نسخه چاپی

گزارش نما از رونق این روزهای بازار

بازار شلوغ اما كساد!

عکس خبري -بازار شلوغ اما کساد!

انگار نه انگار كه شب عید است و بیشتر مغازه ها خالی از مشتری و كسبه و مغازه داران هم بیكارند. این سوال به ذهن می رسد كه این همه جمعیت برای چه آمده اند؟

به گزارش نما ،در ماههای پایانی سال علاوه بر خانه تکانی و فراهم کردن مقدمات سال نو باید به فکر نو کردن رخت و لباس و وسایل خانه و خیلی ملزومات دیگر خانواده خود بود، بازاریان  و کسبه و مغازه داران برای رسیدن این روزها لحظه شماری می کنند تا جبران کسادی های ایام دیگر سال را در این دو ماه پایانی در بیاورند. اما گویا امسال بر خلاف سالهای پیش خیلی بازار آنها داغ نیست. البته با بالا رفتن حجم ترافیک و شلوغی های خیابانها و مراکز خرید و بالخصوص بازار بزرگ تهران انتظار می رود که مغازه دارها نیز از این شلوغی چیزی عایدشان شود و دخلشان پر شود.
هر چند که این روزها در خیابان پانزده خرداد تهران جای سوزن انداختن نیست و حتی به سختی می توان در میان سیل جمعیت حرکت کرد اما داخل بازار از این خبرها نیست و انگار نه انگار که شب عید است و بیشتر مغازه ها خالی از مشتری و کسبه و مغازه داران هم بیکارند. این سوال به ذهن می رسد که این همه جمعیت برای چه آمده اند؟

حراجی های خیابان
بسیاری از مردم و بخصوص زنانی که به بازار بزرگ تهران می آیند برای دیدن از بساط های حراجی که در خیابان ها پهن می شوند، است. این دست فروشان که اجناسشان را بسیار ارزان تر از مغازه داران به فروش می رساند این روزها بازار گرمی دارند.
از اواخر بهمن ماه در خیابان پانزده خرداد حضور بی شمار این دست فروشان دیده می شود، به طوری که عبور از خیابان را برای مردم سخت و دشوار کرده بودند تا اینکه شهرداری به فکر جمع آوری این دست فروشان کرد و با حضور ستاد رفع معبر مانع پهن کردن این بساط ها شد.
اما از آنجایی که همیشه یک راه حلی پیدا می شود این فروشندگان بساط های خود را کمی آنطرف تر پهن کردند و حجم شلوغی بازار را با خود به آنجا بردند.
یکی از دلایل علاقه مردم به خرید از این دستفروشان لزوما ارزان بودن اجناس آنان از مغازه داران است. سارا که خانمی  خانه دار است در این مورد می گوید: در خیلی ازمواقع اجناسی را از مغازه های بازار خریداری کرده بودم که بعد در دست دستفروشان آن را با مبلغی تقریبا نصف دیدم و از خریدی که قبلا داشتم پشیمان شدم. به خاطر اختلاف قیمت بین مغازه و دستفروش ترجیح می دهم از دستفروشان خرید کنم.
خانمی مسن تر در این باره نظر دیگری دارد، وی می گوید: همیشه از سر دلسوزی و خیرخواهی از این دستفروشان خرید میکنم و فکر می کنم که اگر اینها کار و کاسبی داشتند الان حاضر نبودند در خیابان دستفروشی کنند.

بازاری ها چه می گویند؟
کسبه بازار از اوضاع واحوال این روزهای بازار بسیار ناراحت و پریشان هستند، آنها معتقدند که وجود همین فروشندگان دوره گرد خود عاملی برای از رونق انداختن بازار آنها است، بسیاری از آنها حتی قادر به پرداخت کرایه مغازه و اقساط خود نیز نمی باشند و در کل از این اوضاع اصلا راضی نمی باشند.
رضا فروشنده بازار در این خصوص گفت: فروش این روزهای ما در مقایسه با سال گذشت بسیار اندک و ناچیز شده است به طوری که حتی حاضر به پرداخت حقوق کارگران و کرایه مغازه نیز نمی باشیم.
وی می افزاید: بسیاری از مردم برای تماشا و وقت گذرانی و دیدن حراجی های بازار به این مکان می آیند و لزوما قصد آنها خرید کردن نمی باشد، البته ناگفته نماند که قدرت خرید مردم امسال بسیار پایین تر از سالهای پیش است واین از اوضاع و احوال کاسبی ما مشخص است.

حرف دل دستفروشان
احمد زارعی که بساط خود را لباس بچه پهن کرده است نیز از کسادی بازار می نالد و می گوید: امید ما دستفروش‌ها بعد از خدا به کسب درآمد شب عیدمان است. یک سال به دستفروشی در این چهارراه و اون خیابان سپری کرده‌ایم و تنها امیدمان جبران روزهای سخت در روزهای پایانی سال هست. اما امسال این امیدمان چندان عملی نمی شود. چرا که هم اجناس گران و هم متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش یافته است.
این دستفروش از نداشتن  کار گله می‌کند: مسئولان زمانی که نرخ بیکاری اعلام می‌کنند دستفروشان را فراموش می‌کنند، دستفروشی تفاوتی با بیکاری ندارد، چرا که نه بیمه داریم و نه مزایایی. اگر یک روز مریض شویم، باید از پس‌اندازهایمان استفاده کنیم،همچنین اگر یک روز مریض شویم هزینه درمان را باید از جیبمان پرداخت کنیم چرا که تحت پوشش هیچ نهاد یا سازمانی نیستیم. شب عید تمام کارگران حداقل یک عیدی و پاداش دارند اما دستفروشان از آن بی‌بهره هستند. سرمایه اندکی را داریم که با آن دستفروشی می‌کنیم و شب‌عید کمی قرض می‌کنیم تا بتوانیم جنس بیشتری با تنوع بیشتری را به بیاوریم تا مشتری تمایل به خریدداشته باشد. با این وجود که برخی از مشتریان تصور می‌کنند اجناس دستفروشان قلابی است اما من دوست دارم مشتری از من راضی باشد.
وی می‌گوید:  لیسانس حسابداری هستم 3سال است فارغ التحصیل شده‌ام اما هنوز بیکارم، دستفروشی برای من شغل نمی‌شود، از مسئولان انتظار دارم تدبیری در زمینه بیکاری جوانان کنند تنها تدبیر دولت این است که ماموران شهرداری هنگام عید اجناس را جمع می‌کنند تا جوانان به سراغ دستفروشی نرونداما چه کنم که بیکارم و ایام عید بهترین فرصت برای کسب درآمد است.

راه حل چیست؟
شهرداری تهران با برپایی غرفه هایی در میدان امام خمینی درصدد حل مشکل دستفروشان بر آمده است اما این غرفه ها نیز از رونق چندانی برخوردار نمی باشند و بازار آنها نیز داغ نیست و همچنان نبض بازار در دستان دستفروشانی است که از راههای دور و نزدیک به امید کاسبی در این ایام به تهران آمده اند و بساط خود را گسترده اند تا نانی در آورند ولی نمی دانند که با این کارشان نانهای بسیاری را بریده اند.

گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۲/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...