نسخه چاپی

مرخصی نوروزی به زندانیان واجد شرایط

عکس خبري -مرخصي نوروزي به زندانيان واجد شرايط

سخنگوی قوه قضائیه گفت: رئیس قوه قضائیه به سازمان زندان ها ابلاغ كرده است تا به زندانیان واجد شرایط در تعطیلات نوروز مرخصی اعطا شود.

به گزارش نما ، حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي در پنجاه و نهمين نشست خبري افزود: به لحاظ کمک به خانواده زندانيان و براي رأفت اسلامي، رئيس قوه قضائيه به سازمان زندان ها ابلاغ کرده است که طبق دستورالعمل مشخص ، زندانيان واجد شرايط در تعطيلات عيد نوروز از مرخصي استفاده کنند و کساني که واجد شرايط هستند مي توانند در ايام تعطيلات عيد نوروز در کنار خانواده هاي خود به سر ببرند.
وي همچنين گفت: همچنين به مناسبت 12 فروردين سال 93 فهرست عفوي تهيه شده است که بر اساس قانون اين ليست تقديم مقام معظم رهبري مي شود و بر اساس آن کار کارشناسي صورت مي گيرد تا کساني که واجد شرايط باشند بتوانند از عفو برخوردار شوند.
محسني اژه اي ادامه داد: اين عفو شامل کل ايام حبس، بقيه دوران حبس و يا عفو بخشي از دوران حبس را شامل خواهد شد و يا ممکن است بخشي از حبس محکوم را شامل شود اما منجر به آزادي فرد نشود و يا جزاي نقدي فرد را کاهش دهد.
وي در ادامه گفت: زندانياني که به مرخصي مي روند هم خودشان و هم خانواده هايشان مراقب باشند چه بسا ممکن است شيطان يا شيطان صفتان به سراغ آنها بروند و مواظب باشند در اين ايام دست از پا خطا نکنند چرا که اين ايام مرخصي بسيار حساس است و در اين ايام اگر مرتکب جرمي شوند ديگر نمي توانند از مرخصي و يا آزادي هاي مشروط استفاده کنند و در واقع نسبت به آزادي مشروط آنها، رفتار آنها در ايام مرخصي تعيين کننده است و توصيه مي شود هم خانواده ها و هم خود زندانيان مراقب باشند.
سخنگوي قوه قضائيه درباره تعداد کساني که شامل عفو مي شوند نيز گفت: تعداد مشخص نيست و وقتي به تأييد نهايي رسيد اعلام مي شود.
محسني اژه اي در ادامه افزود: البته امسال رئيس قوه قضائيه يک اقدام فوق العاده ديگري نيز انجام داده و آن اينکه دستور داده است محکومان به قصاص مشخص شوند و اکثر قريب به اتفاق کساني که محکوم به قصاص بودند تعيين تکليف شدند.
وي گفت: در واقع يک اقدام خداپسندانه اي از ناحيه اولياي دم صورت گرفت که از حق قصاص خود گذشت کردند و دل خانواده هاي زيادي را شاد کردند که اين اقدام بسيار خوبي است.
محسني اژه اي افزود: شايد در همين ماه هاي اخير بيش از 80 مورد حکم قصاص را اولياي دم گذشت کردند که کار خداپسندانه و مردمي است و هرچند که اولياي دم داغدار هستند اما اگر بتوانند از حق خود گذشت کنند و رضايت بدهند مسلماً اجر و پاداش آن را در آخرت خواهند ديد.
قدرداني سخنگوي قوه قضائيه از دولت و مجلس به لحاظ ابلاغ به موقع قانون بودجه
سخنگوي قوه قضائيه گفت: از طرف قوه قضائيه از دولت و مجلس براي ابلاغ به موقع لايحه بودجه تشکر مي کنم.
محسني اژه اي افزود: امسال دولت در فرصت قانوني، لايحه بودجه را تنظيم و مجلس نيز طي يک کار فشرده آن را تصويب کرد که بعد از طي مراحل نهايي به موقع ابلاغ شد که برکات زيادي خواهد داشت.
وي گفت: تصويب به موقع لايحه بودجه از جنبه هاي مختلف آثار مثبتي دارد و همه دستگاه ها اکنون تکليفشان روشن است و مي توانند از هم اکنون برنامه ريزي کنند.
سخنگوي قوه قضائيه در ادامه به بحث اقتصاد مقاومتي اشاره کرد و افزود: در خصوص اقتصاد مقاومتي رئيس قوه قضائيه به لحاظ اهميت و عملياتي شدن موضوع علاوه بر اينکه به بنده ابلاغي داده است تا مسائل را پيگيري کنم، مقرر است کارگروهي تشکيل شود تا بحث اقتصاد مقاومتي در حد شعار باقي نماند و عملياتي شود.
محسني اژه اي گفت: قوه قضائيه خارج از آنکه در درون خود يک سري ظرفيت مانند سازمان بازرسي، دادستاني کل کشور، ديوان عدالت اداري را دارد، در خارج از قوه نيز اگر نياز به اصلاح قانون باشد در اين خصوص اقدام خواهد کرد.
وي افزود: به ويژه که يک سري نمايندگي ها در دستگاه هاي ديگر دارد که ازجمله آن عضويت در شوراي پول و اعتبار، شوراي عالي بورس، صندوق توسعه ملي و بخش هاي ديگر است و از طريق اين نمايندگي ها مي تواند موضوع را پيگيري کند تا امر مهم اقتصاد مقاومتي که هم از نظر کارشناسان ثابت شده است در چنين شرايطي محقق و عملياتي شود.

۱۳۹۲/۱۲/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...