نسخه چاپی

نامه جالب مسعود رجوی به بنی صدر

عکس خبري -نامه جالب مسعود رجوي به بني صدر

در سندی از اسناد درون گروهی سازمان مجاهدین خلق درج شده : برخورد اصولی این است كه برویم زیر پوشش دكتر، درست مثل استفاده از یك ظرف آب در شرایط مختلف متناسب با مسائل خاص.

به گزارش نما ، کتاب «امام خمینی و مهار فتنه بنی‌صدر» به قلم فاطمه نظری کهره‌ای و با موضوع واکاوی نوع ارتباط بنی‌صدر و منافقین با یکدیگر و موضوع حضرت امام خمینی(ره) در برابر آنها منتشر شد. ناشر در معرفی این کتاب آورده است:
«امام خمینی (ره) بزرگمرد عصر حاضر، علاوه بر اینکه تئوری «انقلاب اسلامی» را تبیین نمود، برای اولین بار پس از حکومت پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) حکومتی اسلامی با تکیه بر آرای مردم مسلمان ایجاد کرد. تدبیر، رهبری و هدایت امام خمینی علاوه بر مرحله انقلاب و فروپاشی رژیم پیشین، در مرحله¬ی ایجاد یک نظام جدید سیاسی نیز بسیار فوق‌العاده ظاهر گردید. مدیریت ایشان پس از استقرار نظام سیاسی اسلامی نیز مخصوصاً در مهار فتنه‌ها و بحران‌های متعدد سیاسی و امنیتی و نظامی به سان یک رهبر طراز اول و بسیار مجرب به اثبات رسید و همه فتنه‌گران را ناکام گذاشت. یکی از مدیریت‌های مثال زدنی امام خمینی، نحوه برخورد او با فتنه نفاق و بنی‌صدر است.
سرگذشت اولین ریاست جمهوری اسلامی ایران یکی از نکته‌های عبرت‌آموز تاریخ معاصر است. زندگی سیاسی بنی‌صدر از آن روزی که به عنوان معتمد مردم مسلمان ایران در چهره‌ای منافقانه در اوج قدرت قرار گرفت تا آنجایی که به عنوان چهره‌ای مطرود از کشور گریخت، می‌تواند درس‌های فراوانی دربر داشته باشد.
سیدابوالحسن بنی‌صدر فرزند آیت‌الله نصرالله بنی‌صدر در سال 1312 در همدان متولد شد. او در سال 1342 به فرانسه رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در آنجا ساکن گردید. وی همراه حضرت امام خمینی در بهمن 1357، به ایران آمد و خیلی سریع توانست در امور حکومتی سمت‌هایی را کسب کند. در این زمان اولین اختلافات بنی‌صدر با مجلس خبرگان بر سر دو اصل قانون اساسی یعنی اصل ولایت فقیه و شرایط عمومی و اختیارات رئیس جمهور صورت گرفت. سرانجام علی رغم تمامی مخالفت‌های بنی‌صدر و همفکرانش، این اصول مورد تصویب قرار گرفت. هرچند انتظار می‌رفت مخالفت‌های بنی‌صدر خاتمه یابد، اما وی همچنان بر اعتراضات خود ادامه می‌داد. پس از اتمام اولین دوره ریاست جمهوری و کسب اکثریت آراء از سوی بنی‌صدر، وی در پی برقراری حاکمیت و اثباتِ نظریات خود در بین قوای حکومت و حتی در سطح جامعه برآمد. با شروع جنگ تحمیلی، بنی‌صدر در مقام فرمانده کل قوا با سیاست های نظامی سپاه و نیروهای مردمی به مخالفت پرداخت. سیاست های دفاعی بنی‌صدر بیشتر بر واگذاری زمین تکیه داشت و سعی می‌کرد تا از طریق اتکا به قدرت های خارجی مشکل جنگ را حل نماید.»
این کتاب در فصل نخست از خود به موضوع واکاوی مفهوم فتنه و ویژگی‌های و عوامل پیدایش آن پرداخته و نیز بررسی شکل‌گیری جریان نفاق در تاریخ اسلام پرداخته است. بخش دوم از کتاب نیز به بررسی نقش محوری منافقین و بنی‌صدر در شکل‌گیری جریان نفاق در سال‌ها 59 و 60 می‌پردازد و برای این منظور پس از معرفی آنها و بررسی علل پیدایش جریان نفاق پس از انقلاب اسلامی و شیوه‌هایی که منافقان برای کسب مشروعیت و مقبولیت در نظام جمهوری اسلامی اتخاذ کردند پرداخته شده است.
فصل سوم از این کتاب به بررسی مواضع بنی‌صدر و منافقین نسبت به یکدیگر و رویدادهایی که پس از انقلاب به کمک این اتحاد پدید آمد پرداخته است. و در فصل چهارم نیز به بررسی نقش امام خمینی(ره) در مهار فتنه نفاق و مواضع ایشان در برخورد با این جریان پرداخته شده است. سرنوشت فتنه نفاق و سرانجام سران این فتنه نیز موضوع دیگری است که در فصل پایانی این کتاب به آن توجه شده است.
در بخشی از این کتاب سندی از اسناد درون گروهی سازمان مجاهدین خلق درج شده که در متن آن آمده است: برخورد اصولی این است که برویم زیر پوشش دکتر، درست مثل استفاده از یک ظرف آب در شرایط مختلف متناسب با مسائل خاص. این شرایط عینی در ظرف‌های مختلف ریخته می‌شود سریع متناسب با شکل ظرف به شکل او در می‌آید. ظرف=جامعه و سازمان= آب. بنابراین باید به زیر پوشش دکتر رفته و به شکل متناسب از این شرایط برای بدن سازمان به میان مردم بهره گرفت.
همچنین در بخشی از این کتاب متن نامه‌ای از مسعود رجوی خطاب به بنی‌صدر در سال 59 در منتشر کرده است که در آن آمده است:
«آقای دکتر بنی صدر رئیس جمهوری، پس از سلام. اولا چنانچه گرفتاری‌هایتان در این ایام اجازه نمی‌دهد که حضورا مصدعتان گردیم با توجه به ضرورت فوق‌العاده‌ای ارتباط مستمر با رئیس جمهوری در اوضاع حساس کنونی کشور می‌خواستم تقاضا کنم یک رابط سیاسی کاملا مورد اعتماد که ضمنا بتواند نیابتا افکار و نظریات خود شما را در مراجعات ما منعکس سازد و همچنین قادر باشد که مسائل ما را دقیقا به استحضارتان برساند برایمان تعیین نمایید تا ان‌شا‌الله قادر باشیم بدون فوت وقت و از دست رفتن فرصت‌های مربوط مشاورت لازم را به عمل بیاوریم.»
کتاب «امام خمینی و مهار فتنه بنی‌صدر» به قلم فاطمه نظری کهره‌ای و با قیمت10 هزار تومان منتشر شده است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...