نسخه چاپی

درخواست لبنانی‌ها از هیأت ایرانی

عکس خبري -درخواست لبناني‌ها از هيأت ايراني

نماینده مردم گرمی و عضو هیأت اعزامی مجلس ایران به سوریه به تشریح ابعاد و توافقات صورت گرفته در این سفر پرداخت.

به گزارش نما ، به نقل از فارس، حجت السلام میرقسمت موسوی نماینده مردم گرمی و عضو هیات اعزامی مجلس شورای اسلامی به کشورهای سوریه و لبنان با اشاره به برنامه این هیات در دو کشور فوق گفت: سفر ما به سوریه در مدت دو روز انجام شد که سفری پرکار بود و ما دیدارهای متعددی با مقامات سوری در این سفر داشتیم.
وی افزود: در سفر به کشور سوریه با آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، وائل الحلقی نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس مجلس و همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس سوریه و برخی دیگر از نمایندگان دیدار و گفت‌وگو کردیم.
*تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه
این عضو هیات اعزامی پارلمانی ایران به سوریه و لبنان گفت: در کنار این دیدارهایی نیز با برخی از نمایندگان سوری عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه نیز انجام شد چرا که این دو کشور یک گروه دوستی پارلمانی منسجمی نداشتند و از همین رو با همکاری رئیس مجلس سوریه قرار شد ما با سایر نمایندگان مجلس این کشور نیز دیداری داشته باشیم تا این گروه منسجم شود.
*برگزاری جلسه دو جانبه در تهران برای حمایت از موضوع سوریه در مذاکرات ژنو
حجت السلام موسوی با اشاره به موضوعات مطرح شده در این دیدارها گفت: یکی از بحث‌ها حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت بود که این مسئله بار دیگر از سوی هیات پارلمانی مورد تاکید قرار گرفت. همچنین تشکیل گروه دوستی پارلمانی بین ایران و سوریه و تقویت آن نیز از جمله توافقات دیگر این سفر بود که در دیدار با رئیس مجلس این کشور حاصل شد.
وی افزود: همچنین قرار شد تا جلسه‌ای در تهران با پیگیری آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منظور تقویت و دفاع از مواضع کشور سوریه در مذاکرات ژنو در تهران تشکیل شود.
*رضایت مقامات سوری از توجه دولت روحانی به محور مقاومت
نماینده مردم گرمی در مجلس ادامه داد: همچنین مقامات سوری نیز گزارشی از وضع جبهه نبرد با تروریست‌ها در این کشور ارائه دادند و خوشبختانه بر طبق این گزارش وضعیت نیروهای سوری در مقابل معارضین و محاربین در وضعیت برتری قرار گرفته است و به زودی امکان برقراری ثبات در سوریه فراهم می‌شود.
*انتقال نقطه نظرات مقامات سوریه درباره روابط دو جانبه به هیات ایرانی
نماینده مردم گرمی در پاسخ به سوالی درباره میزان رضایت جبهه مقاومت از سیاست‌های دولت جدید در حمایت از این محور گفت: اتفاقا مقامات سوریه در دیدارهای خود به این نکته اشاره کرده‌اند که حمایت دولت جدید از مقاومت سوریه بیشتر شده است. آنها بر این موضع تاکید کردند که نظام جمهوری اسلامی ایران موثرترین حامی ملت و نظام سوریه است. البته برخی نقطه‌نظرات آنها در مورد برخی مسائل دوجانبه که بسیار هم جزئی بود به هیات ایرانی انتقال یافت اما دولت سوریه از مواضع ایران به شدت حمایت کرده و بر این نکته تاکید کردند که ایران مهمترین حامی این کشور است.
وی با اشاره به دیدارهای حاشیه‌ای با مردم سوریه در جریان این سفر گفت: مردم سوریه نیز از حمایت ایران از دولت این کشور تشکر کرده و شکرگذار آن بودند و این لطف ایران را فراموش‌ناشدنی عنوان می‌کردند. خوشبختانه وضعیت دولت و امنیت این کشور نیز رو به بهبودی می‌رود و مقامات سوریه برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در حال برنامه‌ریزی هستند.
*تقاضای مقامات لبنانی برای حمایت از دولت جدید این کشور
حجت السلام موسوی همچنین با اشاره به سفر این هیات به لبنان گفت: در این سفر ما با میشل سلیمان رئیس‌جمهور این کشور و همچنین نبیل بری رئیس مجلس و نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه دیدار داشتیم.
وی افزود: همانطور که می‌دانید دولت جدید لبنان در آستانه تشکیل است البته هنوز ترکیب آن نهایی نشده است. هیات ایرانی این مطلب را به مقامات لبنانی منتقل کرد که ایران خواهان یک لبنان باثبات و مستقل بدون دخالت فتنه‌گران است.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقامات لبنانی نیز در مقابل از مقامات ایرانی برای حمایت از تشکیل دولت جدید درخواست کمک داشتند و البته هیات ایرانی نیز بر این مسئله تاکید کرد.
*بررسی وضعیت جبهه مقاومت در دیدار با سید حسن نصرالله
حجت السلام موسوی با اشاره به دیدار این هیات با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: در این دیدار که در یک فضای دوستانه برگزار شد مسائل کلی همچون وضعیت جبهه مقاومت و حضور حزب‌الله در استحکام لبنان و حمایت از جبهه مقاومت مطرح شد.
*افزایش حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران
وی با اشاره به مطرح شدن بحث حمله به سفارت ایران در بیروت و ادامه پیگرد قانونی مسببان آن افزود: در این دیدارها بر این نکته تاکید شد که حفاظت بیشتری از سفارت‌خانه‌های ایران و اماکن دیپلماتیک در لبنان صورت بگیرد همچنین حمله اسرائیل به مواضع حزب‌الله در شرق لبنان نیز از سوی هیات ایرانی نیز محکوم شد.
حجت السلام موسوی در ادامه به مطرح شدن بحث سرنوشت 4 دیپلمات ایرانی و همچنین امام موسی صدر در دیدارهای دیپلماتیک در لبنان اشاره کرد و گفت: مقامات لبنانی قول مساعد برای پیگیری این مسئله دادند.

۱۳۹۲/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...