی و یا تعاملات اجتماعی نیاز مورد توجه قرار گرفتن جوانان تامین نشده و همین امر باعث شده برای جبران این کاستی جوانان برای جلب توجه دیگران از لوازم آرایشی استفاده کنند.

این جامعه شناس تاکید کرد: به منظور جبران کاستی جوانان وهمچنین ارتقاء شخصیت و رفتارهای اجتماعی نگرشها و پیش نیارهایی لازم است که باید تامین شود به طوری که باید نوع نگاه به دختران از دوران مهد کودک تا دانشگاه تغییر کند و بیشتر آنها را در فعالیتهای اجتماعی و آموزشی مشارکت داده و مسئولیت بیشتری به آنها واگذار کرد.

۱۳۹۱/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...