نسخه چاپی

نظر جنتی درباره فرهنگستان زبان تركی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس فرهنگستان زبان تركی را جزو خواسته‌های بحق مردم این خطه است، گفت: باید در اجرای آن اهتمام ورزید چرا كه زبان آذری یكی از زبان‌های زنده كشور است كه مورد تكلم میلیون‌ها نفر در ایران است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیاست دولت تدبیر و امید این است که فضا را برای تضارب آرا باز کند، چرا که فرهنگ در سایه تبادل فکر و اندیشه می‌تواند رشد کند.

علی جنتی در آیین تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که تهاجم فرهنگی یک توهم نیست بلکه یک واقعیت است، اظهار کرد: امروزه نه تنها کشور ما بلکه بسیاری از کشورهای اروپایی هم در مقابل هجوم فرهنگ آمریکایی احساس خطر می‌کنند.

او با اشاره به این‌که هالیوود همه دنیا را تهدید می‌کند، افزود: تلاشی که فرانسه در یونسکو انجام داد تا ثابت کند باید تنوع فرهنگی ملت‌ها را بپذیریم حاکی از این است که کشورهای اروپایی هم نگران تهاجم فرهنگی هستند.

جنتی با بیان اینکه بدخواهان ایران با استفاده از همه ابزارهایی که دارند، فرهنگ اسلامی ایرانی ما را مورد هجوم قرار داده‌اند، ادامه داد: سبک زندگی جزوی از فرهنگ است و دشمن با استفاده از شبکه‌های ماهواره‌یی، شبکه‌های اجتماعی و صفحات اینترنتی تلاش دارد تا بر سبک زندگی تأثیر بگذارد.

وزیر ارشاد با بیان این‌که دیپلماسی فرهنگی و هنری را باید با اعزام گروه‌های فرهنگی، هنری و اندیشمندان و عالمان به اقصا نقاط جهان تحقق بخشید، یادآور شد: دیپلماسی فرهنگی و هنری یعنی این‌که بتوانیم سرمایه عظیم فرهنگ غنی اسلامی ایرانی را به تمام جهان عرضه کنیم.

او سپس با اشاره به این‌که در جهان همه به ایران به عنوان یک کشور صاحب تمدن و فرهنگ غنی می‌نگرند، گفت: رسالت ارتقای فرهنگی به عهده همه دانشمندان، هنرمندان و عالمان است و هرکس باید به اندازه سهم خود قسمتی از این وظیفه خطیر و سنگین را به دوش بکشد.

جنتی تأکید کرد: پاسداری از فرهنگ دینی و ارزشی کشور و رونق‌بخشی به فرهنگ ملی کشور در جهت ارتقای سطح دینی و فرهنگی کشور با بهره‌گیری از تمامی ابزارهای فرهنگی موجود جزو وظایف قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

او افزود: در جهت ترویج فرهنگ قرآنی، ترویج فرهنگ عترت معصومین و اهل بیت و توسعه کانون‌های فرهنگی مساجد باید تمامی ابزارهای فرهنگی را به کار بگیریم.

جنتی با بیان این‌که طبق فرمایش مقام معظم رهبری هنر رساترین وسیله برای ارسال پیام به مخاطبان است، ادامه داد: مفهوم و پیامی را می‌توان با اجرای یک فیلم یا نمایش ارزشی یا اجرای یک سمفونی فاخر عرضه کرد که با گفت‌وگوی کلامی چنین امکانی وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سیاست دولت تدبیر و امید این است که فضا را برای تضارب آرا باز کنیم چرا که فرهنگ در سایه تبادل اندیشه فکر و اندیشه می‌تواند رشد کند و در یک محیط بسته که افراد جرأت اظهارنظر ندارند رشد نمی‌کند.

او با اشاره به این‌که در حوزه مطبوعات سیاست دولت تدبیر و امید اجرای قانون است، گفت: 5800 نشریه در سطح کشور چاپ می‌شود و روزنامه‌های مختلف با گرایش‌های مختلف سیاسی و فکری آزادی عمل و بیان در چارچوب قانون را دارند.

او پرورش استعدادهای جوانانی را که در حوزه فرهنگ و هنر در گوشه و کنار ایران اسلامی در حال فعالیت هستند یکی از رسالت‌های اصلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

جنتی گفت: در شورای فرهنگ عمومی که با ریاست امام جمعه شهرستان‌ها و با حضور استاندار و سایر مسؤولین در استان برگزار می‌شود، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که در حوزه سبک زندگی جامعه با آن مواجه است می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد و راهکار ارائه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس فرهنگستان زبان ترکی را جزو خواسته‌های بحق مردم این خطه است، گفت: باید در اجرای آن اهتمام ورزید چرا که زبان آذری یکی از زبان‌های زنده کشور است که مورد تکلم میلیون‌ها نفر در ایران است.

در پایان این مراسم، از خدمات "علی داننده" قدردانی شد و "علی‌اکبر صفی‌پور” به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی معرفی شد.

بر اساس این گزارش، در حکم "علی جنتی" خطاب به علی‌اکبر صفی‌پور آمده است: "نظر به سوابق علمی و فرهنگی و تجربیات ارزنده جناب‌عالی، به موجب این حکم به سمت "مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی" منصوب می‌شوید. امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و نیروهای کارآمد و فرهیخته و تعامل سازنده با مسؤولان و مدیران استان و ارتباط نزدیک با اصحاب فرهنگ و هنر و مردم فرهنگ‌دوست و هنرپرور استان آذربایجان شرقی، در جهت رشد فضایل اخلاقی و شکوفایی و اعتلای فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی موفق و موید باشید."

علی‌اکبر صفی‌پور متولد 1346 در شبستر، هم‌اکنون معاون کتابخانه ملی ایران است و در رزومه کاری خود مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، مدیر عامل و رییس هیات مدیره بنیاد فارس‌شناسی، قائم مقام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس و... را دارد.

صفی‌پور کارشناسی تاریخ خود را از دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد تاریخ خود را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و دکترای تاریخ ایران بعد از اسلام را از همان دانشگاه گرفته است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...