نسخه چاپی

جنگ نیابتی رژیم صهیونیستی در سوریه

مسأله دخالت اسرائیل در بحران سوریه به نفع گروه‌های تروریستی خبر تازه‌ای نیست، بر اساس ده‌ها گزارش منتشر شده رژیم صهیونیستی در عملیات‌های اطلاعاتی علیه سوریه به عنوان یكی از اركان محور مقاومت مشاركت داشته است.

به گزارش نما، مسأله دخالت رژیم صهیونیستی در سوریه به نفع گروه‌های مسلح تروریستی که در حال جنگ با ارتش سوریه هستند، خبر تازه‌ای نیست. بر اساس ده‌ها گزارش منتشر شده از زمان آغاز بحران سوریه، رژیم صهیونیستی در عملیات‌های اطلاعاتی علیه سوریه به عنوان یکی از ارکان محور مقاومت مشارکت داشته است.

واضح است که رژیم صهیونیستی در اکثر عملیات‌ها و طرح‌هایی که در جریان بحران نزدیک به سه ساله سوریه در این کشور اجرا شده، مشارکت داشته است و دست‌های پشت پرده آن در تمامی توطئه‌های طراحی شده علیه سوریه اعم از کشتارها، عملیات‌های تروریستی و حتی طرح‌هایی که نزدیک بود، زمینه ساز حمله آمریکا و ناتو علیه سوریه شود، دیده می‌شود.

در همین راستا، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا از مجروحان گروه‌های مسلح تکفیری که در حال جنگ با ارتش سوریه هستند و پس از زخمی شدن برای مداوا به بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی انتقال یافته‌اند، عیادت کرد و این خود حمایت سیاسی و لوجستیکی رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی در حال جنگ علیه ارتش سوریه را نشان می‌دهد.

دقت در مفاهیم این اقدام نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاریخ دیرینه جنایت‌های این رژیم علیه اعراب باعث می‌شود که این ملاقات نتانیاهو با مجروحان سوری به عنوان مقدمه‌ای برای دیدارهای آن با سرکردگان گروه‌های تروریستی و رهبران مخالف سوری به چشم بیاید؛ چرا که این طرف‌ها از آغاز بحران سوریه سرسپردگی خود به رژیم صهیونیستی را اعلام کرده‌اند و «برهان غلیون»، از رهبران معارض سوری به صراحت تمام وعده چشم پوشی از منطقه اشغالی جولان و امضای توافقنامه صلح با اسرائیل را داد.

این دخالت آشکار رژیم صهیونیستی در بحران سوریه این بار در قالب حمایت‌های آن از گروه‌های مسلح یبرود از طریق حمله هوایی به برخی اهداف در سلسله کوه‌های شرق لبنان و مناطق واقع در مرزهای لبنان و سوریه تجلی پیدا کرد. البته این مسأله نیز تازگی ندارد و این رژیم قبلا نیز مواضع ارتش سوریه و رادارهای آن را در دمشق هدف قرار داده بود.

اما به نظر می‌رسد که این حمایت‌های رژیم صهیونیستی از مخالفان سوری در ادامه سیاست‌های تجربی آمریکا صورت می‌گیرد که جماعت اخوان المسلمین را به انتقال جنگ به سوریه تشویق کرد و آنها به محض شکست در مصر، دست به دامان شاهزاده «بندر بن سلطان» شدند که در محافل آمریکایی و غربی از وی به عنوان «بندر بوش» یاد می‌شود.

پس از این هم پیمانی اخوان المسلمین با بندر بوش، آنها توانستند مناطق گسترده‌ای از اراضی اشغال شده توسط مخالفان را به دست بگیرند و داعش با اشاره به همین مسأله اعلام کرد که مناطقی بیشتر از خاک کویت را در سوریه در اختیار گرفته است.

اما غربی‌ها به یک باره متوجه شدند که همین سیاست آنها در سوریه برای منافع خودشان در منطقه و حتی برای کشورهای خودشان خطرناک است و از همین رو، تصمیم به کنار گذاشتن «بندر بوش» و انتخاب شاهزاده «محمد بن نایف» به عنوان جانشین وی گرفتند تا شاید وی بتواند بخش‌های باقی مانده طرح غربی ـ عربی در زمینه براندازی نظام سوریه را اجرا کند و در عین حال، با مهار گروه‌های تروریستی، هدف غرب در زمینه تقویت «مخالفان میانه رو» را محقق سازد.

کانال اسرائیلی ـ آمریکایی برای حمایت از گروه‌های مسلح سوری از اردن عبور می‌کند، اما در عین حال، ارتش اردن نسبت به حمله احتمالی به سوریه از طریق خاک این کشور نگران است و اخیرا از افزایش عملیات‌های قاچاق میان اردن و سوریه به میزان 300 درصد و افزایش کشف و انهدام محموله‌های تسلیحاتی و مواد منفجره خبر داده است، به طوری که تنها در ماه دسامبر گذشته 900 قبضه سلاح کشف شده بود.

در همین راستا، «احمد حسام حسن»، تحلیلگر مسائل راهبردی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید می‌کند که رژیم صهیونیستی فکر می‌کند، می‌تواند از افراطی‌گری و تروریسم در منطقه حمایت کند، اما خود قربانی این مساله نشود.

حسن خاطر نشان کرد که آثار جنگ 3 ساله در سوریه روی تمام طرف‌های درگیر مشاهده می‌شود و همان تروریست‌های دست پرورده طرف‌های غربی و عربی اکنون در حال ضربه زدن به اربابان و حامیان خودشان هستند و به عبارت دیگر، خاک خود این کشورها در حال تبدیل شدن به لبنان، عراق و سوریه دیگر است.
-

۱۳۹۲/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...