نسخه چاپی

تدریس «12سال بردگی» در مدارس آمریكا

زندگی واقعی سلیمان نورثوپ كه توسط استیو مك‌كویین در فیلم «12سال بردگی» به تصویر كشیده شده، پس از موفقیت‌های فراوان در كسب جوایز هنری و سینمایی و جایزه بهترین فیلم اسكار 2014، قرار است از شروع سال تحصیلی جدید در سپتامبر 2014، در كلاس‌های مدارس مقطع دبیرستان نیز تدریس شود.

به گزارش نما به نقل از شرق، NSBA (انجمن ملی شورای مدارس) پس از آنکه این فیلم در NAACP (انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان) مورد تقدیر قرار گرفت، اعلام کرد که در پی توافق با نشر کتاب معروف پنگوئن و تعدادی از فیلمسازان، قرار است کپی فیلمنامه فیلم «12سال بردگی» در اختیار دانش‌آموزان دبیرستان آمریکا قرار گیرد تا امکان آگاهی از ماهیت برده‌داری در آمریکا - که تاکنون به‌ندرت در مدارس به آن پرداخته شده - برای نسل جدید این کشور فراهم شود.

به‌این ترتیب، فیلمی که داستان آن بر اساس زندگی واقعی یک سیاهپوست آزاد که به بردگی گرفته می‌شود تدوین شده و بر اساس خودنوشتاری واقعی از شخصیت داستان در سال 1853 و بازنشر آن در کتابی با همین نام در سال 1968 تنظیم شده، توانسته علاوه بر مطرح‌شدن در دوره نخستین رییس‌جمهور سیاهپوست آمریکا، موضوعی را مطرح کند که به اعتقاد بسیاری از منتقدان برجسته آمریکایی می‌تواند نقطه‌عطفی در برخورد با موضوع برده‌داری در پرده سینما باشد.

با این حساب، پرداخته‌شدن به این موضوع در نسل نوجوان آمریکا نیز می‌تواند به این موضوع کمک کند. به‌جز تمامی موارد یادشده، استیو مک‌کویین، کارگردان انگلیسی‌تبار سیاهپوست - نخستین سیاهپوستی است که جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرده است.

گروهی که قرار است اقدامات تهیه و پخش کتاب «12سال بردگی» در دبیرستان‌های آمریکا را پیگیری کنند معتقدند که هالیوود با ساخت این فیلم توانسته نقش مناسبی برای کمک به ابزارهای آموزشی جنبه‌های تاریخی را ایفا کند.

از طرف دیگر، این فیلم که به‌طور منحصربه‌فردی یک دوره مشخص از تاریخ آمریکا را به تصویر می‌کشد از قدرت کافی برای هشداردادن دانش‌آموزان از وقایع اشتباه گذشته و همچنین تشویق نسل جدید به تلاش برای دستیابی به آینده‌ای بهتر برخوردار است.

استیو مک‌کویین نیز در اظهارنظری بیان کرده از هنگامی که برای اولین‌بار کتاب «12سال بردگی» را خوانده، آرزویش این بوده که این کتاب در مدارس تدریس شود.

۱۳۹۲/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...