نسخه چاپی

رقیب چاوز در انتخابات یك یهودی ضدایرانی است+عكس

نامزد واحد معرفی شده از سوی احزاب اپوزیسیون در ونزوئلا برای رقابت با هوگو چاوز در انتخابات پیشروی ریاست جمهوری این كشور، یك یهودی هوادار واشنگتن و مخالف ایران است.

به گزارش خبرگزاری فارس، "امیر تفرشی" کارشناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به نهایی شدن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که در تاریخ 16 مهر 1391 (7 اکتبر 2012) برگزار خواهد شد، اظهار داشت: با فشارهای واشنگتن و تلاش‌های گسترده دیپلمات‌های آمریکایی، سرانجام احزاب اپوزیسیون در ونزوئلا بر معرفی یک کاندیدا برای رقابت با "هوگو چاوز" رئیس‌جمهور کنونی این کشور توافق کردند.

تفرشی افزود: روز یکشنبه گذشته و پس از رای‌گیری بین هواداران احزاب اپوزیسیون، "انریکه کاپریلس رادونسکی" در رقابت با چهار کاندیدای دیگر معرفی شده از سوی احزاب مخالف دولت کنونی ونزوئلا به عنوان نامزد نهایی جبهه اپوزیسیون برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه اکتبر معرفی شد.

وی اضافه کرد: تحلیلگران آمریکایی معتقدند با توجه به محبوبیت بالای هوگو چاوز در بین مردم ونزوئلا، تنها کورسوی امید برای پیروزی احتمالی بر وی، اتحاد احزاب اپوزیسیون در این کشور و معرفی نامزد واحد است و با توجه به چندگانگی بسیار در بین این احزاب، آمریکایی‌ها طی یک سال گذشته تلاش گسترده‌ای برای ایجاد همسویی و توافق در بین جبهه مخالفان دولت ونزوئلا انجام دادند.

این کارشناس آمریکای لاتین با اشاره به سوابق نامزد احزاب اپوزیسیون ونزوئلا گفت: آقای کاپریلس رادونسکی، 39 ساله، یکی از چهره‌های جوان عرصه سیاست در ونزوئلا است که از سال 2008 تا کنون استاندار ایالت "میراندا"، دومین استان بزرگ ونزوئلا، می‌باشد.

تفرشی افزود: همان گونه که از نام "انریکه کاپریلس رادونسکی" پیدا است، وی فرزند یک خانواده مهاجر یهودی از اروپای شرقی است که در طول جنگ جهانی دوم به ونزوئلا مهاجرت کردند. مادر وی یک روسی-لهستانی و پدرش دارای ریشه‌ای هلندی است. انریکه در معرفی خود اظهار داشته که پدر بزرگش در محله یهودی‌نشین "ورشو" زندگی می‌کرده و همراه با مادربزرگش در "کمپ تربلینکا" که از سوی نازی‌ها ایجاد شده بود جان خود را از دست داده‌‌اند. از این رو، وی خود را از بازماندگان آنچه که "هولوکاست" نامیده می‌شود می‌خواند.

این کارشناس آمریکای لاتین خاطرنشان کرد: کاپریلس علاوه بر ونزوئلا در هلند، ایتالیا و دانشگاه "کلمبیا" در نیویورک در حوزه حقوق تجارت تحصیل کرده و در سال 1998 و از 26 سالگی به عضویت مجلس نمایندگان ونزوئلا در می‌آید و با وجود اینکه جوانترین عضو مجلس بوده به عنوان نایب رئیس انتخاب می‌شود. وی در سال 2000 ریاست یکی از نواحی پنجگانه شهرداری کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، را بر عهده گرفت و از همان ابتدا فعالیت چشمگیری در مخالفت با هوگو چاوز داشته است.

تفرشی همچنین اضافه کرد: کاپریلس رادونسکی از فعالان جریان کودتای آوریل 2002 در ونزوئلا بود که پس از حضور گسترده مردم این کشور خنثی شد. وی در شب کودتا در راس گروهی به سفارت کوبا در کاراکاس حمله و آنجا را اشغال می‌کنند. در این رابطه وی در سال 2006 محاکمه و 3 ماه در زندان می‌گذراند.

کارشناس آمریکای لاتین در رابطه با مواضع سیاسی داخلی "کاپریلس رادونسکی" اظهار داشت: وی عضویت در حزب راستگرای "سویسیال-مسیحی" را در کارنامه خود دارد و دارای تفکرات لیبرال در حوزه اقتصاد و سیاست بوده و در یک مصاحبه خود را علاقه‌مند به "مدل برزیلی" در اداره کشور معرفی کرده است.

تفرشی در خصوص مواضع بین‌المللی کاپریلس گفت: وی به وضوح از خط ایالات متحده حمایت می‌کند و مستظهر به پشتیبانی واشنگتن است. کاپریلس رادونسکی مکررا تصریح کرده است در صورت پیروزی در انتخابات در روابط کشورش با ایران تجدیدنظر خواهد کرد. به اعتقاد وی، ایران کشوری غیر "دموکرات" و ناقض "حقوق بشر" است.

این کارشناس آمریکای لاتین با اشاره به حمایت جامعه یهودیان ونزوئلا از کاپریلس رادونسکی، بر نقش لابی یهودیان در آمریکا در گزینش وی برای رقابت با چاوز تاکید کرد و افزود: یهودیان ساکن ونزوئلا اقلیتی قدرتمند به لحاظ اقتصادی و رسانه‌ای هستند که از سوی مجموعه‌ای تحت عنوان "کنفدراسیون انجمن‌های اسرائیلی ونزوئلا" حمایت می‌شوند و دارای ارتباطی ارگانیک با رژیم صهیونیستی و همچنین لابی یهود در آمریکا هستند. آنها کاپریلس را عضوی از خود می‌دانند و در حمایت از وی هیچ دریغ نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: البته جامعه یهودی ونزوئلا معتقد است که بر موضوع یهودی بودن کاپریلس به هیچ عنوان نباید تمرکز کرد، چرا که موجب ریزش آرای وی در بین رای‌دهندگانی می‌شود که دارای گرایشات ضد صهیونیستی و ضد اسرائیلی هستند.

تفرشی خاطرنشان کرد: گذشته از این واقعیت که سیاست‌های رئیس‌جمهور کنونی ونزوئلا در طی دهه گذشته مشکلات بسیاری برای واشنگتن در منطقه آمریکای لاتین و در سطح بین‌المللی ایجاد کرده، رویکرد ضد صهیونیستی چاوز نیز برای آمریکا و رژیم حاکم بر تل‌آویو بسیار مخاطره‌آمیز بوده است.

این کارشناس آمریکای لاتین افزود: صهیونیست‌های آمریکایی و اسرائیلی همچنین معتقدند ونزوئلا در دوره چاوز درگاه ورود جمهوری اسلامی به آمریکای لاتین بوده و باعث نفوذ ایران به محیط استراتژیک واشنگتن شده است. لذا رقبا و دشمنان جمهوری اسلامی برای کنار گذاردن چاوز و بستن این منفذ از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

تفرشی در پایان گفت: در چنین شرایطی که سفارت کشورهای متخاصم با ایران در کاراکاس پُر فعالیت‌ترین ایام کاری خود را سپری می‌کنند، باعث تاسف است که سفارت جمهوری اسلامی در ونزوئلا، به عنوان مسوول حفاظت از منافع کشور، با غیبت شخص سفیر مواجه شده و وی مشغول رقابت برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی است.

13901126000013_PhotoL.jpg

۱۳۹۰/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...