نسخه چاپی

جدایی كریمه از اوكراین و پیوستن به روسیه

پارلمان شبه جزیره كریمه به پیوستن به روسیه و جدایی از اوكراین رای داد. پارلمان منطقه كریمه پنجشنبه گذشته هم در نشست محرمانه، آكسیونف، رئیس حزب اتحاد روسی را در نشست محرمانه به عنوان نخست وزیر این منطقه خودمختار تعیین كرد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مردم منطقه کریمه که بیش از 60 درصد آنها روس تبار هستند، پس از برکناری یانوکویچ، رئیس جمهوری اوکراین، اعتراض خود را به تغییر حکومت در "کی یف" اعلام کردند."رستم تیمورعلی اف" معاون اول نخست وزیر دولت محلی کریمه امروز به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت: مجلس عالی کریمه تصمیم گرفته است که این منطقه به قلمرو فدراسیون روسیه بپیوندد.

در همین حال معاون نخست وزیر کریمه هم اعلام کرد، همه پرسی درباره وضعیت این شبه جزیره ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) برگزار خواهد شد.

این در حالیست که دادستانی کل اوکراین حکم بازداشت نخست وزیر و رئیس پارلمان جمهوری خودمختار کریمه را صادر کرده است.

پارلمان منطقه کریمه پنجشنبه گذشته هم آکسیونف، رئیس حزب اتحاد روسی را در جلسه‌ ای محرمانه به عنوان نخست وزیر این منطقه خودمختار تعیین کرد.

آکسیونف هم از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای کسب اطمینان از صلح در منطقه کریمه درخواست کمک کرده است.

در همین حال مجلس دومای دولتی روسیه هفته آینده لایحه الحاق کریمه به روسیه را بررسی می‌کند.

به گزارش روزنامه روسی پراودا، این لایحه را سرگئی میرونوف، رئیس حزب عدالت روسیه تهیه کرده است و سه شنبه یازدهم مارس مورد بررسی نمایندگان پارلمان روسیه قرار می گیرد.

تصمیم گیری درباره الحاق کریمه به روسیه سه تا پنج روز بیشتر طول نمی کشد.

پیش تر مجلس رادای عالی کریمه تصمیم گرفت این جمهوری خودمختار به روسیه بپیوندد.

اما این تصمیم با اجرای همه پرسی در روز 16 مارس 2014 قوت قانونی می گیرد.

علاوه بر آن، شورای عالی کریمه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دومای دولتی پیشنهاد کرد تشریفات الحاق شبه جزیره کریمه به فدراسیون روسیه را آغاز کند.

پوتین امروز با اعضای شورای امنیت روسیه جلسه مشورتی فوری تشکیل داد.

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه، در این جلسه اوضاع اوکراین و تصمیم امروز شورای عالی کریمه مورد بحث قرار گرفت.

در همین حال نخست وزیر اوکراین تصمیم پارلمان کریمه را درباره الحاق این شبه جزیره به روسیه «‌ غیرقانونی »‌ دانست .

آرسنی یاتسنیوک پس از دیدار با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل در کنفرانس خبری اعلام کرد، برگزاری همه پرسی 16 مارس در کریمه هیچ « پایه قانونی ندارد. »

یاتسنیوک افزود:« ‌ما از دولت روسیه می خواهیم از کسانی که جدایی طلبی در کریمه را گسترش می دهند، حمایت نکند.»

وی بار دیگر از روسیه خواست نیروهای خود را از کریمه باز گرداند و گفتگوها را برای یافتن راه حل صلح آمیز درباره بحران آغاز کند.

یاتسنیوک هشدار داد، « در صورتی که تنش ادامه پیدا کند، دولت و مقامات نظامی اوکراین براساس آنچه قانون اساسی اجازه می دهد واکنش نشان خواهند داد.»

وی با لحنی تند افزود:«‌ ما برای محافظت از کشور خود آماده ایم. ما در مقایسه با روسیه سلاح کمتری داریم وراین همچنین اعلام کرد اوکراین آماده است هرچه زودتر توافقنامه مشارکت با اتحادیه اروپا را امضا کند.

نخست وزیر اوکراین افزود:«‌دولت اوکراین مصمم است توافقنامه مشارکت با اتحادیه اروپا را امضا کند» و « ما آماده ایم آن را هرچه سریعتر امضا کنیم. »

۱۳۹۲/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...