نسخه چاپی

متن نامه مجمع تشخیص به شورای نگهبان

متن نامه كمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به شورای نگهبان درباره قیمت خوراك گاز پتروشیمی‌ها در اولین دور بررسی قانون بودجه ۹۳ در مجلس منتشر شد.

به گزارش نما ، قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی ازجمله موضوعات مورد توجه در بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور بود.
در ابتدا وکلای ملت ۱۵ سنت را برای قیمت پایه خوراک گاز این واحدها در نظر گرفتند که شورای نگهبان با آن مخالفت کرد.
در این بین، داوود دانش جعفری رئیس کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصحلت نظام هم طی نامه‌ای به شورای نگهبان در اولین دور بررسی این موضوع در صحن علنی مجلس و طی بررسی‌اش در شورای نگهبان، نظر خود را پیرامون قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی‌ها اعلام کرد.
متن نامه رئیس کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به شورای نگهبان درباره قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی بدین شرح است:
حضرت آیت‌الله جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان
سلام علیکم
احتراما پیرو نامه شماره ۱۸۵۵-۹۴۹۰ مورخ ۲۳/۱۱/۹۲ در خصوص مغایرت‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور با سیاست‌های کلی نظام، مورد ذیل نیز به عنوان مغایرت اعلام می‌گردد:
«در بند «ج» تبصره الحاقی ۲۱ لایحه بودجه، قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چهارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، با حفظ نرخ بازدهی بیست و پنج درصدی این واحدها، باید حداقل ۱۵ سنت در هر متر مکعب باشد.
این امر از این حیث که باعث افزایش قیمت نهایی محصولات این واحدها می‌شود، رقابت‌پذیری آنها را کاهش داده و در نهایت به عدم ثبات اقتصادی می‌انجامد و در نتیجه با بند ۳ سیاست‌های کلی امنیت اقتصادی (مصوب ۱۳۷۹) و نیز بند ۳ سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری (مصوب ۱۳۸۹) مغایرت دارد و پیشنهاد می‌شود قیمت‌های پیشنهادی دولت در این زمینه مورد پذیرش قرار گیرد.
در ضمن مجددا توجه آن شورای محترم را در خصوص بند ۳ نامه فوق‌الذکر جلب می‌نماید.»
داود دانش‌جعفری
رئیس کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
پس از اظهارنظر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی، محمدرضا علیزاده قائم مقام شورای نگهبان هم طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نظر خود را پیرامون این موضع اعلام کرد.
متن نامه مذکور بدین شرح است:
رئیس محترم ملس شورای اسلامی
عطف به نامه شماره ۷۷۲۷۲/۴۱۰ مورخ ۲۱/۱۱/۱۳۹۲ و پیرو نامه شماره ۵۳۱۰۴/۳۰/۹۲ مورخ ۲۴/۱۱/۱۳۹۲ لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مصوب جلسه مورخ بیستم بهمن ماه ۱۳۹۲ در مجلس شورای اسلامی در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیرو نامه قبلی ادامه نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:
نظر به اینکه بند ج تبصره ۲۱ الحاقی از یک طرف بیان داشته که قیمت پایه خوراک واحدهای مذکور باید تا ۲۵ درصد تعیین گردد و از طرف دیگر مشروط به این نمود که از ۱۵ سنت در هر متر مکعب کمتر نشود که از این حیث بند مذکور دارای ابهام است و باید روشن شود.
علاوه بر این به موجب نامه شماره ۹۲۲۲-۹۷۰۰ مورخ ۱۶/۱۱/۱۳۸۲ دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامه‌های شماره ۱۸۵۵-۹۴۹۰ مورخ ۲۳/۱۱/۹۲ و شماره ۱۸۵۶-۹۴۹۰ مورخ ۲۴/۱۱/۹۲ و شماره ۱۸۵۷-۹۴۹۰ مورخ ۲۴/۱۱/۹۲ رئیس محترم کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام بعضی از بندها و اجزا مصوبه مرقوم خلاف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داده شد. که نامه‌های فوق‌الذکر عینا به پیوست ارسال می‌گردد.
بدیهی است سایر ایرادات این شورا متعاقبا اعلام خواهد شد.
براساس این گزارش، البته در زمان رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور در مجلس، نمایندگان قیمت ۱۳ سنت را برای قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در نظر گرفتند.

۱۳۹۲/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...