نسخه چاپی

وزیر خارجه آلمان:

زمینه گذار مسالمت آمیز باید به دست مردم اوكراین فراهم شود

وزیر خارجه آلمان تاكید كرد اروپا، آمریكا و روسیه باید به جای سوق دادن اوكراین به سمت از هم گسستگی بیشتر، برای فراهم كردن ثبات سیاسی و نیز اقتصادی در آن تلاش كنند.

به گزارش نما ، مرکز آمریکا و اروپای موسسه بروکینگز بیست و هشتم فوریه میزبان فرانک والتر اشتاینمر وزیر امور خارجه آلمان در موسسه تحقیقاتی بروکینگز بود. سخنرانی وی به طور کلی درباره ارزش روابط دوسوی آتلانتیک برای نسل های آتی بود و مشخصا موضوعاتی چون بحران اوکراین و اقدامات نظارتی سازمان امنیت ملی آمریکا را در بر داشت.
وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به ارزش هایی چون عدالت، آزادی و دموکراسی، از آنها به عنوان ارزش هایی یاد کرد که بسیاری از جوانان در فراسوی مرزهای کشورهای اروپایی، رویای آن را در سر دارند.
وی این ارزش ها را ارزش های بسیاری از جوانانی توصیف کرد که در میدان کی یف جمع شده بودند و گفت زمانی که کشمکش بر سر این رویا شدت گرفت و به خونریزی های هفته گذشته انجامید، همکاران لهستانی و فرانسوی و خود من به کی یف سفر کردیم تا گروه های مختلف را پای میز بازگردانیم. توافقی که حاصل شد گرچه کوچک بود، به این کشور امکان داد از لبه پرتگاه جنگ داخلی بازگردد. با این حال تازه ترین نشانه ها در این کشور مرا نگران می کند. از این رو ما تلاش می کنیم همچنان بر یک گذار مسالمت آمیز تاکید کنیم و زمینه این گذار در وهله اول باید به دست خود اوکراینی ها حاصل شود. اما اروپا، آمریکا و روسیه باید تلاش کنند به جای سوق دادن این کشور به سمت از هم گسستگی بیشتر، برای فراهم کردن ثبات سیاسی و نیز اقتصادی در آن تلاش کنند.
وی افزود نه آمریکا، نه اروپا نمی توانند به تنهایی به مسئولیت های جهانی خود عمل کنند. اما «با اتحاد، کمتر کاری است که ما قادر به انجام دادن آن نباشیم».
وزیر امور خارجه آلمان گفت وزارت خارجه این کشور قاطعانه به همکاری های اروپایی و دو سوی آتلانتیک خود متعهد است و تمایل دارد سهم خود را در ای خصوص ایفا کند. من به سیاست خارجی متعهد هستم که دیپلماسی را به منظور اقدام سریع تر، جدی تر و قاطعانه تر برای جلوگیری و حل مناقشات تقویت کند. در برخی موارد اروپا هدایت این عرصه دیپلماتیک را نظیر آنچه در اوکراین رخ داد، به عهده می گیرد. در مواردی دیگر آمریکا این نقش را به عهده می گیرد، همچنانکه کری اکنون انرژی بسیاری برای روند صلح خاورمیانه صرف می کند.
اشتاینمر در ادامه با اشاره به فعالیت های نظارتی سازمان امنیت ملی آمریکا، بر لزوم تدوین قواعدی برای اینترنت تاکید کرد. وی گفت اینجا نیامده ام که درباره ادوارد اسنودن (افشاگر برنامه نظارتی این سازمان) صحبت کنم اما اقدامات او و آنچه او فاش کرد، اعتماد دوستان آمریکا را به حد خطرناکی آزمایش کرده است. در اینجا صرفا شنود مکالمات اعضای دولت های ما مطرح نیست بلکه ما نباید اجازه دهیم منطق بی اعتمادی همه حوزه های همکاری ما را که مزایای دوجانبه بزرگتری را فراهم می آورند، آلوده کند.
اشتاینمر پیشنهاد کرد قواعد صحیحی برای اداره دنیای دیجیتال شکل گیرد و البته تایید کرد که این کار چالشی بزرگ به شمار می رود. وی گفت این کار مستلزم گفت و گوی سایبری در دو سوی آتلانتیک است که در آن هم سازمان های دولتی و هم شرکت ها و نهادهای جامعه مدنی شرکت داشته باشند.

۱۳۹۲/۱۲/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...