نسخه چاپی

دبیركل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به نما:

اصلاح طلبان 5 نفره تشكیل حزب میدادند/رشد قارچ گونه را توسعه سیاسی نامیدند/ غیرمنطقی است شركت نفت با درآمد نجومی اساسنامه ندارد/نبش قبر خانه احزاب به نفع تحزب نیست

عکس خبري -اصلاح طلبان 5 نفره تشکيل حزب ميدادند/رشد قارچ گونه را توسعه سياسي ناميدند/ غيرمنطقي است شرکت نفت با درآمد نجومي اساسنامه ندارد/نبش قبر خانه احزاب به نفع تحزب نيست

حبیبی گفت:اصلاح طلبان رشد قارچ گونه ایجاد احزاب در كشور را توسعه سیاسی نام گذاشتند.

به گزارش نما ،  "محمدنبی حبیبی" دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نشست خبری که صبح امروز سه شنبه -۱۳ اسفندماه - برگزار شد، در پاسخ به پرسش سایت نما در خصوص انتقاد از نبود اساسنامه در شرکت نفت  اظهار داشت:
از سال ها پیش به نبودن اساسنامه شرکت نفت اعتراض کردیم و این  یک موضوع غیر منطقی است که شرکتی با این میزان حجم و گستردگی و درآمد نجومی در کشور فعالیت می کند و حضور دارد و در عین حال فاقد اساس نامه هم است.
وی در این زمینه اضافه کرد: این نبودن اساسنامه از جمله موارد موجب تعجب موتلفه بوده و از سال ها قبل بارها در این زمینه تذکرات خود را داده ایم. البته اخیرا مرکز پژوهش های مجلس به تهیه یک پیش نوشت برای اساسنامه شرکت نفت پرداخته و از این طرح استقبال کردیم و نظراتمان را راجع به آن پیشنهاد به مرکز پژوهش ها که به صورت پیش نوشت درآمده به صورت مکتوب اعلام کردیم و پاسخ ما را هم مرکز پژوهش های مجلس داده اند و اعلام آمادگی کردند که از همکاری موتلفه در بخش اقتصادی و راجع به اساس نامه شرکت نفت استفاده کنند .

h1.jpg

احیای خانه احزاب نبش قبر است
حبیبی درباره احیای خانه احزاب خاطر نشان کرد: قانونی که ایجاد خانه احزاب را در کشور الزام آور کند نداریم و خیلی از کارها ممکن است در قانون وضع  نشده باشد ولی به عنوان توافق یک موضوع یا تشکل شکل بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در قانون اساسی کشور قانون تشکیل خانه احزاب به تصویب رسیده است گفت: خیر،  در قانون اساسی این قانون وجود ندارد. اما گاهی بر اساس قوانین اصلی کشور توافقاتی شکل می گیرد.
دبیر کل حزب موتلفه در ادامه افزود: کارهایی که در حال حاضر  برای احیای خانه احزاب انجام می شود هیچ جنبه وجیهی ندارد چرا که خانه احزابی که تشکیل شد سالهاست کارش تمام شده تلقی می شود و دراین میان تنها عده ای قصد نبش قبر دارند. این در حالی است که مجموع فعالیت های اخیر در زمینه احیای خانه احزاب در گذشته وجود نداشت. بنابراین  وقتی قرار است خانه احزاب شکل بگیرد ملزم به رعایت یک سری از اصول و قوانین است.

بیش از 220 حزب در کشور مجوز گرفته اند
حبیبی با اشاره به تعدد احزاب در کشور گفت: در کشور ما بیش از 220 حزب به عنوان تشکل حزبی مجوز دارند که از میان  این 220  حزب مجوز دار بیش از 150 حزب ذره ای فعالیت ندارند وقسمت قابل توجهی از آن ها فعالیت چشمگیر ندارند و تنها تعداد بسیار کمی از این احزاب بوده که مشغول به فعالیت گسترده هستند.

اصلاح طلبان 5 نفره تشکیل حزب میدادند
وی در پاسخ به این سوال که چرا این اندازه کثرت احزاب در کشور وجود دارد اذعان داشت: در دوره اصلاحات تعدد احزاب به دلیل تمایل این جریان به کثرت رای به وجود آمد و بیشتر این مجوز ها در همان زمان داده شد. در این میان گاهی این اتفاق می افتاد که پنج نفر عضو یک خانواده حزب تشکیل می دادند و اگر از آنها بپرسیم که تنها فعالیتی که در این مدت انجام داده اند چه بوده پاسخی برای آن نخواهند داشت.

h2.jpg

موتلفه توان ایجاد 230 حزب را به تنهایی دارد/اصلاح طلبان رشد قارچ گونه را توسعه سیاسی میخواندند
دبیر کل حزب موتلفه در ادامه افزود: اگر قرار باشد موتلفه روش نادرست دوره اصلاحات را مجددا احیا کند توان اینکه 230 حزب در کشور راه اندازی کنیم را داریم. ولی چون این کار را غیر منطقی می دانیم به این روش نخواهیم پرداخت . این به این معناست که یک حزب تعریف خاص خودش را دارد حزب عملا باید چند صد نفر عضو و در عین حال چند دفتر در استان ها داشته باشد این ملاک ها اگر نباشد رشد قارچ گونه ایجاد احزاب در کشور ادامه پیدا می کند که این را اصلاح طلبان توسعه سیاسی نام گذاشتند. که حال نمی دانم این توسعه سیاسی با تولد قارچ گونه احزاب چه نسبتی می تواند داشته باشد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: این معقوله در خانه احزاب باید حل شود . اگر قرار باشد که خانه احزابی باشد باید مشخص شود که کدام احزاب با چه مشخصاتی باید دعوت شوند. این در حالی است که در برخی از کشور ها که حکومت حزبی دارند اگر کسی قرار است نامزد نمایندگی مجلس آن کشور شود اگر از تعداد حداقل کمتر رای بیاورد باید جریمه بپردازد. این طور نیست که هر کسی بتواند صرف اینکه اراده کرده نامزد نمایندگی مجلس باشد نام نویسی کند.
خانه احزاب یک تشکیلات صنفی است نه یک تشکیلات جناحی
وی اظهار داشت: به نظر می رسد که اصلاح طلبان از خانه احزاب نبش قبر کرده و اشتباهات خود را در این زمینه تکرار می کنند قرار نیست خانه احزاب با هدف جناحی یا جنگ جناح ها تشکیل شود . ما معتقدیم که خانه احزاب یک تشکیلات صنفی است نه یک تشکیلات جناحی. در گیر کردن جناح ها در خانه احزاب سم مهلک خانه احزاب بوده و هست .
البته اگر احزاب را دور هم جمع کرده و منشوری را به همراه خط قرمزهای موجود تعریف کنیم تفکر خوبی است ضمن اینکه باید همه مقید باشیم که در کشور برای توسعه فرهنگ تحزب تلاش مشترک کنیم و این تلاش مشترک برای توسعه فرهنگ تحزب اثر بهتر و مهم تری خواهد داشت تا زمانی که یک حزب یا یک فرد به تنهای برای توسعه تفکر حزبی تلاش کند .

h3.jpg

برخی از احزاب در فتنه 88 از خط قرمز ها عبور کردند
حبیبی در ادامه افزود: همان اول که خانه احزاب قرار شد شروع به فعالیت کند منشوری تهیه و خط قرمزهایی در آن عنوان شد و به تصویب رسید. سوال اینجاست که با توجه به اینکه منشور خانه احزاب در همان ابتدای کار با رای قاطع اکثریت به تصویب رسید چرا برخی از احزاب خلاف منشور عمل کردند؟  برخی از احزاب در فتنه 88 درست وارد خط قرمزهایی شدند که در آن منشور اولیه خانه احزاب توافق کرده بودند که آن ها را رعایت کنند در صورتی که هیچ برخوردی با این احزاب نشد. البته اینکه احزاب با هم نزدیک شوند و اینکه جلسات مشترکی با هم داشته باشند با هیچ کدوم از این موارد مخالفتی نداریم ولی تلاش افرادی که می خواهند خانه احزاب منحل شده را احیا کنند را یک نوع نبش قبر می دانیم و موتلفه در این راه برای زنده کردن خانه احزابی که از عمرش گذشته و مدت هاست تعطیل است نه اینکه موافق نیست بلکه معتقد است احیای  آن خانه احزاب به نفع تحزب در کشور نیست.

۱۳۹۲/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...